Jeg har fundet noget på DBA som jeg gerne vil købe til min virksomhed, men jeg er i tvivl om hvordan jeg kan gøre dette rent bogføringsmæssig? Hvad skal jeg have af sælger? uden at det bliver alt for besværligt for sælger?
Jeg må ærligt indrømme at det ikke er min stærke side, men mit bud er: Hvis det er til brug i Virksomhed, så skal du som regel have et bilag til købet, dvs. du skal have sælger til at skrive en form for kvittering på at du har købt det af personen. Som regel er det nok med dato, varebeskrivelse, pris og en underskift fra sælger på sådan en kvittering. Så kan du bare vedlægge den som bilag til regnskabet.
Afhængig af om det er en privat eller en virksomhed der sælger.
Privat bogføres det samlede beløb som uden moms, og med et behørigt bilag.
Virksomhed bogføres som du normalt bogfører, med excl. moms og så videre...
Men husk altid at have en form for bilag.
Der findes en grænse for varens værdi, hvor værdien afgør om det kræver et bilag, jeg kan ikke huske grænsen - og heller ikke det rette ord lige nu, (bagatel eller lign) den ligger omkring 100,- kr.
Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk - https://icode.dk