Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brænder jeg fingrene?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står med et tilbud på hånden. 

Jeg er blevet tilbudt at købe mig ind i en virksomhed. Virksomheden har aktiver for ca. 35.000, og er et I/S selskab. Det er eget af to gode venner, og jeg har efter to års samarbejde, fået tilbudt at købe en tredjedel af selskabet. 

Jeg har ikke fået et endeligt tilbud, men er blevet bedt om at give et bud på, hvad jeg finder rimeligt. Ligeledes vil de gøre det, ved næste møde. 

Hvad er i denne sammenhæng vigtigt at tage højde for, når jeg udarbejder mit tilbud?

Tilmeldt 2. Jan 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:36

Pas meget på!!

I/S er ikke en smart selskabsform. Du kan muligvis købe dig ind for småpenge, men du hæfter solidarisk og personligt for gæld. Kender desværre flere der har brændt fingrene på den slags, fordi de reelt har hjulpet et nødlidende firma med likviditet - for derefter at hæfte for de oprindelige ejeres gæld. Skal du ind i firmaet, så få det lavet om til et ApS hvor ingen hæfter personligt og man kan få en bestyrelse med i foretagnet samt få defineret hvem der er tegningsberettiget etc. Er det et selskab der sælger tøj?? 

Tilmeldt 2. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:08

Ja jeg ved nemlig godt hvad et I/S indebærer, og den risiko der følger med.

Jeg er overbevist om, at de ikke er på jagt efter kapital, da det var mig selv, som "provokerede" dem til at tilbyde mig en andel, ved at true med at gå for mig selv. Det er af økonomiske årsager helt udelukket, at lave det om til ApS af økonomiske årsager.

Virksomheden er en internet virksomhed, der leverer et service produkt. Virksomheden har derfor ikke et udestående med leverandører. Virksomhedens eneste kreditor er banken, hvor en afbetalings aftale er på plads, og overholdt indtil nu. Jeg har fået adgang til regnskaberne, og kan ikke sætte en finger på noget (Med den begrænsede viden jeg har fra handelsskolen).

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 15:29
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Stay away fra det der, champ. Sorry to say. Men venner og penge, er ligesom olie og vand.

Som minimum skal du i hvert tilfælde over i ApS (jeg ved ikke om en konstruktion, hvor du laver et tomt selskab, eks. H3 Holding ApS som SÅ køber en andel af I/S'et kan være tilstrækkelig til, at du går skadesløst derfra, hvis det værste sker, eller om dette her er lovligt)

Under alle omstændigheder, FORLANGER du at få lavet en TOTAL due dilligence, ligegyldigt hvor godt du kender dine venner. Det skal dreje sig om styrker og svagheder, kundernes geografiske placering, brudt ned på salg gennem partnerkanaler, og regioner osv, omsætning, forventning til omsætning, en total gennemgang af kreditaftaler, bilag, låneaftaler, kautionsforpligtigelser, kort sagt : BANK på hele virksomhedens chassis, ligesom de gør ved en gammel bil når de kontrollerer den for rust. Er der et sted hammeren ikke har samme klang, så begynder du for dig selv, og glemmer idéen om at gå sammen med dine venner i et forretningsmæsssigt eventyr.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 15:45

Det lyder spændende og jeg forstår dig godt, især med omtanke på at det er dine venner og i har haft samarbejde igennem længere tid. Det med at hæfte solidarisk er altid farligt og uanset hvor utænkeligt det ville være idag at i skulle komme uoverens, så er det altså muligt. Jeg har set eksemplar på de bedste venner som endte et helt andet sted. Du skal betragte det som et ægteskab, du elsker din kone her og nu, men rigtig mange har prøvet at det endte i retten hvor man skulle slås om de sidste ejendele eller værdier. 

Du skriver ligeledes at det ikke er økonomisk muligt med et APS hvilken antyder at der er ikke er så mange penge. Alene på den baggrund skal der ikke gå meget galt før i umiddelbart kan få økonomiske uoverensstemmelser hvis noget går galt.

Jeg vil anbefale at i som målsætning arbejder jer hen imod et APS og skriver så mange retningslinier ned som muligt. På den måde udelukker i enhver tvivl i fremtiden hvis der skulle opstå uoverensstemmelser.

Jeg ønsker dig alt held og lykke med projektet.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)