Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fiscal ccliff

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Rudkøbing
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Er der nogle der kunne tænke sig at forklare mig hvad "fiscal cliff" helt præcist er?
Jeg har forstået det som et underskud i den Amerikanske finanspolitik, men kunne godt tænke mig at høre lidt nærmere.

MVH
Søren Bay 

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 15:11
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 15:23

Hej Søren,

I 2011 vedtog man en række besparelser og skatteforhøjelser, der automatisk træder i kraft d. 1/1 2013 medmindre man bliver enig om noget andet.

Der er i forlængelse af noget der hedder "Budget Control Act" og et tidligere mislykket forsøg på at nå til enighed (super komiteen).

Det vil betyde skattestigninger for alle amerikanere (også dem, der tjener under $250.000) samt en række "grønthøster" besparelser i ministerier mm.

Det er projekteret, at den amerikanske gæld over en 10 årig periode vil stige med 7.1 trilliarder dollars mindre end den ellers ville have gjort såfremt de ikke når til enighed inden d. 31/12 2012.

Man kan med sindsro frygte, at forbruget i USA falder drastisk efter d. 31/12 2012 - såfremt man ikke udsætter skatteforhøjelserne og besparelserne.

/anders

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 15:27

sorenbay:
Er der nogle der kunne tænke sig at forklare mig hvad "fiscal cliff" helt præcist er?

Hej,

Nedenstående er hentet fra B.dk

Uden et lovindgreb inden nytår bliver USA automatisk ramt af skatteforhøjelser og besparelser på statsbudgettet. Ifølge eksperter vil det trække 607 milliarder dollar ud af den amerikanske økonomi næste år og sende ud over den økonomiske afgrund (Fiscal Cliff). Det svarer til fire procent af landets BNP.

Findes der ikke fælles fodslag om en økonomisk aftale inden årets udgang, vil skattelettelser fra Bush-årene ophøre, og automatiske besparelser på forsvaret og flere velfærdsordninger vil træde i kraft.

De finanspolitiske stramninger er en udløber af et lovindgreb i 2011, hvor en forhøjelse af statens gældsloft blev suppleret med besparelser, så regeringen kunne optage nye lån. Det blev samtidig vedtaget, at de automatiske indgreb for 2013 skulle træde i kraft, hvis ikke der inden da var en plan for at nedbringe statens underskud - og det er ikke tilfældet.

Demokraterne og præsident Barack Obama ønsker, at den amerikanske middelklasse skal bevare skattelettelserne, mens de rigeste skal betale mere. Republikanerne, derimod, vil ikke hæve skatterne for de rigeste.

USA havde sidste år et underskud på statsbudgettet på 1.000 milliarder dollar og vil også i de kommende år trods besparelser og skatteforhøjelser operere med underskud på budgettet.

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Fra Rudkøbing
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:20
Mange tak.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)