Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CSV mareridtet......

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Indlæg ialt: 193
Fra  Todic Net Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fandt en Excel, lavede to kolonner, en med tal og en med tekst. Fik flg resultat :

Dog skal nævnes at den ikke opdaterede feltet visuelt i Excel før jeg klikkede i det.. hvislket er lidt underligt.

Derefter åbnede jeg csv-filen i notepad :

------

tal;tekst
9,00611E+12;9006113048060
------

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Fra  Todic Net Skrevet kl. 15:54

Rettelse, den ændrede min tal-kollone til standard da jeg pastede et tal ind... har lige testet igen,

standard : dur ikke, laver videnskabeligt format

tal : kan du, men så skal du tage stilling til decimaler

tekst : virker altid ! :)

Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:22

Hej Camilla!

Og tusind tak for dit indspark. Du har faktisk fuldstændig ret........MEN det gælder KUN så længe, du har filen fremme på skærmen. Så snart du vil lukke filen ned og gemme den, ja så slettes din formattering ("tal") og så er du lige vidt. Og desværre kan man jo ikke importere en 'åben' fil, den skal være gemt på disken. Så derfor virker det desværre ikke - men ellers mange tak.

Mange hilsner,

Keld Hermann

Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:33

Tommy Bjerg:
tal : kan du, men så skal du tage stilling til decimaler

Hej igen Tommy!

Tusind tak for dit store arbejde omkring mit CSV problem.....men er din konklusion så ikke også lidt den, at det faktisk ikke kan lade sig gøre?

Jeg kan også sagtens omdanne den videnskabelige kode i CSV filen til rigtige tal (ved at formattere kolonnen som tal og så (som du skriver) skære de to decimaler af) og så ser det jo fint og rigtigt ud. MEN....så snart du så prøver at lagre dette, ja så er vi igen tilbage til 'mareridtet'.

En lille pudsighed.....: Har du f.eks. en kolonne på 6 tal så er der IKKE noget problem!! Men så snart du har 8-9 tal eller mere, så har du balladen! Endnu mere mærkeligt, ikke!!

Ha' en god aften,

Keld

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Fra  Todic Net Skrevet kl. 20:56

Okay, min konklusion er at Excel har en fejl eller uheldighed. En kolonne hvor et tal er bæevet vist som videnskabeligt format, bliver IKKE gen-skrevet eller opdateret når du ændre felt-formatteringerne til tekst. Og du gider ikke alle felterne igennem da jeg regner med at du har meget data.

I min test var kolonnen jeg formatterede til tal med 0 decimaler den bedste, og gemte fint som CSV fil.

Screenshot :

http://www.myupload.dk/handleupload/96db8Fk2s4h1y

Når du nu skriver "lagre dette", mener du så at du gemmer det som excel fil og åbner den igen, eller importere du den ind i Excel igen (så ender typerne i standard igen og den gætter med røven). Det er vigtigt at understrege at CSV ikke er et regnarks fil-format.

Hvis du kan åbne dit regneark, formattere kolonnerne til tal med 0 decimaler og gemme som CSV, så burde det være det. Du kan dobbelt-tjekke med notepad, IKKE excel. - Hvis det ser rigtigt ud nu, så kan du begynde at importere i din webshop.

Hvis der nu kommer problemer, og du jo har set det korrekte tal i notepad, så er det import-delen i din webshop vi skal kigge på.

Det er ikke så pudsigt igen at de laver den formattering, det er jo sjældent at man normalt regner med så store tal, så det er egentlig en feature at den viser det i videnskabeligt format. Hvis du regner på kilometer imellem planeterne i vores solsystem kan man nemmere overskue det formatteret på den måde.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)