Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til registrering af indkomst vs. udgifter for enkeltmandsvirksomhed!!

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

du er jo langt henne i året - så jeg tror bare jeg ville vente på at de åbner årsopgørelsen for 2012 - men jeg kunne nu selv for 5 -8 dage siden ændre forskud for en - for 2012 - så der kan du jo også skrive din udgift ind og ER det honorar og du ikke vil køre fuldt "firma" - så kan overskuddet i fradrag ikke bruges, eftersom Underskud ved én honorartype ikke kan modregnes i anden indkomst og skal ikke selvangives står der vejledningen - så i det fald TROR jeg du skal sætte omkostningen til det samme som indtægten så du kommer ud med et 0 samlet. Det mister du så lidt fradrag i forhold til hvis du var virksomhed, men jo ikke en afgørende forskel

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen hvorfor skulle det ikke være en virksomhed. For mig at se er det faktisk mere sandsynligt at vi taler om et lønmodtagerforhold eller en virksomhed og omfanget af udgifter sammenholdt med indtægterne tilsiger måske også at der er nogle af udgifterne som slet ikke er fradragsberettigede. Vi skal nok have nogle flere oplysninger på bordet.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:
Jamen hvorfor skulle det ikke være en virksomhed. For mig at se er det faktisk mere sandsynligt at vi taler om et lønmodtagerforhold eller en virksomhed og omfanget af udgifter sammenholdt med indtægterne tilsiger måske også at der er nogle af udgifterne som slet ikke er fradragsberettigede. Vi skal nok have nogle flere oplysninger på bordet.  

Det kan vi heller ikke vide og jeg gav netop svaret ud fra både honorar, virksomhed og hobby - manden har valgt honorar - men kan lige så godt i virkeligheden være lønmodtager, og så står vi med andre vurderinger af fradrag som kan være omfattet af ligningsmæssige og bundfradraget.

Om det er en virksomhed - tjo, du har jo spurgt om det er honorar fra flere forskellige og det kan jo være en del af svaret kommer der, men ellers kan trådstarer jo kigge lidt i denne her: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 der er jo en del kriterier

Jeg er også enig i, at man kunne ha tanken, at det er enten er en lidt skidt forretning med større omkostninger end indtægter i forhold til honorar, eller der kunne være spørgsmål til fradragene  - men jep - så skal vi vide mere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja og en vurdering af at han som lønmodtager formentlig ikke vil kunne få fradrag for andet end lovregulerede fradrag fordi udgangspunktet er at de udgifter der anses relevante afholdes af arbejdsgiver.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Dec 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er registreret kr. 40.000,- på min B-indkomst, efter min kunde har betalt dertil som honorar. Dette beløb er betalt fra samme kunde over to omgange. I forbindelse med denne samlede omsætning har jeg haft små kr. 44.000,- i udgifter, hvoraf hovedparten er grundet opstart. Derved øger jeg at få det registreret således, at jeg ikke skal betale skat af de kr. 40.000,-

Hvor og hvorledes skal jeg registrere det? Helt konkret?

Tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du er fast på honorar ja så indtægten i 12 og udgiften i 29 og udgiften må ikke være over indtægten da man ikke ved Underskud ved én honorartype kan modregne i anden indkomst og underskud skal derfor ikke selvangives. Det må betyde samme tal i 12 og 29  - så er hele honorarindtægten vel skattefri og du har ikke angivet et underskud som skal modregnes. Går ud fra nogen reager hvis det er forkert, men det er ikke så almindeligt at man har underskud ved honorar - så jeg tager det fra selve rubrik angivelsen.

Du har dit regnskab korrekt lavet, så du kan argumentere og vise hvis skal vil høre hvorfor 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi taler om 2 x arbejde eller samme arbejde som er faktureret over 2 gange til samme kunde. Vi taler om nogle udgifter som ikke er defineret nærmere end at det vedrører opstarten. Taler vi overhovedet erhvervsvirksomhed/honorarvirksomhed og taler vi overhovedet om fradragsberettigede udgifter. Man kan ikke sige noget om det på så spinkelt et grundlag

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:
Vi taler om 2 x arbejde eller samme arbejde som er faktureret over 2 gange til samme kunde. Vi taler om nogle udgifter som ikke er defineret nærmere end at det vedrører opstarten. Taler vi overhovedet erhvervsvirksomhed/honorarvirksomhed og taler vi overhovedet om fradragsberettigede udgifter. Man kan ikke sige noget om det på så spinkelt et grundlag

vi er jo enige - men omvendt er der jo ikke tvivl om at trådstarter har fået de to gange honorar - og de skal jo med på skatten på den ene eller anden måde, og skattemæssigt er det ret ligemeget i virkeligheden om de kommer i 29 honorar (hvor de automatisk vil stå hvis arbejdsgiver har fuldt loven) eller 111 virksomhed- da begge udløser samme skat og Am bidrag.

Så er der fradraget - her er vi mere på herrens mark som vi begge har angivet.

Havde vi indkomsten i 121 kunne hele beløbet - HVIS det alt sammen er fuldt fradragsberettiget komme fuld med.

Når vi taler honorar (og der ligger det jo fra udbetalers side og trådstarter vil ikke flytte) - så kan max 40 = med honorarindtægten fradrages og de sidste 3 spildes lidt, men OM alle 43 i fradrag overhovedet kan fradrages aner vi ikke, det afgør alene trådstarter her. De kan omfatte noget det skal afskrives over flere år, noget der slet ikke kan fradrages i honorar indtægten og en blanding

Værst er det naturligvis hvis skat siger det var lønmodtager arbejde (hvad jeg sagtens kan forestille mig), for så er sandsynligvis kun meget lidt af de 43 til fradrag og så er der ligningsmæssig bund, og det bestemmer skat jo IKKE ud fra hvad der er aftalt i en kontrakt eller hvad arbejdsgiveren har udbetalt ting som, men ud fra en konkret vurdering som de kan finde på at gå ind i, ved honorar der stilles i 0 med 100% fradraget.

Tager vi den principielt lidt længere, så kan man forestille sig andre personer, der måske ikke kan betale skatten af honoraret hvis fradraget forkastes, og så går skat til arbejdsgiveren hvis de mener det er lønmodtager indtægt, og henter den skat arbejdsgiver skulle ha indbetalt ved kilden, OG de kan idømme bod.

Så - enig den er usikker. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

indtægten i 12 og udgiften i 29

Så jeg indtaster kr. 40.000,- i begge felter. Det er forstået. Men hvor finder jeg felterne? På min forskudsopgørelse kan jeg finde felt 12, men ikke felt 29?

I øvrigt er der ingen grund til, at I spilder jeres tid på at diskutere alt udenom emnet. Jeg ønsker blot at fokusere på sagens kerne - mit spørgsmål. Men tak for jeres energi ;)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis jeg som rådgiver udelukkende fokuserede på de spørgsmål som folk og ikke mindst mine kunder rejste uden at forholde mig kritisk og objektivt til selve det forhold som spørgsmålene omhandlede så ville jeg ikke være noget værd som rådgiver. Jeg ønsker ganske enkelt ikke at have medvirket i en tråd hvor nogle efterfølgende vil kunne sige: Hvorfor var der ingen som stillede sig tvivlende for om udgifterne overhovedet var fradragsberettiget og gør man ikke det som rådgiver i kundeforhold så kan det nemt blive erstatningspådragende.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)