Hej Har lige købt et hus på landet, hvor der er 6,5ha med landbrugpligt. Jorden er bortforpagtet, men jeg er spekulere på om det vil være en fordel at oprette et CVR nummer og køre bortforpagtningen derigennem. Er det muligt? og kan man evt. køre en bil ind i dette firma? Hvad vil fordele og ulemper være, set i forhold til den nuværende løsning, hvor det bare køres privat? Jeg regner ikke med at jeg vil bruge "firmaet" til andet end bortforpagtning, samt indkøb fra diverse grosister. på forhånd tak
|
Øøøh, har du ikke allerede et "firma" altså en erhvervsaktivitet som er skattepligtig? Dog bare som ikke-momsregistreret erhvervsvirksomhed, og hvor du bare selvangiver indkomsten? Jeg går ud fra det giver en "omsætning" under 50 tkr. som er grænsen for hvornår man skal momsregistreres. Så vidt jeg husker er bortforpagtning af jord i øvrigt en 100 % momspligtig aktivitet.
CVR-nummeret får du hvis/når du vælger, at momsregistrere dig. Er forpagteren momsregistreret? I så fald vil det nok være en fordel at momsregistrere dig - ved at gøre dette får du adgang til at trække moms fra på indgående ting -> dvs. hvis du f. eks afholder en regning til at klippe hegnene på markerne, dræner eller hvad ved jeg. Forpagteren bør være ligeglad med at få lagt moms oveni forpagtningsprisen, da han kan trække denne fra (hvis han er momsregistreret)?