En af mine konkurrenter har valgt at offentliggøre noget af den korrespondance vi har haft via mail på sin hjemmeside. Man kan tydelige se både mail, firmanavn, person, telefonnr. mv! Som Simon Spies siger er dårlig omtale bedre end ingen omtale, men det generer mit øje at de mails nu ligger så alle og en hver kan læse dem. For at gøre det "endnu" værre er det kun de mails han har modtaget fra mig der bliver offentliggjort, så jeg kommer jo til at fremstå rimelig gal, hvilket jeg også er.. Må han overhovedet det? Jeg har forsøgt at kontakte datatilsynet, men de holder ferie mellem jul og nytår. Det hele startede med at han brugte vores virksomheds navn som søgeord, hvilket vi bedte ham om at fjerne, og siden dengang er tingene bare eskaleret i meget høj grad. Skal jeg bare grine af ham, og tænkte at det er synd at der findes så sørgelige mennesker uden indhold i livet, eller skal jeg sætte det helt store i gang? |
Hvis disse mails kan genere din forretning og du kan sandsynliggøre det, så vil han være erstatningspligtig i forhold til offentliggørelsen på hans hjemmeside. Du kan jo starte med at skrive til ham, at du straks efter nytår vil henvende dig til datatilsynet og en advokat, men henblik på erstatning for tab du kan lide ved hans offentliggørelse af dine mails. Offentliggørelse af personlige mail er mig bekendt en klar lovovertrædelse og medfører ud over dit evt krav om erstatning, bøde men jeg tror ikke datatilsynet tager sig af straffelovens side af sagen - det kan de svare på efter nytår
vh