Hej Amino peopz Jeg er ny herinde, men har ladet mig fortælle at der sku' gemme sig en masse virksomheds genier herinde, så tænkte i måske ku' hjælpe mig med at besvare på nogle spørgsmål omkring overskriften ;) Det er sådan at min tidligere firmapartner og ven, startede et I/S selskab sammen med mig i starten af året (Februar-Marts 2012), vi havde et overskud på 32.000 kr. som vi delte i 2, hvilket giver 16.000 til hver. Han fik lidt ekstra da jeg betalte for at købe mig ud af virksomheden ang. lukning og alt administrativt, men rundt regnet så fik jeg udbetalt 16.000 kr. som jeg jo så mangler at betale skat af.
Mvh. Jean, tidligere medstifter af Social Minds. |
Der mangler et eller andet for forståelsen. I et IS betaler man skat af overskuddet i selskabet - det skattemæssige overskud - delt som man mener det skal fordeles og ikke af det man får udbetalt.
I må starte med at finde ud af hvad jeres overskud var i 2012 i selskabet - og det betaler i skat af for 2012 med den fordeling I har bestemt, men hele overskuddet udløser skat fordelt på jer to.
Du skriver at virksomheden er lukket - og i den forbindelse må resultatet være opgjort og delt på jer som personer, men det har intet at gøre med det I har fået udbetalt som sådan, der kan jo har været værdier og penge i selskabet fra stiftelse og andet.
Skatten falder på 2012 og skal opgives for 2012 i forbindelse med selvangivelse for det år, og burde reelt også har været forskudsregistreret, men i alle fald - det må ikke udsættes og vil i så fald give skattebøde (hvad bøden er aner jeg ikke, mindst dobbelt op, men det vil ikke kunne betale sig)
vh