Jeg er lige blevet kontaktet af et fransk firma, der mener at jeg ikke har retten til at benytte et domæne som jeg købte fornylig. Domænet som jeg ejer er ioobeya.com deres domæne er iobeya.com. I begge tilfælde refereres der til det japanske leanbegreb oobeya, der betyder stort (projekt) rum. i-et indikerer i begge tilfælde at der er tale om et virtuelt/intelligent projektrum. Oobeya er for såvidt alment kendt i kredse, der arbejder med lean og jeg anede ikke at der fandtes et andet firma med samme navn da jeg købte domænet. Det interessante er at Oobeya korrekt staves med to o'er. Altså er jeg indehaver af det korrekt stavede domæne. Det franske firma iobeya.com mener midlertid at mit domæne ligger for tæt op ad deres domæne. De har i øvrigt sikret sig de europæiske rettigheder til iobeya. Da jeg fandt ud af at det franske firma fandtes lod jeg blot trafikken omdirigere fra www.ioobeya.com til mit firmas hjemmeside. Jeg har for så vidt ikke behov for domænet, men der bliver genereret lidt trafik fra siden, idet jeg tidligere markedsførte det under ioobeya navnet. Jeg gider ikke ind i en større retsag om rettighederne til navnet, men synes også det er for nemt bare at give dem domænet sådan uden videre. Jeg ser tre muligheder: - Stoppe med at anvende domænet - overdrage domænet til det franske firma (Hvordan prisfastsætter man den slags) - afvente yderligere fra de franske advokater Håber der er nogle derude, der kan hjælpe. Kristian |
Jeg synes det franske firma har en fin sag, hvis deres domæne var købt først.
Det kan godt være du siger at det er stavet forkert, men det er jo ikke sikkert at de har tænkt på det japanske ord.
Jeg ville tilbyde dem at købe domænet, men pas på, da de formentlig sagtens kan få det via rettens vej.