Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af del af privatbolig til eget firma...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har bemærket at der her på Amino er en del revisorer og lignende og håber på at nogen kan hjælpe med at besvare mit spørgsmål.

Hvis jeg køber et hus til cirka 6 millioner (som jeg ikke for godt har råd til) og der i dette hus er en seperat lejlighed i kælderen - hvor meget må mit firma så give i måneden i husleje for lejligheden? Jeg er med på at lejligheden i så tilfælde naturligvis udelukkende må benyttes til erhvervsformål.

Jeg tror nok at firmaet må betale "markedslejen" - men hvad er markedslejen helt præcist? Kan man ringe til SKAT og spørge dem og måske få en lejeaftale forhåndsgodkendt? Kan jeg finde et lignende lejemål hos en ejendomsmægler og så "bare" gange kvadratmeterlejen op for at finde "markedslejen"?

Hvad med EL - der er ingen seperat elmåler i kælderlejligheden.

Sidst men ikke mindst - hvorledes bliver lejeindtægt beskattet privat?  EL bliver vel ikke beskattet eller hva?

Hvad med ejendomsværdiskatten? Huset er cirka 200 m2 og der er cirks 85m2 kælder.... skal man privat stadig betale det hele selvom man ikke har "privat" adgang til en del af lejemålet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:07
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Skrevet kl. 01:44
Tak for hjælpen....jeg er dog ikke sikker at det lige er de regler jeg spørger til.

Jeg har et ApS A som ejer ApS B  . er der noget i vejen for at ApS B lejer en lejlighed af mig privat som tilfældigvis er placeret i mit eget hjem? Så længe ApS B betaler den "almindlige markedsleje"...... der er ikke tale om en hjemmearbejdsplads som sådan - men om et rigtigt kontor hvoraf jeg selv som indehaver blot er en af de ansatte der i giver fald skulle arbejde der.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Skrevet kl. 10:48
Andre bud herpå ?
Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 11:27
Du kunne jo evt. undersøge, hvad du skulle betale for tilsvarende lokaler i nærheden. - derved kommer du frem til et bud på markedslejen.

El udgifter vil du kunne fradrage ved at dokumentere ved at opsætte en seperat måler. - ellers har SKAT fastsat grænser for ex. landbrug, hvad deres private andel af el udgør. Du burde så kunne anvende samme satser. Alternativt, skal du blot tillægge et beløb til den husleje du fakturerer til selskabet.

De indtægter du får ved udlejning skal beskatte som personlig indkomst - ikke særlig fordelagtigt (umiddelbart). Mht. ejendomsværdiskatten skal du på selvangivelsen udfylde et bilag, hvorpå du angiver hvor meget der indgår i den erhvervsmæssige del.

Der foreligger jo nogle kritiske spørgsmål i den problemstilling du har sat op, eftersom du nærmest vil finansiere dit boligkøb ved at lade dit firma betale en del af udgifterne. Alene spørgsmålet omkring, hvor vidt dit firma har brug for lokalerne - eller lokaler af den størrelse og art  vil være nærliggende.

SKAT vil være ekstra nysgerrige når der er tale om handler med nærtstående parter. - disse skal ske på generelle markedsvilkår.

Du kunne evt. kontakte din revisor og i hans samråd søge om et bindende ligningssvar. Derved kan du afklaret dine tvivlsspørgsmål. - herunder en fastsættelse af markedslejen.

Mvh. Karsten

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Skrevet kl. 16:09
Tak - et bindende ligningssvar er nok nødvendigt, tak for tippet du er bare alletiders :-)

(PS. jeg bemærkede at bookkeeper.dk domænet er udløbet - i tilfælde af at du ikke har bemærket det.)

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 20:30
Velbekomme - og tak for det pæne komplimentet.

Domænet er ikke udløbet, jeg har først lige købt det, så det er ved at blive aktiveret. - jeg skal først til at have lavet en hjemmeside inden for den nærmeste fremtid ;-)

Mvh. Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:27
Dato: 24-07-2007 11:27:08 Forfatter: bookkeeper.dk
De indtægter du får ved udlejning skal beskatte som personlig indkomst - ikke særlig fordelagtigt (umiddelbart).

Mvh. Karsten

Nej men det er heller ikke rigtigt lejen beskattes som kapitalindkomst da der

er tale om udlejning af en del af en ejendom. Eneste undtagelse er hvis det udlejede er særskilt udmatrikuleret. Det er fordelagtigt for såvidt angår den del af lejen som kan rummes i personens negative kapitalindkomst. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)