Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CSV mareridtet......

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Til min Magento import-fascilitet skal man bruge tilpassede CSV designede Excel ark. Fint nok og fungerer også imponerende perfekt, pånær den importerede EAN kode på 13 cifre. Når mine importdata gemmes i den almindelige Excel udgave og derefter konverteres til CSV, ja så fremstår alle data perfekt, undtagen EAN koden. Denne bliver (uanset hvilke krumspring, du foretager dig!) omdannet til et såkaldt videnskabelig format. Som f.eks. 0636943122822 bliver til 6,37E+11. Da koden fungerer som SKU i min Magento er dette absolut ikke brugbart! Og jeg kan også forstå på diverse fora, at rigtig mange kæmper med dette problem. Og jeg kan slet ikke forstå logikken I at CSV skaber denne 'konvertering' - hvem har glæde af denne kode. Og for god ordens skyld, jeg har prøvet at formatere felter som 'Tal' etc, men naturen bag CSV er jo netop at alle formater fjernes!

HJÆLP....hvad er forklaringen på dette mærkelige fænomen og er der nogen, der har løsningen?

På forhånd tak & mange hilsner,

Keld Hermann - Grenaa

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Indlæg ialt: 193
Fra  Todic Net Skrevet kl. 13:39

I Office: har du prøvet at konvetere kolonne til tekst ?

Tilmeldt 9. Sep 11
Skrevet kl. 13:54

Tommy Bjerg:
I Office: har du prøvet at konvetere kolonne til tekst

Tak Tommy for dit input, som jo netop er logsik. Men den har jeg også prøvet og det ser også korrekt ud i CSV filen, men problemet opstår så i samme øjeblik, du prøver at gemme CSV'en på din computer. Når du så åbner den igen, ja så er alt ved det gamle.....igen videnskabelig kode!!

Men ellers tak & hilsner,

Keld

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Fra  Todic Net Skrevet kl. 13:56

Okay, så du kan rent faktisk få en tekstfil (cvs) hvor alle tal ser rigtigt ud ?

Som jeg ser det er der 2 mulige fejlkilder : Office Eksport modulet, og det import-modul i næste step.

Når du har eksporteret til en CSV fil, hvordan ser talne så ud når du åbner filen i Notepad ?

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Fra  Todic Net Skrevet kl. 14:11

Hvis det ser rigtigt ud i tekst-filen du har gemt fra Office, så skal fejlen findes i din webshop, som åbenbart håndtere feltet som tal, og som standard vil behandle det som videnskabeligt format.

Der er dog ingen stedet at det er CVS formatet selv der er et mareridt, det er altid enten "afsender" eller "modtager" :)

Tilmeldt 9. Sep 11
Skrevet kl. 15:04

Tommy Bjerg:
Hvis det ser rigtigt ud i tekst-filen

Hej igen Tommy!

Jo, det ser rigtig ud i CSV filen - det er først når du trykker 'gem' og diverse advarsler om ikke understøttelse af formater osv. at det går galt. Så måske ligger hele hemmeligheden begravet her, at det simpelthen er i selve 'gemme' fasen, at det går galt.

Prøvede som du foreslog, at åbne den gemte fil i Notepad og til min store overraskelse optræder EAN koden her fuldstændig korrekt! Måske kunne jeg importere denne fil i stedet for den originale CSV?

Jeg skal i øvrigt lige sige at Magento her optræder helt korrekt, den importerer og lagrer 100% hvad der forefindes i importfilen, så alt ok her.

Mange hilsner & tak for din venlige hjælp,

Keld

PS: Jeg prøvede 'for sjov' igår at indsætte et punktum foran EAN koderne.......og så var der intet problem! MEN....så skal man jo ind i databasen bagefter og slette, så ikke en holdbar løsning.

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Fra  Todic Net Skrevet kl. 15:07

Jeg er en smule forvirret. Er det en CSV fil du åbner i Excell for at gemme den som CSV igen ?

Hvis den fil du ender ud med, ser rigtig ud i Notepad, så kan du roligt fortsætte.

Tilmeldt 9. Sep 11
Skrevet kl. 15:41

Tommy Bjerg:
Er det en CSV fil du åbner i Excell for at gemme den som CSV igen ?

Hej igen!      Nej, det er naturligvis en ganske alminde XLSX Excel fil, der skal "Gemmes som" en CSV. Men du (Tommy) kan egentlig selv gøre forsøget på et minuts tid...... Prøv at skrive 13 tal i et nyåbnet Excel ark og gem det. Herefter åbner du igen filen og gemmer den så som CSV fil og gem den på disken. Prøv herefter at åbne CSV filen og.....det store spørgsmål : Hvordan ser de 13 cifre nu ud?? Som videnskabelig kode eller som 13 cifre......?

På forhånd tak for din hjælp & hilsner,

Keld

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Fra  Todic Net Skrevet kl. 15:44

Der er jeg sgu ked af at skuffe dig... jeg kører Linux og har ikke Excel, men har allerede leget med LibraOffice, og jeg har ingen problemer med at få den til at lave CSV'en med både lange tal og som tekst-felter.

Men spørger lige en kammerat om jeg må låne en windows, så vender da tilbage.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 15:49

Hej Keld

Den skal bare formateres til tal og gemmes, så burde det virke.

Når du åbner filen igen, skal du gøre samme øvelse.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)