Hej Alle Aminoer, Er så heldig at et større Tysk firma vil købe større partier af vores varer - for omkring 40-50.000,- Netto ad gangen. Da firmaet er meget kendt er der ingen tvivl om tilliden til at de også eksisterer imorgen (ala hvis Mærsk ville købe noget). Men er alligevel lidt i tvivl om der er nogle specielle ting jeg skal være opmærksom på ved kreditsalg til Tyskland ? Kan fra min skoletid huske noget med hvor en evt. retssag vil skulle føres osv. osv. Er der nogle ting jeg skal sikre mig i det tilfælde at der kommer uenigheder om aftaler, produktkvalitet etc. som vil kunne indvirke på deres villighed til at betale ? På forhånd mange tak for hjælpen - og glædelig Jul ! |
I hovedprincipperne minder det om salg til Danmark. Er der fejl ved varen eller andet der gør, at de ikke vil betale, så protesterer de over regningen og undlader at betale. Du skal så bare ha det større besvær det er at køre en evt inkasso i Tyskland, hvis du mener at ha retten på din side. Det vil være det land den skal køre i.
Dine handelsbetingelser skal givet være på tysk, du kan google "handelsbetingelser standard" og se der kommer en del links du kan vælge mellem, men de er jo danske. Der KAN godt være ting tyskerne er lidt anderledes vant til, og måske nogen herinde ligger inde med gode standard betingelser for tyskland (Henrik Koudahl måske?) men i princip er reglerne ens i EU, så du kan godt bare oversætte en god dansk handelsbetingelse, og du kan jo sikre dig ganske meget med beskrivelse af varen med de forbehold der måtte være i dine øjne
Et større tysk firma, som du beskriver det, vil næppe misbruge dig, men salg på kredit er en tillidssag, uanset til hvem - omvendt er forskudsbetaling jo mindst lige så meget en tillidssag - Du KAN kreditforsikre, men det er ret dyrt og dækker jo ikke hvis det er din vare der har fejl.
vh