Jeg er uenig her
Jamen det skal du da have lov til at være (det viser den ene stjerne du gav mit indlæg jo med høj tydelighed), men derfor er det stadigvæk det der bliver anbefalet af dem der ved noget om det, et XML sitemap er en nødløsning der bør bruges såfremt en hjemmeside ikke bliver indekseret, men det retter da på ingen måde op på de sider der svarer med en 404 som f.eks. på grund af skift af platform, duplicated content, sider der svarer på flere URL'er m.v.
År tilbage var XML-sitemaps upålidelige og havde en rimelig sandsynlighed for rent faktisk at skade dit website, trods Googles eget forsøg på at få webmastere til at benytte det. I dag ser det helt anderledes ud. Jeg har oplevet flere cases hvor brugen af et XML sitemap har fået kunder ud af kniber - og faktisk forbedret rankings.
Men det egentlige formål med XML sitemaps, er at hjælpe Google med at få indekseret indhold på sitet hurtigere, samt hjælpe med at fortælle når der kommer nyt indhold.
En højere indekseringsfrikvens, kan meget vel være med til at Google kommer over 404-fejlene hurtigere, hvis de såfremt bliver fulgt korrekt op på med 301-redirects.
Det er kun i tilfælde med en meget ringe intern linkstruktur - samt sider med meget få links der peger imod sitet, jeg vil anbefale at få et sitemap på et senere tidspunkt.
De seneste par år har jeg foretaget multiple tests, som bakker min teori omkring XML sitemaps op, og så selvfølgelig mine erfaringer med mine kunder. Jeg er ikke klar over hvad du mener med "folk der ved noget om det", men at XML sitemaps skulle være skadeligt, er efterhånden ved at være en gammel påstand indenfor SEO branchen.