Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan man tjene på at fastholde sin ret til at stave korrekt?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 12. Sep 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lige blevet kontaktet af et fransk firma, der mener at jeg ikke har retten til at benytte et domæne som jeg købte fornylig. Domænet som jeg ejer er ioobeya.com deres domæne er iobeya.com. I begge tilfælde refereres der til det japanske leanbegreb oobeya, der betyder stort (projekt) rum. i-et indikerer i begge tilfælde at der er tale om et virtuelt/intelligent projektrum.

Oobeya er for såvidt alment kendt i kredse, der arbejder med lean og jeg anede ikke at der fandtes et andet firma med samme navn da jeg købte domænet. 

Det interessante er at Oobeya korrekt staves med to o'er. Altså er jeg indehaver af det korrekt stavede domæne.

Det franske firma iobeya.com mener midlertid at mit domæne ligger for tæt op ad deres domæne. De har i øvrigt sikret sig de europæiske rettigheder til iobeya.

Da jeg fandt ud af at det franske firma fandtes lod jeg blot trafikken omdirigere fra www.ioobeya.com til mit firmas hjemmeside.

Jeg har for så vidt ikke behov for domænet, men der bliver genereret lidt trafik fra siden, idet jeg tidligere markedsførte det under ioobeya navnet.

Jeg gider ikke ind i en større retsag om rettighederne til navnet, men synes også det er for nemt bare at give dem domænet sådan uden videre.

Jeg ser tre muligheder:

- Stoppe med at anvende domænet

- overdrage domænet til det franske firma (Hvordan prisfastsætter man den slags)

- afvente yderligere fra de franske advokater

Håber der er nogle derude, der kan hjælpe.

Kristian

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 14:30

Jeg synes det franske firma har en fin sag, hvis deres domæne var købt først.

Det kan godt være du siger at det er stavet forkert, men det er jo ikke sikkert at de har tænkt på det japanske ord. 

Jeg ville tilbyde dem at købe domænet, men pas på, da de formentlig sagtens kan få det via rettens vej.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57

Jeg synes ikke, at sagen er soleklar - bortset fra, at det nok er fuldstændig underordnet, hvem der staver det rigtigtSmile

Du har jo ikke cyber-squattet, hvis du faktisk tidligere har markedsført et produkt under det navn; og iøvrigt har det franske firma først ansøgt om registrering af IOBEYA som varemærke d. 27/6-2012...efter du har registreret dit domæne (så vidt jeg kan se altså).

Med de forhold i mente vil jeg mene, at du bør tilbyde at overdrage domænet til dem for en mindre sum, 1000-2000 Euro eller noget i den stil.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:28

Hvilke slags rettigheder har det franske firma ?

har du tjekket om det er et bestående firma der har virket i nogen tid ??

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 15:18

Sådan noget med domæne rettigheder kan betragtes lidt som et spil poker. Jeg har ingen anelse om, hvem af Jer som ville vinde en eventuel retssag, og dermed retten til domænet. Men når firmaet henvender sig via en advokat, så sender det et signal om, at de er villige til at bruge penge på at få dette domæne.

Som jeg forstår det er en retssag ikke en option for dig, men du vil alligevel gerne have mest muligt ud af det domæne. Hvis du kan rationere dig frem til, hvad en retssag eventuelt ville komme til at koste for dem, i udgifter til advokater m.m., så kan du tilbyde en pris der eksempelvis er 10% under. Er du fræk kontakter du et advokatbureaue i Frankring. Selvom firmaet har en vindersag, vil de med dit tilbud alligevel kunne få domænet billigere, end hvis de skulle tvinge dig fra det.

Husk, at hvis firmaet har sat en Google Alert op for domænenavnet (hvilket jeg plejer at gøre), så vil de have fået en mail nu, omkring denne debat på Amino

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 15:38

Baseret på de oplysninger du giver, vil jeg tro du har en dårlig sag, primært fordi I begge anvender mode-i som præfiks.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 16:20

Grunde til at du kan miste domænet:

1. Du har registreret dit domæne (16.05.2012) EFTER at de havde registreret deres domæne (27.04.2011).

2. Du har registreret dit domæne EFTER at de har ansøgt om deres varemærke: 08.03.2012.

3. Du har "i" foran "Oobeya" ligesom i deres varemærke med det forkerte stavemåde

Grunde til at du ikke mister domænet:

1. Oobeya er et Japansk generisk begreb.

2. De har ansøgt og fået varemærke for det forkerte stavemåde iObeya, netop fordi de nok er klar over, at de ikke kan få varemærke i de varegrupper/serviceydelser for det korrekte stavemåde Oobeya.

3. Du har anvendt det korrekte stavemåde.

Hvis de ikke har ændret det, så koster det $1.500 (for en panelist) og $4.000 (for 3 panelister) for at klage til WIPO over domæne navne. Så det kan godt være at de gider købe domænet for omkring de beløb.

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)