Hej, har brug for at overføre nogle likvide midler fra holdingselskabet til driftsselskabet til brug for anlægsinvestering og diverse indkøb. Hvordan gøres det bogføringsmæssigt korrekt? Kan jeg blot overføre fra den ene bankkonto til den anden, foretaget købet i driftsselskabet og bogføre på sædvanlig vis med momsfradrag mv.? Jeg kan selvfølgelig også lade holdingselskabet forestage investeringerne og indkøbene, men så kan jeg vel ikke få momsfradrag? Pft.
Du overfører bare pengene fra dit holding til drift og bogfører det ind på en mellemregningskonto og så køber du tingene i driftselskaber og trækker moms som du plejer af dine indkøb.
Så du bogfører på bankkontoen og mellemregningskonto i begge selskaber - bare med hvert sit fortegn :)
OK - dvs. at det er kun, når det er den anden vej fra drift til holding, at det er en smule mere kompliceret i form af udbytte? Men hvorfor så ikke bare indkøbe direkte fra holdingselskabets konto og fratrække momsen i driftselskabet? Der er jo i sidste ende ingen forskel?
Fordi det skal gøres rigtigt. Alternativet til at lave det på mellemregning er så at yde overførslen som et skattefrit tilskud til datterselskabet hvor der så skal ske indberetning ligesom med udbytte. Det er relevant hvis det handler om at understøtte datterselskabet økonomisk.
OK - tak - men hvad skal der så ske med saldoen på mellemregningskontoen? Skal den modregnes i udbytte, fordi driftsselskabet "skylder" holdingsselskabet denne saldo? Hvad så hvis der ikke kommer udbytte? Eller kan man blot lade saldoen på mellemregningskontoen stå som den er i "al evighed"?