Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man ændre beskatningen af brugt bil?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jul 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en firmabil som firmaet købte i 2010. Bilen er fra 2006 med en anskaffelsespris på 500.000. Nutidsværdien er 250.000 (gennemsnitspris af bilen til salgnettet).
Loven siger at man skal beskattes af anskaffelsesprisen, hvilket min lønseddel er rigtig ked af.

Jeg har kigget lidt på nettet men kan ikke se om jeg kan/må ændre anskaffelsesværdien, så jeg kommer ned og blive beskattet af 250.000.

En der har erfaring med dette?

/Thomas

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:55
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:18

Købte i den i 2010 for 500.000 kr så er det beskatningsgrundlaget og derudover kan du ikke gøre noget. Det er prisen da i købte den som brugt i 2010 når den er fra 2006 der udgør grundlaget. Det gør det når den er anskaffet mere end 36 mdr efter første indregistrering.

Købte i den for et andet beløb og de 500.000 kr er udtryk for den oprindelige pris i 2006, så er det beløbet som i konkret købte den for i 2010 som bruges til beskatningsgrundlaget

At sælge og genkøbe er ikke en ide heller, men du kan naturligvis sælge, og så købe en helt anden til 250.000 kr og så få beregnet ud fra det.

Som det er, udgør beskatningsgrundlaget 25% af den del af bilens værdi op til 300.000 kr. og 20% af det der ligger over, og det kan du så gange med din skat for at få en ide om prisen.

Hold det op mod evt at sælge og anskaffe billigere brugt (minimumgrænse 160.000 kr - som laveste beskatning) og alternativt, om din arbejdsgiver vil give kørselsgodtgørelse for firmakilometer kørt i din privat bil for dem og overtag bilen selv, eller køb en anden.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)