Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning privat og erhverv

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Svært Susanne, og sikker er jeg ikke, men hvordan så. Lad os sige kamera er købt for et par år siden og fuldt afskrevet med den linse der sad på.

År senere købes så en linse - som visseligen ikke er meget værd uden et kamera - til under 12.300 - hvordan så? Skal det afskrevne kamera nu ind igen og afskrives over flere år sammen med linsen - eller hvordan. 

Jeg tror det er et lidt specielt fald, med linser der jo har hver der helt specielle formål og købes over flere år - hvor alt andet er afskrevet??

Lidt samme med en computer - måske købt for år tilbage og fuldt afskrevet, og så ryger printeren og man køber en ny til 4000 kr 2 eller 3 år efter - ville du ikke straksafskrive den printer?

Er det hele samme år - tror jeg du har helt ret må jeg erkende, men hvor logisk er det lige?

Ikke revisor - så tænker bare logisk, hvilket givet kan være farligt i forhold til loven Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:54

AL § 6, stk. 1 siger "Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke at overstige 3 år."

Man antager at en computer har en levealder på 3 år - men et objektiv har en levealder på (forhåbentlig) minimum 10 år :)

Svært Susanne, og sikker er jeg ikke, men hvordan så. Lad os sige kamera er købt for et par år siden og fuldt afskrevet med den linse der sad på.

Lad os også antage, at et kamerahus ikke er købt gennem virksomheden :)

Jeg prøver i hvertfald lige at ringe til SKAT på mandag / tirsdag :)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 23:06

Ja Cookie - det er et godt spørgsmål :) Jeg forholder mig til AL teksten herom, og vil nok afvente at stå i situationen, før jeg tager endelig stilling. Men som jeg læser AL, så er det irrellevant, om hovedaktivet (her kameraet) er fuldt ud afskrevet tidligere, eller har ligget under mindstregrænsen for straksafskrivning. Men jeg kan ikke helt greje, hvor meget man så skal afskrive med, hvis objektiv 3 f.eks. har en nettoværdi på 5.000,- - om det så er 25% første gang, og resten året efter, som "jo så kommer under mindstegrænsen", eller om det er over 5 år. Mindstegrænsen på det kunne jo også være efter saldometoden. Jeg ville nok spørge kundens tilknyttede revisor, hvis jeg stod i situationen, eller en af mine sparringspartnere :)

Til gengæld tror jeg (skriver tror, fordi jeg kun er 90% sikker på det), at det er afgørende, at gaid selv har betalt for kameraet, således at objektiv 1 og 2 samlet set ikke overstiger mindstegrænsen, men hvis han sælger det til firmaet, vil det hele samlet set komme over mindstegrænsen.

Men når alt kommer til alt, så er det jo kun et spm. om tid, før man har kunnet trække det hele fra i firmaet, og det er jo ikke penge der "mistes", men blot en opsparing, hvilket kan være ganske udemærket, hvis f.eks. banken vil se et regnskab.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51

SusanneK.nu:
når alt kommer til alt, så er det jo kun et spm. om tid, før man har kunnet trække det hele fra i firmaet, og det er jo ikke penge der "mistes", men blot en opsparing, hvilket kan være ganske udemærket, hvis f.eks. banken vil se et regnskab.
Det er vi i alle fald enige om. Resten må vi håbe en revisor (og mener Henrik Koudahl faktisk er) vil vove sig ud i,. 

Ofte er ting jo grænsefald, og jeg personligt vil holde mig på den stensikre side, hvor andre vil teste det mere afSmile

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 09:50

Cookie:
Ofte er ting jo grænsefald, og jeg personligt vil holde mig på den stensikre side, hvor andre vil teste det mere afSmile

Præcis :) Hvis jeg sad med situationen i en konkret sag for en kunde, ville jeg ikke være i tvivl om, hvad jeg skulle gøre, men så var det også mit ansvar, og jeg havde en baggrundsviden om kunden og regnskabet generelt, som man ikke har her i dette medie. Her sidder man og råder andre, uden at kende til alle sammenhænge. Lidt skræmmende faktisk, og håber at alle der læser råd på nettet, beholder deres kritiske og logiske sans, det er ikke altid bogføring er logisk, men oftest Smile 

SusanneK.nu

Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:17

Jeg ringede til SKAT.

De sagde at objektiver skal ses som selvstændige, da de har forskellige formål og ikke havde mulighed for at kobles til hinanden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26

qaid:
De sagde at objektiver skal ses som selvstændige, da de har forskellige formål og ikke havde mulighed for at kobles til hinanden.
Lidt fedt svar - dog mystisk, for nej det kan de ikke - men skulle de ses sammen med kameraet som de jo ikke virker uden - Nå ja- jeg ville jo ha taget dem hver for sig også, men svaret var lidt ude i vinden

tak anyway

vh

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:33

Ja, det var da et mærkeligt svar. De kan ganske rigtigt ikke kobles sammen, men de fungerer ikke uden et kamera. Hvad sagde de mht kamera ?

Hvis jeg køber en giga kopimaskine, og så køber en sorterer til den, hører den til kopimaskinen. Hvis jeg køber en anden sorterer, som kan noget andet, hører den også til kopimaskinen, selvom de 2 sorterer ikke kan kobles sammen.

SusanneK.nu

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)