Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan forbedre forholdene for iværksættere i Danmark?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Aminoer.

Jeg har sat mig en mission i år 2013 om at forbedre forholdene for iværksættere i Danmark, og jeg har selv en masse 'mærkesager' som jeg gerne vil gøre noget ved.

Men jeg vil gerne høre jer; hvad synes I, kunne gøre forholdene for iværksætterne bedre i Danmark?

Det må gerne være alt - og drøm gerne stort!

Lavere moms i opstartsperioden, bedre ditten eller datten - bare fyr løs!

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 18:30

Det vigtigste i mine øjne er, at man hjælper folk i gang. Det kunne så betyde 0% skat/moms eller lign. det første år. Eller indtil man har rundet X-antal tusinde. Bedre og gratis juridisk hjælp, revisor og hvad der ellers er.

Bare et par hurtige tanker. Skal nok skrive flere på, hvis jeg husker det senere :)

Fra Brøndbt Strand
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 414
Fra  Kipimo Webjuice.dk Skrevet kl. 19:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Et drømmescenarie er at man ikke skal betale moms af en indtægt, før man rent faktisk har fået pengene.

Casen kan rent hypotetisk være at en kunde skylder en række penge, men betaler ikke. Som virksomhed mangler man ikke alene pengene ift. forventede indtægter, men man får samtidig lov at betale momsen. Og nej, det er ikke kun hypotetisk at det sker ;-)

Om det rent administrativt kan lade sig gøre ved jeg ikke, men det vil hjælpe på cashflowet, specielt i nye virksomheder med mindre kontobeholdning.

Partner i digitalbureauet Ambition, samt ejer af webshoppen https://froesnapperen.dk/ 

Tilmeldt 7. Nov 11
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 20:09
Godt indlæg, ser frem til at høre hvad vores amino hoveder kan komme op med.

-

Et iværksætterministerium til at varetage vores interresser ( og i sidste end danmarks )

Tænker det skal betales af de moms og skatte indtægter disse firmaere leverer så det kan måles i virkelige tal, hvor stor betydning det har at tjene mindre men få mange flere godt i gang.

Så drukner det heller ikke i andre tal fra samfundet.

Medarbejdere skal selvfølgelig arbejde under gældende regler, så der den vej igennem kommer noget retur til samfundet. Det er også nemt at måle på hvor mange medarbejdere/arbejdspladser der er blevet skabt.

Alle disse tal skulle gerne bruges som argumenter i sidste ende og få vores virklighedsfjerne politikere til at vågne op og få dem med på vognen.

Ministeriet skal være uden embedsmænd og politikere, måske lige en til at booke møder og ordne praktiske ting, ellers kun bestående af måske 10 - 15 super iværksættere fra forskellige brancher, gamle og unge, både bosiddende og danske iværksættere som er uden for landets grænser.

Bedre forhold hele vejen rundt, lige fra skat, moms, told ,rådgivning og bedre mulighed for udvikling af produkter og ideer.

Hjælp og støtte til at styrke samhandel med andre lande både inde og uden for eu, det er her tolden kommer ind.

Så vi kan få virksomheder som tænker stort fra starten og har det med i deres forretningsplan som en naturlig udvikling.

Lige de første tanker, vender sikkert tilbage :)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 20:17

Nu er det ved at være flere år siden jeg har benyttet mig af diverse tilbud og ordninger, så ved ikke konkret hvad der p.t. eksisterer.

Men som jeg husker det, findes der mange etableringstilbud. Fokus er på opstarten, men det er den nemme del, synes jeg. At starte en virksomhed og overleve af den er ikke svært.

Det svære er at leve godt af den, og at komme fra 0 medarbejdere til 5, 10 eller 25 medarbejdere er virkeligt svært. Og det er der for lidt fokus på efter min mening.

Danmark som helhed og samfund har mere gavn af de iværksættere som skaber vækst og arbejdspladser, end dem der år efter år sidder alene i kælderen og tjener under mindstelønnen.

Og eksport er jo også interessant, men en stor mundfuld for mange iværksættere.

Mvh Carsten

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 20:27

moms = 20% halver selvskabsskatten. Og så synes jeg også det er svært med de første ansatte. Hvis man kunne lave en form for 3 måneders løntrappe, så ville det være langt mindre riskofyldt for iværksættere at ansætte folk. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 22:43

Casper Blom:
Men jeg vil gerne høre jer; hvad synes I, kunne gøre forholdene for iværksætterne bedre i Danmark?

- Jeg vælger lige at se på spørgsmålet i et lidt større perspektiv. Håber det er ok. Geeked

Der er ganske enkelt ikke nok fokus på begrebet "iværksætteri". Hvis forholdene skal gøres bedre, er jeg bange for, at det kræver en markant større tilgang af iværksættere. Jo flere iværksættere, der kan presse på, jo bedre forhold vil man opleve.

Hvordan øger man så tilgangen af iværksættere?

Personligt mener jeg, at man burde lære om iværksætteri allerede i folkeskolen (jeg tænker 8. og 9. klasse) for at give unge et indblik i, hvordan man kan skabe sig en tilværelse som selvstændig. En basal viden om det at være iværksætter, kan være guld værd for en folkeskoleelev, der har en forhåbning om at starte selv. Jeg kan huske fra min egen tid i folkeskolen, at de såkaldte temaforløb fungerede vildt godt. Eksempelvis en hel uge i iværksætterens tegn, hvor man inddrager forskellige og kompetente foredragsholdere, der kan sparke noget håb og gåpåmod i hovederne på eleverne. Derudover skal diverse handelsskoler herunder HHX bruge meget mere tid på at lære folk om, hvordan man indberetter moms og skat, hvordan man registrerer virksomhed osv. Og bruge meget mindre tid på at lære folk om, hvordan man kontrollerer en fiktiv virksomhed med over 10.000 ansatte. Selvfølgelig kan det være ganske fint at lære noget om kontrol af en virksomhed, men det er meget sjældent, at HHX skænker små virksomheders opstartsfase én eneste tanke. Jo flere elever, der er bevidste om de irriterende opstartsting såsom moms og skat, jo flere elever vil kaste sig ud i iværksætter-eventyret i stedet for at ende som en dagdrømmende sekretær (alt respekt til sekretærer). 

Så mit bud på hvordan forholdene kan gøres bedre, er ganske enkelt en øget tilgang af iværksættere. Dette vil gavne den enkelte iværksætter i form af lavere moms, opstartshjælp osv. Samtidig vil det gavne samfundet som helhed, da vi alle er bekendt med, at de sekundære erhverv svinder ind i takt med virksomhedernes stigende brug af outsourcing. Iværksættere = Flere jobs = Økonomisk vækst = Forbedring af velfærdssamfundet. 

Også giver flere iværksættere helt sikkert også flere brugere på Amino Wink

10 tekster á 500 ord til 1399,- SPAR 791 kr. Se mere på Billig-Skribent.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:01

Desværre er det sådan at regerings målsætning er at vi skal leve af at uddanne kvalificeret arbejdskraft og man vil gøre uddanneler mere flexible og dit og dat med alle mulige former for skolereformer. Så allerede her ligner det ikke man satser på iværksætteri. 

- Iværksætteri og Økonomi burde være en del af skeamet
- 0% i told/afgifter og skat det første år for nystartet små virksomheder og til iværksætter projekter
- Mindre regler og beukrati
- Flere landsdækkende iværksætter-arregenmenter ligesom festugen hvert år, så kunne man også dediker en uge til iværksætteri hvert år og involver skoler måske.

- og så en bonus-ordning for at skabe arbejdspladser (dette er en win win situation, da det automatisk vil mindske sort arbejde) 

Det stærke ting der 100% kan gøre en forskel. At sænke skatterne en lille smule for iværksætter og andre små tiltag virker ikke! 

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 00:54

Godt initiativ Casper!

Nu er det længe siden jeg gik fuldt selvstændig, men en ting jeg husker fra start, var at jeg ikke kunne få udbetalt mine få opsparrede feriedagpenge fra A-kassen. Det var kun hvis jeg var lønmodtager, den mulighed forelå.

I det hele taget finder jeg, at der ofte er for meget: "Nu har du jo selv valgt at være selvstændig, så må du også klare dig selv" (så kan du lære det!).

F.eks kan du benytte dig af gratis juridisk rådgivning (biblioteksvagten), som privat -men ikke som erhvervsdrivende.

Der er alt for meget bureaukratisk ventetid, uden respekt for at tid er penge.

Indenfor min branche er der en meget forældet lovgivning, samt en særdeles stor konkurrenceforvridende uløst opgave.

Rådgivningsmulighederne mangler større rådgiverbredde, og er for bureaukratiske.

Rente mulighederne for erhvervskontoer i banken er for dårlige.

Mine 5 cents for nu.

Ser frem til at følge, hvilken iværksætter forhold, du får ændret inden nytårsskiftet!

Hatten af for dig og GOD vind!

Med venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 17:11

Jeg er helt enig i dine synspunkter Simon! Jeg snakkede lidt om det på DR forleden faktisk: .">

. Jeg går ud fra at du kan nikke genkendende til de ting?

Jeg snakkede med min gode kammerat Søren Skriver fra USBshoppen.dk forleden. Han fortalte mig, at de havde spurgt i undervisningen, hvorfor de ikke kunne lære om noget mere simpelt. Svaret var 'det står ikke i pensum'. Så var den diskussion ligesom slut.

Gode ting I to andre også er finde på, og jeg er helt enig. Nogle gange virker det nærmest som en fjendtlighed overfor iværksættere - hvilket er skræmmende at tænke på.

Jeg vil kæmpe en kamp her i 2013 for at gøre en forskel med at få iværksætteri på skoleskemaet, og komme ud og inspirere nye unge iværksættere. For som du også siger Simon, at jo flere vi er, desto nemmere bliver det.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)