Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordeling af økonomi mellem partnere.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Mit navn er Mathias, jeg har en virksomhed og er i gang med at udvide. Denne udvidelse sker i samarbejde med en kammerat. Ved siden af mit eksisterende firma er vi ved at starte et mindre selskab op der skal lave og levere dele til varerne i hovedfirmaet, og til andre firmaer og privatpersoner udenfor mit regi.  Til dette underfirma er vi i gang med at lave, opfinde og designe en maskine helt fra bunden hvortil vi har betalt 50/50 af produktionsomkostningerne.  Maskinen kommer til at lave og levere dele til den egentlige produktionsvare i hovedfirmaet. Delene maskinen kommer til at lave kommer til at forhøje produktets værdi markant, og er en af hovedkomponenterne. Jeg holder lidt kortene tæt, da maskinen er præcisions- og funktionsmæssigt uden sammenligning i Danmark, håber det er forståeligt.

Jeg har en iværksættercoach i familien der rådede mig til at tag kontakt herinde for at høre ad om der var nogen der lå inde med en formular/kontrakt der sikre ligelig fordeling af overskuddet fra delene som maskinen laver til os begge. Sådan at der ikke senere kommer splid, selvom alt jo er fryd og gammen nu. Eftersom at delene maskinen laver forhøjer produktets værdi, tænker jeg at man i kontrakten kan præcisere at det er delens værdi(der let kan fastsættes) der bliver delt mellem min kammerat og jeg, og ikke den samlede vares værdi.

F.eks. at delen har en værdi på 500 kr. , og den samlede vare med delen er 3000 kr., bliver den egentlig fordeling mellem kammeraten og jeg 250 kr.

Hvis der er nogen der har nogen inputs omkring en sådan fordeling vil jeg selvfølgelig også meget gerne høre dem, gode råd er også velkommen, vil gerne lære så meget som jeg kan.

Håber ellers det er til at forstå, ellers vil jeg med glæde forsøge at præcisere og gøre mig det mere forståeligt=)

Tak for jeres tid.

Med venlig hilsen Mathias. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 14. Apr 09
Indlæg ialt: 220
Skrevet kl. 14:45

Kan I ikke bare oprette et selskab med en ligelig ejerandel, som står for produktionen af delen til de 500kr? Du behøves jo ikke involvere din ven i dit nuværende firma.

Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:44

kan meget vel være, er ikke som sådan interesseret i at involvere min partner i mit nuværende firma, derfor opdelingen og grunden til at han starter et sideløbende firma. Men maskinen er lavet i fællesskab, og min tanke var at profiten fra delene der laves på den skulle fordeles. Og den bedste måde må være at have noget juridisk bindende, underskrift eller ligne, og ved ikke hvordan man laver sådan en, hvad der skal til før den er bindende osv.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)