Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteforhold over Øresund - blandede.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Glemmingebro
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ved ikke om Amino er det rette forum for min forespørgsel, men jeg prøver da så herinde:

Jeg sidder pt. og prøver at samle en hel række spørgsmål sammen til SKAT i Danmark. Jeg er bosiddende i Sverige, hvorfra jeg driver eget aktieselskab siden 2011. I Danmark ejer jeg stadig en lejlighed. SKAT sender mig mange sjove forskellige forskudsopgørelser og girokort. Og når jeg forsøger at få ansatte i tale angående mine skattepligtsforhold og alle sammenhænge, så får jeg ikke enslydende svar fra hhv. SKAT, Skatteverket og Øresund Direkt. Dog ved jeg at jeg som den lille i styrkeforholdet skal løbe hurtigt for at undgå lynchning på et uunderbygget grundlag. Hvordan forholder jeg mig til problematikken? Findes der gode gunmen (eller gunwomen) som mod betaling kan gennemgå sagen og give et retvisende billede? Det som virker til at være problemet ved kontakt til diverse myndigheder er at alle kun varetager et eget begrænset område af en tåbeligt kompleks skattelovgivning - og min skat indbefatter jo bolig i DK(udlejet permanent), bolig i Sverige, aktieselskab i Sverige, aflønning og beskatning i Sverige - og så måske også i Danmark - hvilket altsammen danner en større sammenhæng end den enkelte ansatte i SKAT kan redegøre for - så kagen og bevisbyrden lander hele tiden på mit bord Confused

Er der nogen herinde der har en god idé til hvad jeg kan gøre ved sagen? Er det selv at fortsætte med at liste alle spørgsmål op? At hyre en ekspert på skatteområdet?

Venlig hilsen,

Anders Klingenberg

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg hælder nok til det sidste. Stort set samtlige de privatkundeforhold jeg har er folk som enten er flyttet til udlandet eller påtænker at flytte til udlandet og i den forbindelse har haft behov for skattemæssig assistance.

For mig at se ligner det at din danske skattepligt aldrig er blevet bragt til ophør. Dvs. at det ikke er blevet registreret. Alternativt er din skattepligt ophørt fordi du har påvist at lejligheden er udlejet uopsigeligt i mindst 3 år men det kan meget vel være at de fejlagtigt fortsat opkræver ejendomsværdiskat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Glemmingebro
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Der er noget om snakken. Jeg har udlejet i to år minus 1 dag for at undgå at være låst i fht. en evt. besværlig lejer. Det er måske grunden til an begr. skattepligt. SKAT har på senest tilsendte forskudsopgørelse givet nedslag på 60% på ejendomsværdiskatten - men samtidig hævet udgangspunktet fra en beskatning på 5.775,- til et rundt 10.000,-. Og har desuden noteret et overskud af virksomhed - selvom jeg er ansat i eget firma i Sverige og herfra betaler svensk kildeskat og div. afgifter til den svenske stat.

Uden at det selvfølgelig er til at sige noget nøjagtigt om det, men hvad er tariffen for at du tager et kig på papirerne for mig? Jeg laver naturligvis et kort og præcist oprids og fremsender al påkrævet dokumentation.

MVH/Anders Klingenberg

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hele problemet er at du fortsat er skattepligtig til Danmark på grund af den korte udlejning. Som fuld skattepligtig er du også skattepligtig af overskuddet vedr. virksomheden i Sverige med nedslag for de i Sverige betalte skatter. Dertil kommer at du er skattepligtig til Danmark af avance på aktierne. Løsningen kan måske være at man gør gældende at du er dobbeltdomicileret, dvs. skattepligtig til 2 lande og at du har Sverige som hjemland. Om det er muligt afhænger af dine bopælsforhold i Sverige m.v. Det kan jeg ikke give dig et prisoverslag på her.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan han ikke lade sit svenske aktiebolag eje lejligheden ?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne han i princippet godt men det ændrer jo som sådan ikke noget da han kan disponere lige så frit over lejligheden som hvis han havde ejet den personligt og derved bliver det samme problemstilling (udover en risiko for beskatning af værdi af fri bolig hvis lejligheden senere ikke udlejes).    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Glemmingebro
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker igen.

Men som jeg så må opfatte det, så skal/kan/bør jeg vel ikke komme til at betale mere i skat samlet end hvis jeg nu ikke havde lejligheden - altså i fht. vort aktieselskab og evt. overskud herfra? Ellers er det da vist en fordel for mig at sælge lejligheden med tab, og så få barberet det tab ned over tid istedet. Det er lidt skræmmende at SKAT - som burde ha' styr på dette - alene agerer udfra lidt fragmenteret viden hos en række ansatte, samt pr. rygmarvsreaktion, men ikke på noget tidspunkt har kunnet give et entydigt svar. - Send gerne info/prisoverslag på anders.klingenberg@gmail.com, samt hvad jeg evt. skal sende dig af info i den sammenhæng - eller hvordan du normalt griber den slags opgaver an. Jeg selv har givet op at forstå sammenhængene, skal primært se til at drive mit firma. Jeg havde tænkt mig igen at kontakte SKAT med alle mulige spørgsmål, men måske det er dumt lige nu(?).

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Løsningen kunne jo også som sagt være at man ændrede lejekontrakten eller påberåbte sig dobbeltdomcilering. jeg kan ikke give et prisoverslag ud fra de oplysninger jeg har men du er velkommen til at kontakte mig 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)