Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af maskiner, der anvendes til udlejning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Jeg har en del maskiner, jeg bruger til udlejning. Alle er indkøbt til ca. kr. 8.000,00 pr. stk. ekskl. moms.

Jeg har søgt om regler for afskrivning af dem? Går de ikke under straksafskrivning eller....

På forhånd tak

Johnny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo hvis de er fremstillet med henblik på at kunne blive brugt som selvstændige maskiner. Kan de kun bruges sammen med andet tilbehør er det noget andet. Har du købt dem efter den 30/5 2012 kan der faktisk afskrives på grundlag af 115% af anskaffelsessummen forudsat at de er købt som nye. Men du kan så ikke straksafskrive købet.

Driver du virksomhed som selskab vil du først kunne afskrive i år 2 og der vil ikke kunne straksafskrives (der kan så afskrives 25% svarende til satsen for år 1 og år 2).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Møj

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Driver du udlejningsvirksomhed og maskinerne er købt med udlejning for øje kan du straksafskrive dem

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:

Jo hvis de er fremstillet med henblik på at kunne blive brugt som selvstændige maskiner. Kan de kun bruges sammen med andet tilbehør er det noget andet. Har du købt dem efter den 30/5 2012 kan der faktisk afskrives på grundlag af 115% af anskaffelsessummen forudsat at de er købt som nye. Men du kan så ikke straksafskrive købet.

Driver du virksomhed som selskab vil du først kunne afskrive i år 2 og der vil ikke kunne straksafskrives (der kan så afskrives 25% svarende til satsen for år 1 og år 2).  

Tak for dit svar.

De er ikke fremstillet til direkte udleje. Men er maskiner, der er kommet i bytte. Alle enheder kan bruges uafhængigt af hinanden.

Disse er altså udlejet til 8 kunder.

Johnny

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:
Driver du udlejningsvirksomhed og maskinerne er købt med udlejning for øje kan du straksafskrive dem

Hej KAH

Tak for dit svar.

Jeg har ikke en udlejningsvirksomhed og maskinerne er ikke købt med udlejning for øje. De er kommet i bytte ved salg af nyt.

Men nogle firmaer har haft investeringsstop, mens lejekontoen har været næsten uendelig. Derfor kommer det brugte nogle gange i spil, da det efter en lille eller større renovering, kan bruges i den del af forretningen.

Jeg synes reglerne er lidt ugennemsigtige og rådgivere, jeg har talt med ved det ikke!

Johnny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Udover den nævnte særregel og begrænsning vedr. selskabers køb af udlejningsaktiver findes der ikke særregler for aktiver der anvendes til udlejning. Du kan bruge de 115% hvis maskinerne der er byttet ind er leveret som nye maskiner og de bruges i driften. Jeg læser det dog sådan at det er brugte maskiner du har taget i bytte. Består din virksomhed i at sælge maskiner ? Dvs. at det er varelager/omsætningsaktiver og ikke maskiner der bruges i driften ? I givet fald vil de nævnte maskiner jo overgå til anlæg i det øjeblik de anvendes til udlejning og der vil de så kunne straksafskrives med de forudsætninger jeg har opstillet ovenfor 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:
Udover den nævnte særregel og begrænsning vedr. selskabers køb af udlejningsaktiver findes der ikke særregler for aktiver der anvendes til udlejning. Du kan bruge de 115% hvis maskinerne der er byttet ind er leveret som nye maskiner og de bruges i driften. Jeg læser det dog sådan at det er brugte maskiner du har taget i bytte. Består din virksomhed i at sælge maskiner ? Dvs. at det er varelager/omsætningsaktiver og ikke maskiner der bruges i driften ? I givet fald vil de nævnte maskiner jo overgå til anlæg i det øjeblik de anvendes til udlejning og der vil de så kunne straksafskrives med de forudsætninger jeg har opstillet ovenfor 

Hej igen.

Tak for dit svar.

Jeg sælger/køber maskine. Salg: Hovedsageligt nyt. Derfor får jeg jo sommetider noget brugt i bytte. Nogle firmaer vil leje, da de pt. finder det mere attraktivt. Udlejning er naturligvis også attraktivt for mig Wink

Johnny

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)