Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fra aps til nyt aps eller selvstændig?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg var lidt i tvivl om hvor dette indslag skulle være.Så håber den ikke er helt skæv...

Jeg har været tømrermester med aps siden 2006, skal nu stoppe med håndværks delen, da min ryg desværre er ødelagt og nu er i fleksjob.
Da jeg godt vidste at min ryg ikke ville holde meget længere de sidste par år begyndte jeg at investere i div. små udlejnings ejendomme samt lidt engrossalg(webshop/badetøj) ved siden af.Det er så min plan at dette skal være mit fremtidige virke nu, da dette ikke er belastende for ryg osv.

Eftersom jeg ikke er i byggeriet mere ville jeg gerne enten lave et nyt aps  med nyt cvr/p-nummer eller blive selvstændig igen da jeg ellers stadig vil modtage div. affaldsgebyrer,gamle/nye kunder osv.og div opkrævninger fra myndigheder mv.

Spørgsmål:
Kan jeg lave et nyt aps og overføre div. værdier(kun ejendomme ca.5mill.)) og evt. opsparet underskud(ca.150-250.000) til nyt aps eller evt til selvstændig igen, dette vil være noget billigere med hensyn til revisor betaling iforb. med regnskabspligt med aps.

mvh
Lars

Obs: ejendomme er købt med partner og  ejes med 50% til hver.Partner er selvstændig med eget firma og min andel i mit  aps,

Mit aps har et optjent underskud fra forrige år men overskud i år pga ejendomme.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En større eller mindre omstrukturering af dit selskab/koncern kunne måske være på tale?
Der findes mange muligheder men måske det kunne være interesant at samle ejendommen i et driftsselskab og bibeholde ejerandele i hver jeres holdingselskab. Herudover ville dine WebShop aktiviteter mv puttes i et særskilt selskab under dit nuværende selskab som får en Holding selskabs rolle.
Selve omstruktureringer kan ske på flere måder bla spaltning, aktieombytning mv. Som igen kan foretages på flere måder bla. Skattefrit og skattepligtige.
Kontakt evt din revisor, hvis du har tillid til ham, og få hans indput på sagen. For at rådgive dig mere præcist kræver det man kender detaljer og aftaler for dit selskab og din kompagnon. Hvis ikke du har tillid til din revisor kunne dette være en god indgangsvinkel til et godt forhold til en ny. Hør evt omkring i din omgangskreds hvis der er nogen som kan anbefale en i dit nærområde, alternativt er der flere herinde som kan hjælpe, heriblandt undertegnede som gerne tilbyder et uforpligtende møde.
Bemærk i øvrigt, hvis du omstrukturerer vil du kun kunne anvende din underskud hvis der bliver bibeholdt aktivitet i dit nuværende selskab.
Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 27. Dec 12
Skrevet kl. 17:36

Hej Christian,

Tak for feedback.

De vigtigste faktorer for mig er;

1.At eventuelle reklamationer vdr. udførte byggeopgaver/garantier er afsluttet,dvs. sige at se nr er lukket vel, det vil ikke være muligt for mig i fremtiden at skulle varetage dette.Der er fx. 5- 10 års reklamations ret men min ryg bliver kun dårkigere og dårligere...det skal lige for god ordens skylds nævnes at jeg aldrig har haft en reklamation på en byggeopgave men dette kan forsages af fx. andre faggruppers senere entrepriser eller en leverandørs materialer så enten skal man lukke firma helt ellers skal jeg i tid og evighed betale til forsikringer osv for at være sikker.

2.At fremtidige revisor regninger bliver på et minimum, dvs. at jeg selv bogfører,fører kontoplan,moms, løn,årsregnskab så det skal nøjes med et Rewiew eller godkendelses af årsregnskab fra regnskabsprogram - alt dette skal afstemmes og tilpasset efter aftale med revisor, så det bliver så let og forståeligt som muligt for denne.

3.At der ikke skal betales skat af likvider eller materiel( nedskrevet) eller noget andet ved oprettelse af nyt selskab.( andet end selve oprettelsen selvfølgelig..)

mvh

Lars

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 18:33

Jeg er meget enig med Cef og meget enig i at det kræver en grundiger gennemgang af dine selskabsforhold end hvad vi lige kan klare her på et debatforum.

Der er dog en ret simpel løsning, hvis du ikke er alt for bange for reklamationer, er at køre videre i dit nuværende ApS og blot ændre branchekode (som bla også styre hvilke affaldsgebyre der skal betales) og formåls § i vedtægterne. Ligeledes fravælges revision fra udløbet af regnskabsperioden.

På den måde kan det nuværende ApS laves om så det er tilpasset din fremtidige drift.

I forhold til reklamationer er den normale frist efter AB 92, 5 år..  så alt efter hvornår det forskellige arbejde er afsluttet så er det måske ikke den store trussel.

Det største problem skattemæssigt er nok hvad ejendommene er værd idag iforhold til købstidspunket..

Tilmeldt 27. Dec 12
Skrevet kl. 19:29

Hej David,

Ja, dette forum er kun for at få lidt indput og andre tanker på det..Og du har ret ang. AB 92 , men ville gerne "vaske tavlen ren"

Ang. ejendomme er de helt klart steget, da vi køber dem som nedslid te og derefter ombygger dem til udlejning,men prisen sættes efter lejeindtægter

vil jeg tro.

Fx.  En ejendom i Stenlille købt til 700.000 ombygges for 300.000 og der efter er der 4 lejemål a 3900 dvs lejeindtægt pr år 187000

Min nuværende revisor har efter den gamle model pris sat dv. ejendomme efter den offentlige vurdering som ikke er korrekt ifølge markedet nu, dvs overskud er for stort da det jo egentligt er matador penge og måske ikke et retvisende billed af værdi hvis de lige nu skulle realiseres.

Dette gælder nogle ejendomme som vi ikke har ombygget endnu, mens andre der er ombygget måske rammer den offentlige vurdering for lavt.

1.hvad kan du se af problemer i en stigning?

2.Vil der være nogle egentlige fordele af at vi lavede et aps/holding sammen min partner og jeg vdr. ejendomme?

3. vil tro at en ca samlet huslejeindtægt til deling er omkring 800-900-000 pr år og der ca for 250-300.000 i faste udgifter.Div.rep/vedligeholdeses laver vi selv.

mvh

Lars

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 17:10

udlejer:
1.hvad kan du se af problemer i en stigning?

Det simpleste er selvfølgelig at stifte et nyt aps og derefter "flytte" ejendommene over i det nye aps, men det betyder at ejendommene sådanset skal sælges til det nye aps, og det skal ske til markedspris udfra det der heder "armslængde princippet" hvilket betyder på markedsvilkår (og skat er ikke altid enig i hvad markedsvilkår er). Derved bliver værdistigningen på ejendommene skattepligtig i det gamle selskab. (og der skal betales ny tinglysningsafgift)

Hvis du lader dit nuværende selskab fungere som holdingselskab der skyder ejendommene ind i det nye selskab, så kommer der til at ligge en stor værdi i dit gamle selskab, som et evt. reklamationskrav kan rettes imod.

Mit umiddelbare bud er at der skal der skal laves et nyt aps der fusionere med det gamle, hvor det er det nye der videreføres. Fusionsplaner skal offentliggøres via erhvervsstyrelsen (på cvr.dk). Man kan evt bede skat om et bindene svar forud for fusionen, for at være sikker på at den accepteres som skattefri.

Men som sagt så er det for komplekst til at jeg lige kan overskue det 100% her

Tilmeldt 27. Dec 12
Skrevet kl. 19:10

vil det sige at man kan fusionere et aps med et andet (nyt) aps og derefter nedtone det gamle aps Fx indtil opsparet underskud er opbrugt for så til sidst at lukke det og fortsætte de nye aktiviteter i nyt aps?

godt nytår.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej - Hvis du lukker det gamle selskab ved enten fusion eller ved at handle aktiverne ud og likvidere/opløse det mister du de skattemæssige underskud. Det kan lade sig gøre at bevare underskud i forbindelse med en fusion men det kræver at underskuddene er opstået under sambeskatning med det selskab som der fusioneres med hvilket ikke er tilfældet her. Sagt med andre ord. Hvis du vil opretholde underskuddene bør du køre videre med det selskab du har indtil underskuddene er opbrugt. Er der avancer på nogle af ejendommene kan underskuddet konverteres til en højere anskaffelsessum og evt. afskrivningsgrundlag men det er ligesom ikke det samme.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)