Jeg har lige brug for lidt hjælp/vejledning. Håber i kan hjælpe. |
Jeg kan desværre ikke give dig et svar, men prøv evt. at forhøre dig hos patent og varemærkestyrelsen
Jeg har lige brug for lidt hjælp/vejledning. Håber i kan hjælpe. |
Jeg kan desværre ikke give dig et svar, men prøv evt. at forhøre dig hos patent og varemærkestyrelsen |
Verden er delt op i flere zoner, og et firma fra Asien har ik automatisk rettighederne til et navn i Europa, blot fordi deres produkter hedder xxx i Asien. De skal ansøge rettighederne til EU, og hvis dette ik er sket, så kan andre firmaer frit og omkostningsfrit ansøge om disse rettigheder... Nu er det meget sparsomt med info i dit indlæg, men hvis firmaet fra Asien ik har ansøgt og fået rettighederne til EU, så ejer det svenske firma fra nu af navnet, og du må ik markedsføre produkter i det pågældende navn uden tilladelse fra det svenske firma. Og firmaet i Asien kan sige og mene, hvad de vil, men det ændre ik på det fakta, at rettighederne tilhøre det svenske firma... Så enten skal I få produceret varerne i jeres eget navn (private label) eller også skal firmaet i Asien ændre navnet på de varer, som fremover skal sendes ind i EU... Ovenstående gælder selvfølgelig kun, hvis det svenske firma er i samme branche/branchekode, som jer og den asiatiske producent. Eksempelvis på en bilfabrikant godt kalde deres biler for ææble og en fødevarer producent kalde deres varer for ææble... To forskellige brancher, og derfor er en registrering ik gældende for begge, med mindre det ene firma ansøger om navnet i flere brancher (dette koster selvfølgelig yderligere $$$)... |
Enig... Jeg kunne ik huske navnet, så jeg kaldte det branchekode Men sælger de samme produkter, så må man formode, at registreringen er sket i de nødvendige og dertilhørende vareklasser... |
Man kan jo så overveje om der skal gøres indsigelse mod registreringen (læs om man har råd til at føre en sag). |
Jeg tvivler på at en indsigelse vil ændre noget. Trådstarter er en forhandler, og derfor har trådstarter intet med selve mærket at gøre. Det er producenten i Asien, som bør lave indsigelsen for at beskytte sine europæiske forhandlere, men det er nok tvivlsomt, at de vil gøre dette... Især pga omkostningerne forbundet med en indsigelse og evt sag... |
Så følgende scenarie kan altså ske: |
der kan ske det, at I kommer i skænderi om hvem der opfandt/designede det som det drejer sig om. Det sker jo absolut at to uafhængigt af hinanden designer noget. Lidt afhængigt af hvad det er, men har du haft det ude i EU og i det hele taget, i verden - så er der generelt 3 års designbeskyttelse, helt uden registrering - registrering kan forstærke og gøre en del lettere og holdere mere end 3 år - men taler vi ex mode og den type, registrerer meget få http://ip-guiden.dkpto.dk/design/beskyt-dit-design/international-designbeskyttelse.aspx vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Det korte svar er ja... Det er derfor, at man skal registrere et varemærke world wide så tidligt som muligt i processen... |