Jeg starter meget snart min webshop op med salg af produkter mod insekter og skadedyr, hvor flere af mine varer anvender ultralyd.
Der skulle eftersigende ikke være nogen fare overfor mennesker ved anvendelsen af produkterne, men da virksomheden bliver en enkeltmandsvirksomhed, vil jeg ikke risikere for meget.
Er det så helt ude i skoven at:
- 1. Bede leverandøren om at underskrive en kontrakt omkring et begrænset produktansvar fra min side
eller
- 2. Have en tekst hvor kunderne skal sætte et flueben ved inden køb (som de formentlig ikke læser da den er meget lang), hvori der står at min virksomhed ikke kan blive holdt ansvarligt for anvendelsen af produkterne.
Hvorfor tegner du ikke bare en produktansvarsforsikring? Tag en snak med dit forsikringsselskab.
Helt enig. Og måske er enkeltmandsvirksomhed ikke den rigtige forretningsform til en branche, hvor man måske senere - på grund af ny viden - kan blive stillet til ansvar for senskader osv.?
Som jeg skrev - kontakt dit forsikringsselskab. præmien vil afhænge af forskellige parametre, fx omsætning, antal ansatte, forsikringssum og (ikke mindst) en vurdering af, hvor stor risikoen er. Så det får du nok ikke noget bud på herfra.
Jeg har netop snakket med et forsikringsselskab omkring produktansvarsforsikring. Sælgeren nævnte en lov i EU om at hvis noget går galt med kunderne når de anvender ens varer, så kan man sende ansvaret videre til producenten i så fald at virksomheden er indenfor EU.
Man kan jo altid forsøge at flytte ansvaret videre, men hvad nu, hvis producenten ikke anerkender kravet, er lukket eller på anden vi ikke vil betale? Så hænger du på den ifht. din kunde (i hvert fald, hvis det er B2C). Så den rigtige vej frem, er at tegne en forsikring.