CVR-Nummer & moms
Jeg skal igang med at starte en enkeltmandsvirksomhed, og for at undersøge ting & sager i idé-fasen, har jeg brug for et CVR-nummer.
Sagen er bare den at man skal være momsregistreret (eller registrere andre udgifter) for at få et CVR-nummer. Kan man godt momsregistrere sig uden omsætning? (Det kan man gøre i et afkrydsningsfelt under oprettelse af virksomhed på virk.dk)
Hvis ikke det er muligt, kan jeg så evt. bare momsregistrere f.eks. en 50'er (er der evt. et minimum) og så få et CVR-nummer?
Tak for hjælpen på forhånd.. Er lidt ny indenfor dette :)
Du har helt ret i, at man skal momsregistreres for at få et CVR-nummer, idet dette er en del af det at starte en virksomhed. Du kan dog sagtens blive momsregistreret og få dit CVR-nummer uden at have omsætning - du binder der bare til at skulle indberette moms, hvilket typisk sker hver 3. måned for mindre virksomheder. Så længe du ingen omsætning her, laver du dog blot en såkaldt nulindberetning, så det er ikke så svært.
Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke. Momsregistrering betyder jo ikke, at man skal sætte nogle penge til side. Det betyder blot, at du skal betale moms af, hvad du sælger samtidig med, at du kan trække momsen fra det, som du køber til din virksomhed.
Håber dette kan hjælpe dig lidt, og at jeg har forstået dine spørgsmål korrekt. Fortsat god fredag!
EDIT: Var ikke klar over, at man kunne få CVR-nummer uden at blive momsregistreret. Det kan man åbenbart godt ifølge svaret fra Cookie. Min fejl.