Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrække sponsorgaver i virksomheden

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvorledes er reglerne med hensyn til moms- og skattefradrag af sponsorgaver? Jeg er blevet spurgt om jeg vil give nogle gaver og penge til månedlige konkurrencer, mod reklame og omtale. Gaverne er små (ca. 2 stks. med en samlet værdi af 500,-). Jeg gør det ikke af velgørenhed, og jeg kender absolut ingen af dem, som står bag konkurrencerne - eller brugerne (men har dog hørt om dem ved omtale før). Jeg gør det fordi, at jeg ser det som en god reklame mulighed for billige penge og det rammer præcis mit segment.

Kan jeg trække gaverne fra som udgifter?

Med venlig hilsen

Justin Timberlækker

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:08

Ja i den størrelsesorden kan der ikke være meget diskussion om hvorvidt du får en passende modydelse i form af reklameværd.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Odense C
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 177
Fra  Free Media Skrevet kl. 15:28

Men på den anden side, er der så ikke noget med at modtager har en udgift i det?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:34

En udgift ? De har jo nok nogle udgifter som gør at de har behov for sponsoraterne.

Fra Odense C
Tilmeldt 5. Dec 12
Fra  Free Media Skrevet kl. 15:35

Ja men vi havde nemlig talt om at vi kunne få sponsoreret gaver da jeg var redaktør på aniston, og der sagde direktøren nej fordi de skulle betale noget for det?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:57

Det lyder som at sponsorerne har krævet en modydelse og så fratager det ydelsen karakter af at være sponsorbidrag. Her kunne det være noget med at han forpligtede sig til at skrive en artikel eller skulle gå på kompromis med sin journalistiske frihed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52

ja eller at der skulle være en annonce som "betaling" Det er vel ikke altid let at skelne mellem sponsorbidrag og bestilt reklame. 

Sponsorsiden: Der skal giver ha en firmafordel ved at sponsorere - Man kan ikke fratrække sponsorat af hustruens rideklub, hvis man leverer teknisk udstyr til medicinindustrien. Er det ejerens personlige interesse der plejes ved at støtte noget, så er der ikke fradrag

Bliver det store beløb, vil skat kritisk se på om der er en modydelsesforpligtigelse hos giveren og så er vi ovre i:

Reklamesiden: hvor man naturligvis ikke kan betale annoncer i lokalavisen eller bannerreklamer på fodboldbanen, uden at at den der stiller annoncen til rådighed (avisen f.eks), bliver skattepligtig af gaveværdien som erstatter kontant betaling

I den mere specielle ende: Film og kunst har sine lidt egne regler. Hvis et firma sponsorerer en film - giver et tilskud helt enkelt (eller et kunstværk) helt uden modydelse, så foregår det uden moms men sponsor har ikke fradrag for ydelsen - (sponsor/tilskudsinteresrede kan se SKM.2002.84.LSR. )

Er der en modydelse, f.eks "sponsor" skal nævnes i slutteksterne (credits) og promoveres med filmen og må bruge den i reklame for virksomheden, så er det et "tilskud" momspligtigt - og "sponsor" har fradrag for sit tilskud. Vi er ude i noget hvor man skal ha en god vurdering på hver gang, men det viser lidt hvor individuelt det er.

Her var det ikke store beløb, det var selve sponsoratet der var mindst gaven værd for giveren ved at højne dennes omdømme hos dem der bruger produkterne. Taler vi lidt større beløb, vil det ofte være en fordel, hvis der netop indgår en bandereklame eller andet, som viser, at det har markedsværdi, som jo er nødvendigt for at giver kan fradrag omkostningen. Hvis modtagerne er skattepligtige og yder noget for "gaven", så vil den være skattepligtig for modtager

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense C
Tilmeldt 5. Dec 12
Fra  Free Media Skrevet kl. 17:12

Ærgeligt jeg ikke kan give stjerner for synes sgu altid du kommer med nogle gode og relevante svar.

Ved du om man som "sponsor" skal af med en ydelse hvis man eks. sponsorerer en hjemmeside til en musiker?

VH.

Lucca

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:27

Lucca:
Ved du om man som "sponsor" skal af med en ydelse hvis man eks. sponsorerer en hjemmeside til en musiker?

Hvis du spørger, om du som firma kan trække omkostninger for en hjemmeside, gratis givet til en musiker, vil svaret generelt herfra være nej.

Det er svært at forestille sig, at du kan argumentere for, at den hjemmeside giver din virksomhed nogle fordele som skulle gøre, at du kan trække udgifterne ved at lave den fra. Endnu sværere vil det jo være, at dine udgifter vel består af løn til dig selv, som de aldrig her ville godkende som "udgift" i en personlig virksomhed.

Producerede du T-shirts, og musikeren var kendt og gik på scenen med en t-shirt du havde givet ham gratis med teksten "Lucca is my T-shirt man", så kunne du trække udgiften til T-shirten fra.

Du skal m.a.o. kunne sandsynliggøre, at det virkeligt gavner din markedføring og ha en egentlig udgift (ikke egen løn i personlig virksomhed), før du kan trække udgiften fra.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 20:09

Jeg er enig. Reklame skal ramme en bred og ubestemt kreds. Eksemplet med annoncen er der derimod fradrag for i og med at annoncen som er modydelsen er fradragsberettiget for virksomheden.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)