Jeg har brug for lidt momsrådgivning her i mit lille bitte firma.
Jeg har lavet en bog og fået udgifterne til tryk støttet af en fond. Nu vil jeg gerne forære en skole et klassesæt, dvs. 'sælge med 100% rabat'. Skal jeg alligevel betale salgsmoms, når jeg ikke har en indtægt? Og jo faktisk heller ikke har betalt købsmoms, da jeg jo fik bøgerne fra en fond.
Der er et par huller i min viden her - håber, nogen kan hjælpe.
Af hvilket? Betale moms af noget du giver gratis og har fået gratis? Nej det tror jeg bestemt ikke, men der er nok en fagmand der kan svare mht. Lovgivningen.
nej til momsen - Hvad der kan være svært at overskue er om det, at du har fået bøgerne af en fond - forstået som hvis du må sælge af dem, og det er formålet for funden - så kan du (men det vil kunne afhænge af fundatset) kunne være skattepligtig af værdien af bøgerne, men det ville jeg tro fonden kan svare på dig på
Hvad der kan være svært at overskue er om det, at du har fået bøgerne af en fond - forstået som hvis du må sælge af dem, og det er formålet for funden - så kan du (men det vil kunne afhænge af fundatset) kunne være skattepligtig af værdien af bøgerne, men det ville jeg tro fonden kan svare på dig på
Tak for svar!
Jeg betaler jo selvfølgelig skat af det slag, jeg ellers har af bøgerne, men kan de være skattepligtige på en anden måde?
Fonden er meget lokal og bogprojektet ligeså, så de har været med ind over noget af vejen og har derfor hele tiden vidst, at bøgerne blev produceret bl.a. med henblik på salg. Altså skulle de være indforstået med det, men jeg kan jo lige tjekke op på det.
Med hensyn til momsen, så lyder det godt. Betyder det mon så, at jeg i en e-faktura kan fjerne fluebenet i 'momspligtig'? For ellers kommer der jo til at stå et beløb som slagsmoms, og det er ikke muligt at skrive '0 kr.' (Er det i sådan et tilfælde mon tilladt at prissætte bøgerne usandsynligt lavt (ex. 1 kr.), så salgsmomsen også bliver derefter?
Beløbet er jo momspligtigt så hvis dit fakturaprogram virker ordentligt bør der være mulighed for at skrive en rabatsats. Ved 100 procent rabat er der ikke noget grundlag at beregne moms på.
Det er ikke forbudt at sælge bøger billigt, men hvorfor ikke forsøge at få noget omtale på din donation så du evt. Kunne få et fradrag for donationen.
vi skal nok håbe på klogere hovedet - men hvis du har fået foræret en værdi til dit firma i form af trykte bøger du kan sælge, så burde det nok med ind over regnskabet som en værdi - ellers vil der vel i alle fald ikke være fradrag for dem der har trykt bøgerne - men vent på andre.
Moms forstår jeg ikke, du ville vel forære det klassesæt bort og så er der jo ikke moms - men igen, om bøgerne noteres til en værdi hos dig fordi jo har fået dem trods alt - så er der nok ikke fradrag for at give dem bort som et enkelt klassesæt - så skulle det være fordi du kunne påvise markedsværdi ved det - og jo kun hvor bøgerne er taget op til en værdi
Hvordan E moms og faktura kommer ind hvis du skal forære et klassesæt væk er jeg ikke med på, men iøvrigt når du sælger og åbenbart er momsregistreret, så skal der salgs moms på, og der er vel ikke noget i vejen for at sælge dem til 1 kr + 0,25 i moms - men jeg hænger ikke helt med på ideen
Man skal ha et eller andet antal indlæg før man kan give stjerner, så du er nok for "ung" - lad os gerne vide hvad du ender med at finde ud, vi vil jo gerne blive klogere