Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg til Tyskland - Hvad skal jeg være opmærksom på?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Aminoer,

Er så heldig at et større Tysk firma vil købe større partier af vores varer - for omkring 40-50.000,- Netto ad gangen.

Da firmaet er meget kendt er der ingen tvivl om tilliden til at de også eksisterer imorgen (ala hvis Mærsk ville købe noget). Men er alligevel lidt i tvivl om der er nogle specielle ting jeg skal være opmærksom på ved kreditsalg til Tyskland ?

Kan fra min skoletid huske noget med hvor en evt. retssag vil skulle føres osv. osv. Er der nogle ting jeg skal sikre mig i det tilfælde at der kommer uenigheder om aftaler, produktkvalitet etc. som vil kunne indvirke på deres villighed til at betale ?

På forhånd mange tak for hjælpen - og glædelig Jul !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23

I hovedprincipperne minder det om salg til Danmark. Er der fejl ved varen eller andet der gør, at de ikke vil betale, så protesterer de over regningen og undlader at betale. Du skal så bare ha det større besvær det er at køre en evt inkasso i Tyskland, hvis du mener at ha retten på din side. Det vil være det land den skal køre i.

Dine handelsbetingelser skal givet være på tysk, du kan google "handelsbetingelser standard" og se der kommer en del links du kan vælge mellem, men de er jo danske. Der KAN godt være ting tyskerne er lidt anderledes vant til, og måske nogen herinde ligger inde med gode standard betingelser for tyskland (Henrik Koudahl måske?) men i princip er reglerne ens i EU, så du kan godt bare oversætte en god dansk handelsbetingelse, og du kan jo sikre dig ganske meget med beskrivelse af varen med de forbehold der måtte være i dine øjne

Et større tysk firma, som du beskriver det, vil næppe misbruge dig, men salg på kredit er en tillidssag, uanset til hvem - omvendt er forskudsbetaling jo mindst lige så meget en tillidssag - Du KAN kreditforsikre, men det er ret dyrt og dækker jo ikke hvis det er din vare der har fejl.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 09:07

Mange tak for svaret ! :)

Det med at kreditsalg er en tillidssag rammer lige på hovedet. Normalt kræver vi altid forudbetaling, når alm. erhvervsdrivende vil handle (sjovt nok tror utrolig mange håndværkere mm. at et CVR nummer er automatisk garanti for kredit alle steder) og vi slipper ingen tårer hvis de så ikke vil handle. Men i dette tilfælde er tillidssituationen nok omvendt. Som du selv nævner vil det så lige pludselig være det meget store firma der skal stole på det lille - og ikke omvendt. Altså hvis de skulle forudbetale.

Vi har insisteret på at de tager vareprøver først, netop for at sikre at der ikke er uenighed. Men super at høre at vi "bare" kan følge de danske regler. At en evt. sag så skal køres i Tyskland er jo hvad det er.

Tusind tak for hjælpen, og rigtig godt Nytår!

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2112
Skrevet kl. 15:44

Hej Kenneth

Jeg køber meget fra Tyskland. Mange nye leverandører, kræver "vorkasse" ved første ordre. Uanset størrelse.

Derefter yder de kredit af forskellige længder.

Godt nytår

Johnny

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)