Hej Jeg stiller et spørgsmål på vegne af min søster. Hun har tegnet et is selskab med sin kæreste og haft det kørende i omkring 2 1/2 år. Der blevet tegnet en IS kontrakt i hvilket der stod skrevet at de hæftede fælles for det hele og at de begge skulle tage del i den daglige drift. Nu er der sket det, at han er gået fra hende og at han også vil ud af virksomheden. Han ligger stort set ikke sin energi der mere. Min søster har lige siden april måned arbejdet 70 timer i ugen. Han 5. Trods det faktum at han ikke længere tager del i den daglige drift, men står for noget indkøb 5 timer i ugen, så mener han at han har ret til at få halvdelen af virksomhedens overskud for 2012. Det synes jeg lyder mærkeligt. Er der nogen der kan give noget rådgivning på dette?
GODT NYTÅR :-)
Mette |
Det er jo altid sådan at man hæfter fælles for det hele - solidarisk i et I/S men ikke nødvendigvis sådan at man skal dele lige. Det kan dog ret godt tænkes det også er en aftale fra starten af, og deri må svaret ligge - Det som er aftalt gælder, og netop når man går fra hinanden, vil tingene ofte stå skarpt mod hinanden, også selv om det ikke lyder så fair med 70 timer mod 5 timer (han vil nok hævde noget andet - et eller andet med at resultaterne skyldes hans gode indkøb - hvilket kan være korrekt)
Først og fremmest må de jo ha delt værdierne i selskabet og videre hver for sig, og det bør også, hvis IS kontrakten er godt lavet, fremgå hvordan man gør det, om man så skal lukke og byde på værdierne - hvordan goodwill evt skal deles (regn trykt med han vil mene 50/50) osv. Det kan jo ikke gå stærkt nok med en deling, og med at finde ud af, om din søster kan komme til at køre det videre, når nu det er hende der har hovedinteressen, eller om kontrakten er sådan, at fyren kan ødelægge det for hende.
IS selskaber er, hvis ikke IS aftalerne er virkeligt gennemarbejdede farlige, og er det så mellem kærester der går fra hinanden, så er det som at sejle på en armeret sømine.
Har de en tredieperson der kan hjælpe dem med en god løsning, hvor formålet er at hjælpe ting videre, og ikke rive håret af hinanden, så fat i den person, revisor eller advokat eller anden - og få det delt
vh