Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA eller APS?

Side 5 ud af 6 (60 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

David Brodin Larsen:

Cookie:
Og måske sammenholdt med en statistik

Meget hurtig statistik..   Sidste udgave af statstidende, Konkurser:

konkurser ialt:             33

heraf personligt firma:   1

Aktiselskaber:               3

Smba'er                       1

Aps'er                         28

Jeg kan dog supplerer med lidt statistik fra Debitor Registret over bl.a. dårligere betalere

30. november 2012

Seneste 12 måneder

År til dato

Antal registreringer

303.247

9,6%

8,1%

Personer registreret

138.484

2,3%

1,9%

Virksomheder registreret

28.303

9,9%

8,3%

Skyldigt beløb

5.837.000.000

13,9%

10,7%

Virksomheder, der indberetter

22.928

14,9%

13,8%

Ift. forrige 12 måneder

Måned ift.
sidste år

Tvangsauktioner

7,7%

1,0%

Konkurser

-3,2%

-8,9%

Telefon:

70220410

Mail:

kundecenter@registret.dk

http://www.registret.dk/

Nu kan statistik tolkes på mange måder. Men af ovenstående ses et meget lille antal nødlidende S.m.b.A. (1) og bl.a. ikke mindre end 28 ApS er.

Og når jeg somme tider kigger i www.cvr.dk ser jeg et "meget stort" antal Opløste/Konkurs ramte ApS er. Og uden at have et "videnskabeligt" grundlag for dettte, vil jeg her "postulere" at der er tale om et meget større procentuel antal ApS er end S.m.b.A, der drejer nøglen om af den ene eller anden årsag.

Men udaf ovenstående statistik ses et meget stort antal dårlige betaler bl.a. private forbrugere. Et langt støre problem end S.m.b.A es gøren og laden.

Derfor vil jeg i denne "søde" juletid, som kreditgivende S.m.b.A virksomhed være forberedt på et stigende antal dårligere betalere. Og tage mine forholdsregler, og se om den kommende kundemulighed er registreret som en dårlig betaler. det sparer jo for mange ærgrelser. Prøv også at google også "dårlige betalere Nordsjælland"

Så det er altså ikke kun S.m.b.A der er skurke.

Så trådstarter - Andreas gå du trygt ind og læs om fordele og ulemper ved et S.m.b.A virksomhed og sammen hold dette med et ApS. Og vurdere på andet end rygter.

Har du og andre forøvrigt tænkt over,? at der i forvejen findes noget der hedder A.m.b.A. Andelsselskab med begrænset ansvar. Dem er der mange af også historisk. Der kan nævnes TRYG, Andelskasser, Landbruget tidligere med mejerier, frysehuse m.m. Disse har en lang historie, hvor S.m.b.A, er af nyere oprindelse, og vi er nogle stykker der ikke endnu har nået og går over i historien. Men trådstarter Andreas du kan endnu nå og yde dine bidrag til vellykkedet S.m.b.A. er.

Du er iøvrigt velkommen til også at kontakte, og høre om "mine" fordele og ulemper, historier m.m. Velkommen til !!

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:50

Hvis de nuværende lovforslag går igennem i folketinget, bliver smba afskaffet som selskabsform i 2013 og erstattet af en ny iværksætter- selskab.
Ideen bliver at det er gratis at oprette, men du henlægger 25% af overskud hvert år indtil du når 50.000 hvorefter du bliver tvangsomdannet til et ApS. Herudover bliver kapital kravet til ApS nedsat til 50.000.

Lovforslaget har ikke været til afstemning endnu, men ovenstående er sådan det indtil videre ligger.
Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 19:59

Lyder da spændende.

Kan du informere, når der foreligger noget "håndgribeligt" ?

På forhånd tak.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 20:13

Cef:
Hvis de nuværende lovforslag går igennem i folketinget, bliver smba afskaffet som selskabsform i 2013

Kan du ikke lige smide et link til de pågældene lovforslag

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 21:51
Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 21:55

Fint - den er jo ikke spor slem for SMAB-er  - hvordan mon antallet ser ud samlet - antal personlige firmaer, aktieselskaber , Aps  og SMBA for at få indtryk. Over hvor lang tid kunne du få den statistik-  har du et link man kan lege med og inkluderer det opløsninger som jeg tror der kan være en del af - ud over konkurser - som jo er den mere formelle løsning - måske flest opløsninger rent faktisk i de useriøse tilfælde?

Citat fra Erhvervsstyrelsens Høringsbrev vedr. ændring af selskabsloven:

"Gennem de senere år har flere sagkyndige udtalt bekymring over den

manglende gennemsigtighed i S.M.B.A.’er og den deraf følgende risiko

for svindel. En nærmere undersøgelse af selskabsformen har konstateret,

at disse selskaber i højere grad end anpartsselskaber går konkurs eller

bliver tvangsopløst."

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 00:02

Kim Villumsen:
Kim

Kim, Mange tak for linket, jeg kan godt se at der i Erhvervsstyrelsens høringssvar bliver foreslået at udfase smba selskaberne, men jeg kan ikke se at dette fremgår af lovforslaget (det kan god være jeg har overset det så henvis gerne til en specifik §) Smba selskaber reguleres iøvrigt ikke af Selskabsloven men af Lov om visse erhvervsdrivnde virksomheder.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

David Brodin Larsen:
jeg kan godt se at der i Erhvervsstyrelsens høringssvar bliver foreslået at udfase smba selskaberne, men jeg kan ikke se at dette fremgår af lovforslaget

Lovforslagets § 2, (side 34)

/Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:53

Som jeg har læst det får de eksisterende SMBAere lov at fortsætte men de bliver jo så meget isoleret og mange vil ormentlig søge dem omdannet til ApS hvorved det går op for dem at det kan man faktisk ikke uden at realisere. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 13:06

Jeg kan ikke finde artiklen på deres hjemmeside, men i Fyens Stiftstidende 27. december (1. sektion, side 12) nævnes der at der er stiftet næsten 2.000 s.m.b.a. i årene 2007-2011.

Over halvdelen af disse er i dag enten opløst, konkurs eller på vej mod konkurs.

SKAT har i et notat konkluderet at ca. halvdelen har været brugt til ulovligheder. Dette konkluderes på baggrund af stikprøver foretaget blandt de opløste selskaber.

Side 5 ud af 6 (60 indlæg)