Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmaskat og Selvangivelse i forbindelse med Løn?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 14. Mar 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Social Minds Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino peopz

Jeg er ny herinde, men har ladet mig fortælle at der sku' gemme sig en masse virksomheds genier herinde, så tænkte i måske ku' hjælpe mig med at besvare på nogle spørgsmål omkring overskriften ;)

Det er sådan at min tidligere firmapartner og ven, startede et I/S selskab sammen med mig i starten af året (Februar-Marts 2012), vi havde et overskud på 32.000 kr. som vi delte i 2, hvilket giver 16.000 til hver.

Han fik lidt ekstra da jeg betalte for at købe mig ud af virksomheden ang. lukning og alt administrativt, men rundt regnet så fik jeg udbetalt 16.000 kr. som jeg jo så mangler at betale skat af.

Har forhørt mig hos en anden person, som sagde der var mulighed for at få udsat betalingen til skat af de 16.000 kr. som jeg har fået udbetalt af mit eget tidligere firma til 2014, ligesom jeg fik at vide at jeg kan vente med at skrive det på selvangivelsen indtil marts. månede i 2013, ligeledes lod jeg mig også fortælle der var forskellige fradrags regler i forbindelse med frikort, samt mulighed for at betale af over længere tid muligvis?

For at gøre en lang historie kort, er mit spørgsmål blot, hvad den letteste og billigste måde er at få betalt skat af de 16.000 kr. senest muligt og hvad man evt. ville få i bøde, hvornår for ikke at angive noget?

Mvh. Jean, tidligere medstifter af Social Minds. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:46

Der mangler et eller andet for forståelsen. I et IS betaler man skat af overskuddet i selskabet - det skattemæssige overskud - delt som man mener det skal fordeles og ikke af det man får udbetalt.

I må starte med at finde ud af hvad jeres overskud var i 2012 i selskabet - og det betaler i skat af for 2012 med den fordeling I har bestemt, men hele overskuddet udløser skat fordelt på jer to.

Du skriver at virksomheden er lukket - og i den forbindelse må resultatet være opgjort og delt på jer som personer, men det har intet at gøre med det I har fået udbetalt som sådan, der kan jo har været værdier og penge i selskabet fra stiftelse og andet.

Skatten falder på 2012 og skal opgives for 2012 i forbindelse med selvangivelse for det år, og burde reelt også har været forskudsregistreret, men i alle fald - det må ikke udsættes og vil i så fald give skattebøde (hvad bøden er aner jeg ikke, mindst dobbelt op, men det vil ikke kunne betale sig)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 12
Fra  Social Minds Skrevet kl. 16:55

Mange tak for det hurtige svar! :)

Beklager jeg ikke lige fik formuleret mig helt lovmæssigt korrekt, men det er sådan at vi indgik en lige fordeling på 50 % til hver, hvoraf vi så trak alle pengene ud hver især i forbindelse med lukning. Dertil skal så nævnes at jeg fik nogle lidt færre penge udbetalt, fordi vi blev enige om at jeg gav noget af min løn til ham for at undgå mere adm. arbejde i forbindelse med noget ufærdiggjort arbejde overfor nogle kunder.

Vi havde dog intet af værdi tilovers i selskabet, da vi blot drev et telemarketing selskab, med privat betalt telefoni, computer og diverse programmer til at udvikle facebook sider som var vores produkt.

Det lyder bare som en rigtig kedelig løsning i forhold til de muligheder jeg ellers har forhørt mig omkring?
For så vidt jeg kunne forstå er firmaskat og skat af personindkomst ikke helt det samme i forbindelse med selvangivelsen.

Har overvejet at ringe SKAT op eller tage kontakt til en advokat ven, da SKAT næppe råde mig til at vente med betaling af skat af min løn fra selvstændig virksomhedsdrift, selvom det måtte være teknisk og lovligt muligt at gøre således udfra det jeg har ladet mig fortælle andetsteds.

Det ville være rart hvis der muligvis var andre som har siddet i mit sted, som kunne guide mig lidt omkring hvad og hvordan de gjorde? 

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Hjemmesideshoppen Skrevet kl. 17:24

Hej Jean,

Nu er jeg ikke revisor, men en google søgning gav følgende resultat fra skat:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1939494

Ud fra denne beskrivelse vil jeg mene du indberetter din del af overskuddet under virksomhedens momsnummer.
Derved skulle du gerne blive personligt beskattet af denne andel.

(Ret mig hvis jeg tager fejl?)

Mvh. Sven

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35

Det er forkert hvad du har hørt. Et IS ER personligt og har ikke noget med firmaskat at gøre (med mindre det er regnskabsført og skattet efter VSO hvilket er bøvlet og ikke gir fordel med de beløb og intet i det du oplyser tyder på det). Hvis der var noget i selskabet som var købt med momsfradrag, så skal de købes ud af selskabet med moms som skal indbetales, men var alt privat ejet er det jo let, så kan det jo bare beholdes.

Det er muligt I har lukket selskabet korrekt, men hvis ikke vil skat bestemt kunne komme efter jer og I kan under alle omstændigheder ikke undgå at det er personlig skat af overskuddet i et IS - Det er vel ikke så mærkeligt at man skatter af sin fortjeneste - helt uanset selskabsform, men i IS er den helt klar, det er ren personlig indkomst og skal i rubrik 111.

Ud over, at I som alle vi andre, skal betale skat af det i har tjent (ellers er det jo os andre der skal betale den for jer) så skal I lige være opmærksomme på, at I skal indberette moms hvis I var momsregistrerede - helt frem til kvartalet med lukningen, f.eks for 4. kvartal i starten af 2013 hvis I har lukket efter 30/9, også selv om momsen måtte være nul, ellers får i bod (800 kr) + altså udfylde den udvidede selvangivelse i automatisk får, med tal fra jeres I/S årsregnskab + gemme regnskab og bilag i 5 år hvis skat er nysgerrige. Skat får jo altid besked om, at I har lukket virksomheden og overgår til almindelig selvangivelse årene efter, og derfor ved de jo der er et resultat I skal angive.

Har du en advokat ven skal du da bestemt høre ham hvis det gør dig mere rolig.

vh

Tilmeldt 14. Mar 12
Fra  Social Minds Skrevet kl. 17:50

Mange tak for klargøringen fra jer begge to, det har været super hjælpsomt hidtil, selvom jeg dog stadig synes vi har et ualmindeligt kompliceret skattesystem i DK, det hele ville sku' være så meget lettere hvis der bare var en flad skat uanset firma eller person indkomst... I stedet for alle de fradrag her og der, samt den unødvendige bureaukrati med papirnusseri frem og tilbage. Der må da mindst gå 10 % af skattekronerne til det i hvertfald haha

Skal lige siges jeg har i sinde at betale skat og er glad for du gør opmærksom på det med bøden, men det fremstår dog stadig ret uklart for mig hvad jeg skal gøre.

Så tror jeg vil prøve at læse op på det med en anden og så evt. give SKAT et kald og forklare situationen, så må vi håbe de bærer over med min manglende forberedelse som iværksætter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59

Skat af overskud på I/S er som nævnt helt som skat af din løn - helt samme fradrag (personfradrag osv) og helt samme trækprocent

I skal som sagt helt konkret:

Lave afslutningsregnskab efter årsregnskabsloven helt som alle andre virksomheder skal føre, og ud fra det har i jeres overskud som I skal dele som aftalt og opgive til skat på den udvidede selvangivelse punkterne 111 og frem (det kan være så simpelt at det kun er 111 der skal udfyldes for jer)

Har du ikke brugt hele dit personfradrag (eller andre fradrag), får du helt samme glæde af det i forhold til de 16.000 du skriver i rubrik 111 som du ville ha fået hvis det havde været almindelig løn. 

Ja skattesystemet kunne givet være enklere - møjt enklere - men firmaregnskabet i jeres fald lyder nu ikke vanskeligt

vh

Tilmeldt 14. Mar 12
Fra  Social Minds Skrevet kl. 18:21

Min firmapartner siger at vores revisor eller han vil eller har håndteret det med momsen, hvilket vil sige at jeg så kun skal opgive det jeg har fået udbetalt (16.000 kr. ca) i rubrik 11 under den udvidede selvangivelse hvis jeg har forstået dig korrekt?

Han siger dog at man kan vente med at angive sin angivelse til februrar, selvom man vil blive pålagt en rente på 6 % såfremt man ikke betaler skatten inden da. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26

Jep du kan indbetale NU http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=59938&vId=0&search=frivillig%A4restskat direkte med dankort - f.eks 43% af de 16.000 kr - eller du kan vente til I selvangiver og betale 6% rente (en rente der ikke er skattefradrag for) Og rubrikken er 111 - tre ettaller for overskuddet i jeres I/S

Fint hvis revisor håndterer momsen og nulindberetter - bare så I slipper for deres standard 800 kr bod for ikke at nulindberette.

vh

Tilmeldt 14. Mar 12
Fra  Social Minds Skrevet kl. 18:31

Tak tak tak John, du er hermed officielt min skatte helt :D

Renten på de 6 % er det af total beløbet på 16.000 kr. eller kun på beløbet som jeg skal betale skat af (altså de 43 % af 16.000 f.eks.), og kan jeg vente med at indberette det helt til i marts måned næste år?

Det gør han vidst nok så vidt jeg kan forstå på min ven, men tak for oplysningen, for det var vi faktisk ikke klar over før nu :)

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)