Hej Jeg skal til at starte virksomhed og har hørt man kan bruge aktiver som indskud i stedet for kontanter. I den sammenhæng havde jeg tænkte mig at påtegne mine timer til udvikling af hjemmesiden (det er en kompliceret hjemmeside som tager tid) som min virksomhed har brug for. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om der er nogen som ved hvor meget man kan lægge af aktiver i form af timer? og hvad en revisor vurdering koster? På forhånd tak for hjælpen mvh Peter |
Hvis vi taler om opstart af en personlig virksomhed er det unødvendigt men jeg formoder du taler om stiftelse af et selskab.
Der er svaret at det formentlig vil koste dig mindre i revisorudgift end det vil i skat hvis du gennemfører ovenstående. Fordi den værdi som hjemmesiden indskydes til bliver beskattet hos dig da det er at sidestille med et salg (ja det er faktisk et salg) og da du ikke har en igangværende virksomhed kan du ikke stifte selskabet og apportindskyde ved at anvende reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse.
Der ville jeg nok i stedet vælge at køre virksomheden personligt det første år og oparbejde værdier nok til at kunne stifte selskab pr. 1/1 2014. Så kan det nemlig ske uden beskatning på stiftelsestidspunktet.