Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning privat og erhverv

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er fotograf og skal have købt mig et nyt objektiv. Objektivet koster 11.136 kroner inkl. moms - Så det må være

Pris: 8908,8 kr

Moms: 2227,2 kr

Hvis jeg nu skal bruge objektivet 40 % privat - Hvordan skal man så bogføre det? 

Håber i kan hjælpe mig,

Venlig hilsen

Qaid

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:04

Bank, 11.136 kr. (kredit)

Privat hævning, 4.454,40 (debet)

Fotoudstyr, 5.345,28 (debet)

Købsmoms, 1.336,32 (debet)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:50

hvor alt er status på nær de 5.345,28 går jeg ud fra du mener - så det kun er de 5.345,28 er påvirker resultatet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:10

hvor alt er status på nær de 5.345,28 går jeg ud fra du mener - så det kun er de 5.345,28 er påvirker resultatet

Ja, det er kun dette beløb, som bogføres på en driftskonto, mens resten bogføres i balancen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:13

Martin E. Jensen:
Ja, det er kun dette beløb, som bogføres på en driftskonto, mens resten bogføres i balancen.
nemmerlig - mere fordi der findes folk der ude der ikke helt lige ved hvor privat hævning findes i en kontoplanBig Smile Husker skam mig selv i begyndelsen - jamen skal det i status eller drift og derfor altid var glad når der efter navn eller beløb stod status eller drift Skype-Blush??

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:21

Du har helt ret, og vi er jo alle sammen startet med at være helt grønne i begyndelsen, og netop på Amino er der rigtig mange, som stadig er helt grønne, og endnu ikke er helt tørre bag ørerne! Smile

Vi må prøve at hjælpe så godt vi kan! Yes

Tilmeldt 2. Jul 12
Skrevet kl. 13:16

Tusind tak for hjælpen! Så kan jeg gå det nye år i møde med god samvittighed :)

Tilmeldt 2. Jul 12
Skrevet kl. 14:34

Jeg har faktisk lige et ekstra spørgsmål. Som sagt koster Objektiv 1 11.136 kroner - hvoraf jeg skal bogføre 5.345,28 kroner som fotoudstyr.

Vil det så sige, at jeg faktisk kan straksafskrive endnu et objektiv på omkring 12-13.000 kroner, hvoraf de 40% bruges privat?

Objektiv 1:

Bank, 11.136 kr. (kredit)

Privat hævning, 4.454,40 (debet)

Fotoudstyr, 5.345,28 (debet)

Købsmoms, 1.336,32 (debet)

Objektiv 2:

Bank, 13.435 kr. (kredit)

Privat hævning, 5.374,00 (debet)

Fotoudstyr, 6.448,80 (debet)

Købsmoms, 1.612,20 (debet)

Samlet egenbetaling: 9.828,4 kroner

Samlet fotoudstyr: 11.794,08 kroner

Samlet købsmoms: 2948,52

Er dette muligt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:51

Du kan straksafskrive lige så mange objektiver du vil, bare hver afskrivning ikke overstiger 12.300 kr

Det eneste du skal være opmærksom på er, at hvis du generelt har flere udgifter end indtægter på dit foto, så KAN (ikke nødvendigvis gør) skat over et par år bedømme dig som hobbyvirksomhed og så kan du ikke ha fradrag for dine underskud i øvrig indkomst.

Det er derfor afgørende, at købene er for seriøst at drive virksomhed. Det er ikke nogen beskyldning, bare orientering, for netop fotoudstyr - musikinstrumenter og andet som jo ofte også indgår i hobby, er noget skal gerne ser der er seriøs forretning bag hvis der skal være nogen afskrivning

venligst

Tilmeldt 2. Jul 12
Skrevet kl. 15:02

Tusind tak for det gode og fyldestgørende svar. Det anleder jo lige til to ekstra spørgsmål. 

1) Jeg havde den opfattelse, at hvis to komponenter hørte sammen indgik de i den samlede pris. Fx hvis man køber en computer til 10.000 kroner og en printer til 5.000 kroner ekskl. moms, så kommer man tilsammen over de 12.300 kroner?

2) Jeg er konsulent, hvor jeg tjener størstedelen af mine penge - men har også foto som bierhverv (hvor jeg ikke tjener nær så meget som mit hovederhverv). Jeg vil derfor ikke få underskud i virksomheden, men lige til at starte med, vil jeg heller ikke få indkomst via mit bierhverv der kan matche de to objektiver (men et håb om, at det i fremtiden vil kunne hjælpe med indtjeningen)

Håer spørgsmål to gav mening - ellers vil jeg meget gerne uddybe det :)

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)