Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

1 Firmabil, 2 Enkeltmandsvirksomheder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 83
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg står pt. med en CVR registreret virksomhed, som laver et lille overskud. Jeg har til tider brug for at køre, hvor jeg som regel bruger min egen bil da det er få km vi snakker.

Jeg har så for nyligt få en genial idé til en anden virksomhed (det er alle idéer jo i starten ;) ), som uden tvivl kræver en bil med plads i, så overvejer en bil i Vw Caddy størrelsen. (50.000 og opefter)

Lad os antage at jeg opretter virksomhed nr. 2, med CVR osv.

Hvad gør jeg så med bil? Kan de to virksomheder dele bilen eller hvordan?

Enkeltmandsvirksomheder hæfter jo til ejeren rent økonomisk, men er det muligt? Hvad gør man med KM fordeling osv?

Jeg har en bil i forvejen, men en bette Skoda Citigo er jo just egnet til at hente og brinde store objekter.

Forestiller mig at bilen skal indeholder værktøj til den ene virksomhed, hvor den fungerer som en mandskabsvogn hvor jeg kører ud til kunderne. Til den "nye" virksomhed skal den hente og bringe i hele landet.

Ps. Jeg er 18 år, skal jeg betale den samme høje forsikring som vi unge betaler, nu hvor det er en firmabil?

Håber i forstår essensen af mit spørgsmål.

Mvh. Casper L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39

Du kan helt enkelt ikke ha mere end et CVR som personlig virksomhed, til gengæld kan det CVR godt drive noget i to forskellige retninger og registreres i to brancher. Du vil derfor kun ha en firmabil i et CVR og kan dele som du vil. Vil du har flere selskaber, skal du oprette ApS'er f.eks.

Hvad forsikring angår tror jeg ikke det gør forskel om det er som person eller CVR, men shop lidt rundt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 11:52

Okay, tak! Ved du så om det er muligt at oprette et Aps med den nye virksomhed og stadig på lovlig vis bruge den i min enkeltmandsvirksomhed?

Ved godt at jeg kan beskæftige mig med flere brancher, men dette ligger meget fjernt fra det jeg laver nu. Så vil gerne oprettet et firmanavn og hjemmeside, kun til det formål.

Mvh. Casper L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57

du kan sagtens kalde formået noget specielt og sagtens lave hjemmeside til det kun i det nuværende, men der kan være masser af gode grunde til at oprette et ApS. Jeg er sikker på, at det kan løses med at ApS bilen kan bruges i dit CVR, men der er andre herinde der ved meget mere om det

Meget vil så afhænge af om det er en hvidplade, gulplade, ikke momset gulplade eller papegøjepladebil - Er det en hvidplade vil du normalt som ansat i dit ApS blive skattepligtig af fri bil, så det må du alt sammen ha udredt hos en der ved mere

vh

Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 12:40

Okay, mange tak. Så jeg kan godt have 2 hjemmesider og kalde sig 2 forskellige navne, men kun på 1 CVR nummer? Så er der i mine øjne ingen grund til at have en enkeltsmandsvirksomhed og APS. Så kan jeg lige så godt gøre den nuværende til aps, og styre 2 formål/hjemmeside via samme Aps.

Min nuværende virksomhed er StickerDesign, kan det andet formål (samme cvr) så godt hedde noget andet? Eller skal det f. eks. være xxxxxx ved StickerDesign ApS eller hvordan fungerer det. Kunne forestille mig at det var nogle regler for hvad man må kalde sig i den sammenhæng.

Havde en ikke momset guldplade bil i tankerne, da jeg som sagt har en bil i forvejen jeg bruger til privat.

Mvh. Casper L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du bør tale med en revisor om evt at se om du skal lave en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse af dit nuværende personlige selskab til et ApS. Det kan gøres i periode 1/1 til 30/6 på basis af årsregnskabet, så den ligger jo tidsmæssigt lige til højre benet. Ideen er, at ApS'et forsætter med skatteforpligtelser som gamle CVR uden noget udløses. Om det er det rette løsning kan en revisor let overskue.

Det bedste er, at have 80.000 kontant at stifte med, alternativt kan man lave apportindskud hvor værdierne i det gamle indskydes, men det er klart dyrere i revisor, da en revisor "hæfter" for den korrekte vurdering af aktiverne så.

Du kan i ApS operere med binavne og du kan ha forskellige brancher og så kan bilen bruges som du vil til det ene eller andet. Hovedfirma Sticker design registreres med branche xxxxx og binavn xxxxxx med branche yyyyy

Med hensyn til navn ved jeg ikke. Det ville være naturligt at hovednavnet var Sticker Design ApS - og at det andet hed det du ville f.eks Lastbil patruljen ApS (som registreres som binavn) Dit CVR nummer som er det samme skal fremgå af alle bilag hvor det generelt skal fremgå

Jeg VED ikke om man behøver skriver noget om sticker design på det andet selskabes ting, bare det er registreret binavn og CVR fremgår, det er der sikkert klogere hoveder det ved, men jeg tror det ikke.

Du kan i mange regnskabsprogrammer ex Summasumarum enterprise version, kører alle bilag efter hver sin sag, så du kan få hel 100% opdeling i regnskabet af hvad de to giver for dækning og resultat, og samtidigt ha ET regnkskab samlet til skat osv

vh

Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 14:36

Tusind tak for hjælpen! Skal nok lige følge op på det med revisor osv. når jeg når dertil.

Mvh. Casper L

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)