Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

smba eller enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

hej er det stadig muligt at stifte smba og hvordan er reglerne efterhånden blevet evt nogle der har nyer link til regler for det meste info jeg kan finde er flere år gammelt ... er der krav man skal opfylde for at starte smba?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:56

Hvis du surfer lidt herinde vil du finde meget om SMBA som stadigt kan stiftes. Ganske mange, inkl. mig selv vil langt hellere se et ApS og mange ser lidt med på SMBA' er som ofte stiftes fordi stifterne ikke har penge og bare vil sikres, og desværre også ofte stiftes lidt skuppelløst af folk der bare udfylder papirer og overlader det til ejerne selv at indsende og stifte (fordi de laver laver papirerne har mistet retten ind imellem)

Korrekt udført og kørt er SMBA dog absolut en mulig form - og hovedkravene er at der skal være 2 aktive deltagere ligesom der er specielle krav til deling af overskud o.l. 

Så vidt jeg ved, er stiftelsestiden pt ca 12 uger

her lidt links

http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2009/11/25/smba-drop-det-godt-iv-230-rks-230-tterr-229-d.aspx

http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2010/08/16/muligt-h-230-ftelsesgennembrud-i-selskaber-med-begr-230-nset-ansvar-smba-eller-mere-popul-230-rt-smba-er-quot-d-248-mt-ude-quot.aspx

http://www.amino.dk/forums/t/21527.aspx

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Dec 12
Skrevet kl. 10:10

tak for info cookie sagen er den er vi er to mand der gerne vil starte firma op jeg selv har desvære lidt rod i økonomien pga en dum afslutning på et ekeltmandsfirma jeg havde for en del år tilbage min makker derimod har god styr på sin økonomi ... så jeg er lidt i tvivl om det smarteste er at starte op i hans navn og så holde mig udenfor eller om der er mulighed for at starte smba op uden han risikere at komme til at hæfte for mig 

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 10:36
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Start aldrig personligt ejet firma , start altid i et selskab. Om det er det ene eller andet, det er der både for og imod.

Lad nu bare være og syntes det er så dejlig med personlig firma, hvis du pludselig kommer ud for en der ikke betale, eller andet, så er det rart tabet kan isoleres 

MvH

Provins

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 11:41

jonas33:
så jeg er lidt i tvivl om det smarteste er at starte op i hans navn og så holde mig udenfor eller om der er mulighed for at starte smba op uden han risikere at komme til at hæfte for mig 

Smba strår netop for Selskab Med Begrænset Ansvar, hvilket betyder at selskabet kun hæfter med sin egen kapital. Der er således ikke nogen der hæfter personligt.

Det klogeste ville nok være at lade din kammerat stå som direktør, og så lade jer begge to stå som deltagere. Hvis i selv vil stifte selskabet så husk at et smba ikke bliver momsregistret ved stiftelsen, det skal i søge om når selskabet er stiftet.  Erhvervsstyrelsen opkræver et gebyr på kr. 2150 i forbindelse med stiftelse af smba.

Jeg ville nok anbefale at i får selskabet stiftet gennem, en professionel selskabsstifter eller en revisor eller en advokat, med ansvarsforsikring.

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 11:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ingen selskaber der automatisk bliver momsregistreret , det skal der søges om

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 12:16

Provins:
Der er ingen selskaber der automatisk bliver momsregistreret , det skal der søges om

Som de siger i det amarikanske militær: Sir yes Sir. 

Det har du fulstændig ret i. Men momsregistreingen behandles typisk samtidig med selskabsregistringen på ApS'er og A/S'er og den glider fordet meste også gladt igennem, med minder direktøren eller stifteen står og blinker med rødt i systemet. Ved andre selskaber er skat typisk 1 til 3 uger om at behandle ansøgningen om mosregistrering, og der skal redegøres forholdsvis grundigt for selskabets formål og planlagte drift.

Det er ikke for at male sorte udsigter, det kan sagtens lade sig gøre, man skal bare være forberet på det tager lidt tid og ikke er helt lige ud af landevejen.

Men grundlæggende tror jeg faktisk ikke vi var uenige

Tilmeldt 11. Dec 12
Skrevet kl. 12:19

ok vil helt sikkert snakke med en jurist før jeg fortager mig noget så meget har jeg lært ..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)