Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mangler en som er hård til BillysBilling

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 145
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :)

Jeg prøvede tidligere, men overskriften har nok ikke været sigende nok, så nu prøver jeg igen :)

Jeg mangler en forklaring på hvordan I bogfører følgende eksempel:

Køber ind for 10.000,- varer i USA og betaler 3 uger før jeg får varen - og når varene kommer hjem vil jeg gerne have dem ind på en konto (som aktiv) der hedder varelager for at jeg kan holde styr på mit vareforbrug, ved at tælle varelageret op i ny og næ.

Håber at dette spørgsmål er mere tydeligt end mit tidligere opslag :)

Håber i kan hælpe mig :)

MVH

Jesper Schlosser - http://lystfiskerblog.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:58

Først og fremmest, så skal du undlade at bruge kontoen "Varekøb" i Billy's Billing (BB), da den konto omkostningsfører varen med det samme. Kontoen kan sammenlignes med "Vareforbrug" i andre systemer.

Du skal oprette en konto kaldet "Varelager" under omsætningsaktiver (aktiver).

Da du samtidig har forudbetalinger, som du ønsker at registrere, så følg nedenstående svar, som jeg har givet til en anden BB-bruger.

Du skal bogføre regningen som forudbetalt i balancen. Der er som standard ikke en konto til dette i Billy's Billing, og der skal derfor oprettes en konto kaldet "Forudbetalte poster" under "Omsætningsaktiver" (Aktiver).
Når denne konto er oprettet, så bogføres det som en manuel postering.
Manuel postering i 2012:
- Bank, 1000, kredit
- Købsmoms, 200, debet
- Forudbetalte 800, poster, debet
Når varerne leveres (eller ydelsen bruges) i 2013, så bogføres følgende:
Manuel postering i 2013:
- Forudbetalte poster, 800, kredit (så kontoen går i nul)
- [ debiteres på den aktuelle driftskonto ]
Håber ovenstående gav svar på spørgsmålet.

Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 10:03

Martin E. Jensen:

Manuel postering i 2013:
- Forudbetalte poster, 800, kredit (så kontoen går i nul)
- [ debiteres på den aktuelle driftskonto ]

Når jeg har krediteret de forudbetalte poster, så debeterer jeg så mit varelager - er det korrekt forstået?

Og så kan jeg holde styr på mit overskud ved at kreditere "Varelager" kontoen og debiterer min "Vareforbrug" konto?

Mange tak for dit svar, er glad for du siger at jeg skal undgå at bruge "Varekøb" kontoen, da jeg synes den er forvirrende.

MVH

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:16

Jesper Schlosser:

Når jeg har krediteret de forudbetalte poster, så debeterer jeg så mit varelager - er det korrekt forstået?

Ja, når du modtager varerne, så er de ikke længere forudbetalt, og de skal derfor registreres på varelageret i stedet for.

Jesper Schlosser:

Og så kan jeg holde styr på mit overskud ved at kreditere "Varelager" kontoen og debiterer min "Vareforbrug" konto?

Ja.

Principielt kan du sagtens anvende BB til styring af varelageret ved at flytte varerne fra varelageret over til vareforbrug (varekøb i BB, med mindre du omdøber den til vareforbrug, eller opretter en ny konto til vareforbrug).

Jesper Schlosser:

Mange tak for dit svar, er glad for du siger at jeg skal undgå at bruge "Varekøb" kontoen, da jeg synes den er forvirrende.

Ja, den er lidt forvirrende, da man skal være ret dygtig til regnskab, for at kunne finde ud af at bruge den konto korrekt, og da netop målgruppen for brugerne af BB er ikke-professionelle økonomibrugere, så bør det faktisk laves om.

Jeg har skrevet 10 ark A4-sider med i alt 41 punkter til forslag af forbedringer af BB, og jeg er i dialog med folkene bag systemet om at foretage nogle af disse ændringer.

Så forhåbentligt bliver systemet endnu bedre i løbet af den kommende tid.

Folkene bag BB skal i hvert fald have "credit" for deres lyst til at indrette systemet, så det er nemt og forståeligt at bruge.

Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 10:28

Martin E. Jensen:
Ja, den er lidt forvirrende, da man skal være ret dygtig til regnskab, for at kunne finde ud af at bruge den konto korrekt, og da netop målgruppen for brugerne af BB er ikke-professionelle økonomibrugere, så bør det faktisk laves om.

Den bør helt 100 at blive lavet om, det har du ret i.

Mange tak for dit meget brugbare svar, så kan jeg komme igang med at få bogført rigtigt første gang :)

Lige et enkelt spørgsmål mere, når det nu er USA jeg køber varer fra, skal købsmomsen så ikke registreres på en konto udover købsmoms? Synes jeg at jeg har lært på skolen engang, men er ikke helt sikker?

MVH

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:33

Jesper Schlosser:

Lige et enkelt spørgsmål mere, når det nu er USA jeg køber varer fra, skal købsmomsen så ikke registreres på en konto udover købsmoms? Synes jeg at jeg har lært på skolen engang, men er ikke helt sikker?

Når du køber varer fra USA, så skal der både betales told og importmoms.

Hvis du har en speditør eller Post Danmark til at fortolde varen, så får du bare et toldbilag, som du skal bogføre særskilt, og i så fald skal du bogføre købet fra USA uden moms.

Toldbilaget bogføres derefter for sig selv, hvor du lægger told og fragt oveni i prisen for varekøbet.

Importmomsen er specificeret på toldbilaget, og bogføres således:

- Varekøb udland, kredit

- Købsmoms, debet

Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 10:37

Martin E. Jensen:

Når du køber varer fra USA, så skal der både betales told og importmoms.

Hvis du har en speditør eller Post Danmark til at fortolde varen, så får du bare et toldbilag, som du skal bogføre særskilt, og i så fald skal du bogføre købet fra USA uden moms.

Toldbilaget bogføres derefter for sig selv, hvor du lægger told og fragt oveni i prisen for varekøbet.

Importmomsen er specificeret på toldbilaget, og bogføres således:

- Varekøb udland, kredit

- Købsmoms, debet

Super, mange tak for dine svar. Det er en fornøjelse at du svarer så dybdegående og let forståeligt.

Mange tak, og god dag :)

MVH

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:01

Det var så lidt. Yes

Hvis du på et tidspunkt igen mangler en ekspert i BB eller bogholderi generelt, så er du velkommen til at kontakte mig direkte.

Du kan også anvende BB support, hvis jeg ikke lige skulle svare med det samme: https://billysbilling.dk/support 

Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 11:13

Martin E. Jensen:
Hvis du på et tidspunkt igen mangler en ekspert i BB eller bogholderi generelt, så er du velkommen til at kontakte mig direkte.

Det var da et supet tilbud, det vil jeg helt sikkert huske hvis jeg skulle støde ind i nogle spørgsmål igen :) Mange tak!

MVH

Tilmeldt 18. Jun 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Pepeo Skrevet kl. 11:20

.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)