Hej Laila
Jeg har læst i tråden og dine problem med at skaffe kunder.......
Jeg har for rigtig mange år siden, selv drevet rengøringsfirma med en del ansatte i københavn og Nordsjælland, noget kan have ændret sig på over 20 år
....men noget er sikkert intakt.
Du skal simpelhen ikke ringe, hverken at lave aftaler, eller sætte møde op, du har størst chance for at få et nej til at måtte mødes med dem- og første gang nej, så er den svær at rede i telefon.......rengøring er ikke noget der bliver prioteret på den måde som at købe computere osv. rengøring skal bare fungere uden man skal bekymre sig om det- det er ligesom en telefon sælger, det er for let at sige nej og smække røret på.
Du skal komme ud til kunde uopfordret- tag bil, cykel bus rundt i et område dump ind til dem du har udset dig, mappe, papir kuglepen regnemaskine, visitkort- så er du klædt på - dav bla bla. - 99 % af dem du møde har jo nok rengøring..."hva, er i tilfreds med jeres rengøring???"........ så får du et ja, eller nej......de fleste tilfælde er de tilfreds med dem, ellers var de jo opsagt.
Har de ikke tid- så kan du skaffe en tid du må komme igen( måske med succes, måske ikke men det er svære at sige nej face to face)
er de utilfreds med deres rengøring- så har du det første spadestik hjemme!
Siger de ja til at de er tilfreds med rengøringen, så sig venligt, det var rart at høre.....hvad så med prisen er i tilfreds med den?......her vil næsten de fleste altid være intreseret i at spare blot nogle få kr- eller høre om de dog betaler for meget alligevel. ja, nej...øh. - så skal du jo fange bolden på det punkt og sige, skal jeg ikke prøve se om jeg kan gi dig en pris der måske spare dig en smule, det er jo uforpligtende.- de fleste takker ja, i første omgang af venlighed og blot for at få dig videre i proces, men den chance skal du gribe for at få sat døren på klem!- det er de kår man laver med som sælger og som man skal kunne tænke videre frem med.
Brug tid- men ikke så meget at det kan mærkes at det begynder at genere kunden, skriv så alt virker professionelt, spørg gerne om specielle ting, eller forhold du lægger mærke til, du skal virke 100 % engageret i at de får indtrykket af at du ved hvad du fortager dig, gennemgå lokaler og hvad de ønsker at få gjort, gerne sammen med kunde, hvis du når at tale dig ind, ellers få lov til at kigge og skriv---- er der noget du kan se ikke er lavet ordentligt af det andet rengøringsfirma( gulvask, køleskab osv som du kan se skriger) så notere det for dig selv og inkludere eksempelvis en "gratis" grundrengøring af gulvet , ugentlig/mdr. rengøring af køleskab osv. Kritisere aldrig din konkurenter, men blot nævn det i tilbud du sender at du har bemærket bla bla.- det får i gratis med i abb. hos dig!
brug meget få dage (jo hurtigere jo beder, hold kunden varm)til at udregne et skriftligt tilbud med alle punkter osv. pris o.ma. kør ud til kunden, aflever det til den person du har talt med sidst-----ved rengøring Altid pris på forside let at se, det er den de er intrasant i første øjekast. er person der ikke læg tilbudet til den du har talt med...... kom igen om 2-3 dage efter hvis du ikke har hørt fra dem....... du har nu haft mulighed for at blive set, og lige nået at få skåret den fremmede linje mellem jer, pgr. af at du har set/ snakket med samme person face to face 2-3 gange.
Du huskes som seriøs, dine chancer for at få en kunde er ca 99% større(eller mere) end ved at ringe......måske også selv om du er lidt dyre..
er du for langsom til at komme med tilbud, efter første møde, så er du glemt- og skal starte forfra igen på samtale, og du mister troværdighed, for det er dig som beder om at få lov til at gøre noget-- med det håb om at du får en kunde.
Følg op 1- 2 gange efter på telefon hvis det er det virker på vippen- men indse også når en handel bare ikke vil lykkes, så har du de andre at arbejde på- tag en eller 2 dage hvor du opsøger som oven over, derefter 1 dag hvor du skriver tilbud, og dagen efter rundt til kunder--arbejder du hårdt kan du sagtens nå at få sat 5-6 tilbud i sving pr dag- efter 14 dage burde du have sikret dig de første kunder( som lige skal opsige osv), så dem har du om 1-3 mdr!
Hvis du ringer, kan du være heldig at få sat et møde op med 1 ud af 100 opkald- uden at du har fået kunden(langt fra)
hvis du møder personligt op- så vil jeg skyde på at du hvis du sælger rigtig får 1 ud af 20 tilbud du laver- minimum!
Ellers kan du ringe til de større rengørings selskaber- FTB, Anders Andersen, IDA osv. så kan du evt arbejde i underentreprise for dem på opgaver!
Håber du kan bruge det til noget- vi er jo som menesker alle forskellige, jeg har blot skrevet hvordan jeg arbejder og har haft succes med det - så hvad der er rigtigt for mig er jo ikke sikkert det også er for andre!
Du ønskes al held og lykke med at finde kunder.
Rigtig god jul til dig- og i andre som læser 
De bedste Hilsner
Bo Schønemann