Hej. Jeg er helt ny på området iværksætteri, men jeg er sikker på, jeg kan få hjælp fra jer rare, kompetente Amino'er. Mit spørgsmål er, om min hjemmeside skal registreres som en virksomhed (læs videre). Jeg er igang med at lave min egen hjemmeside JuraMedie.dk, hvilket kan ses her (preview). Den åbner d. 1. januar 2013. Siden har til formål at højne fagligheden og samtidig være et socialt medie for jurastuderende, hvilket jeg har fundet ud af, der er stor efterspørgsel efter. Ønsket er, at de jurastuderende skal have en hjemmeside, hvor de kan mødes på tværs af hold og uddannelsesinstitution. På JuraMedie.dk kan man oprette sig som bruger, hvor man dermed kan få adgang til JuraMedies notearkiv, forum, chat og meget andet. Det er helt gratis at benytte siden og oprette sig som bruger - indtil videre i hvert fald. Meningen er, at der skal være to primære indtægtskilder: annoncer og køb adgang til notearkivet. Annonceringen giver lidt sig selv. Da jeg selv er jurastuderende, har jeg opdaget hvor meget de store advokatvirksomheder forsøger at gøre opmærksom på sig selv over for jurastuderende. De vil gøre alt for at få de bedste jurastuderende til deres advokatkontor. Derfor vil de gerne ligge en sjat penge til annoncering på en hjemmeside, der samler alle de jurastuderende fra alle uddannelsessteder. Køb adgang til notearkivet er noget, jeg regner med først bliver iværksat til efteråret, hvor jeg har fået lokket rigtig mange brugere til siden, som bruger den ugentligt. Jeg tænker lidt, det bliver noget med, man skal have nogle point for at få adgang til det her arkiv, som er en masse noter, som de jurastuderende kan bruge til undervisningen og eksamen. Pointene kan anskaffes enten ved, at man selv uploader nogle noter til arkivet eller ved at købe noter. Ja, ved godt det bliver lidt "studienet"-agtigt, men jeg har fundet ud af, der virkelig er en efterspørgsel efter sådan et notearkiv. Det var lidt om siden. Nu til mit spørgsmål: skal min hjemmeside registreres som personligt ejet virksomhed? Jeg har fundet ud af, man skal momsregistreres, hvis man tjener over 50.000 kr om året, hvilket jeg slet ikke kommer til det første år. Jeg har heller ingen ansatte, men kunne godt finde på at ansætte en jurastuderende på flekstid eller sådan noget, hvis det går rigtig godt. Jeg har jo nogle indtægtskilder. Jeg tænker det også skaber noget mere tillid på en eller anden måde over for kunderne (de jurastuderende såvel som advokatkontorerne), hvis jeg er registreret som virksomhed. Hvad siger I, kloge Amino'er? Er der nogle fordele/ulemper? |
Man skal registrere et CVR hvis man har eller forventer en omsætning på over 50.000, så man hvis man mener man kommer over det beløb så kan man ikke vente.
Jeg har selv linuxwebhotel.dk som giver lidt indtægter, men langt fra en omsætning i den størrelse og min erfaring er at det kan tage lang tid at nå derop når man sælger billig hosting, så jeg har valgt at vente og se tiden an, så er det også meget enklere at drive.
Du skal dog huske at skrive evt. indtægter på som B-indkomst.
Der er nogle ulemper, man kan feks. ikke trække underskud fra når man ikke har et CVR nummer og nogle leverandører kræver måske også at du har et CVR, det sidste er nok mere hvis man handler engros med almindelige gammeldavs varer ;-)
Mit råd er at du først skal koncentrere dig om at bygge din forretning op i det små og så vente med at registrere CVR hvis du alligevel ikke regner med større omsætning.