Jeg har sendt mine første e-fakturaer afsted (Wuuhuuu :) ) og jeg har bestemt at betalingen skal ske 14 dage efter fakturerings datoen, men nu bliver jeg pludselig lidt i tvivl om jeg selv bare må bestemme hvornår en kunde skal betale for den leverede ydelse (Sælger vikar timer til social og sundheds sektoren), eller om der er faste regler som siger 30 dage netto....???
Og hvor meget info Skal der stå på fakturaen ? som jeg gør nu skriver jeg så specifikt som muligt, altså antal vikartimer, d.d. og afdeling vikaren var på arbejde på, men ville det være nok hvis jeg bare skrev
Jeg kan nu også bedst lide så specifikke fakturaer som muligt, var bare nysgerrig.
Så længe jeg selv må bestemme forfaldsadatoen får jeg ihvertfald ikke ballade med den beslutning, så må jeg se hvad de kunder jeg indtil nu har sendt afsted til siger til de 14 dage. Mener sagtens de kan betale indenfor de 14 dage efter det er blevet elektronisk fakturering. jeg ved det om 1 uge ;)
Under "normale" omstændigheder bestemmer du selv dine leverings- og betalingsbetingelser, og kan som sådan vælge at have dem som du vil - så er det jo op til kunden om de vil indgå aftaler på dine betingelser - så leverings- og betalingsbetingelser er også et kokurrence parameter.
Angående "unormale" omstændigheder, så har offentlige institutioner besluttet, at de VIL have min. 30 dage netto - og de mener selv, at de er position til at bestemme det. Med andre ord, vil du handle med offentlige institutioner, så må DU acceptere, at de først betaler efter 30 dage - uanset om du har skrevet 14 dage netto i betingelserne eller ej.
Vi har modtaget en skrivelse om, at alle offentlige institutioner SKAL have 30 dage netto, og at de iøvrigt ikke vil betale gebyrer, medmindre andet specifikt er aftalt. Og så vil de have faktura elektronisk - og det vil de øvrigt heller ikke betale for. De er sgu smarte
Vi handler en del med det offentlige - og kan kun sige, at de ikke er jordens hurtigste betalere. De skal først godkendes osv. Du skal nok regne med 30 dage netto.
Nå, de 30 dage netto kan jeg nok ikke gøre så meget ved jo :)
Et sidespørgsmål som så kommer frem i mig. Når jeg skal betale moms, så betaler jeg hvad vi skylder fra fakturerings datoen og ikke fra betalings datoen, er det ikke korrekt ? I det tilfælde så kunne man nemt ende ud i at sku betale ex 50.000 i moms penge, men alle regningerne er jo ikke betalt endnu, så der kan man i teorien godt have ex 23.000 moms penge ude at svæve, penge man så må lægge ud for... eller ??
Ja, det kan du risikere, da det er faktura dato, der er gældende for momsafregning.
Men hvis de betaler til tiden kan det maks. blive 4 - 7 dage, da månedsindberetning skal indberettes og betales omkring den 24-27 i efterfølgende måned - så hvis du laver faktura den 31. - så skal du indberette moms den efterfølgenden måned den 24-27, men får først betaling den 30.
Så hvis du laver månedfakturering i faktureringskørsler, kan det være smart, at lægge dem den først i efterfølgende måned i stedet for den 31. Så kan så argumenteres at fakturering bør følge den måned, som den omsættes - men man kan også argumentere, at det praktisk kan være svært at få alle timer med i en måned, hvis man allerede skal lave afregning den sidste dag i måneden, som jo også kan indeholde timer - men man bør faktisk gøre det.