Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilknytning af løsarbejder - hvad har jeg glemt i aftalen?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ønsker at tilknytte en tidligere medarbejder som er nu pensionist til forfaldende arbejde i produktionen. Medarbejderen vil blive aflønnet på timebasis og over Danløn.

Timetallet vil variere fra måned til måned og der er ikke garanteret et bestemt antal timer pr. uge/måned. Der vil ikke være faste arbejdsdage i ugen men vedkommende møder når behovet er der. Der vil endvidere være eksterne opgaver udenfor virksomhedens matrikel. 

Jeg har ikke tidligere haft en ansat på sådanne vilkår og er derfor i tvivl om jeg har dækket mig ind i min simple ansættelsesaftale?

Der laves en en simple ansættelsesaftale som der bl.a. vil indeholde:

- Arbejdsgivers og arbejdstagers navne og adresser
- Arbejdsstedets beliggenhed
- Beskrivelse af arbejdet med angivelse af jobkategori og titel
- Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt
- Arbejdsgiverens og den ansattes opsigelsesvarsler
- Den aftalte løn, herunder om der er særlige løntillæg samt feriepenge
- Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid

Er der essentielle punkter som mangler og hvad bør der angives under " Arbejdsgiverens og den ansattes opsigelsesvarsler" ?

Skal der forresten laves APV for en løsarbejder?

På forhånd tak for input. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09

Duffy:
Timetallet vil variere fra måned til måned og der er ikke garanteret et bestemt antal timer pr. uge/måned. Der vil ikke være faste arbejdsdage i ugen men vedkommende møder når behovet er der. Der vil endvidere være eksterne opgaver udenfor virksomhedens matrikel. 
Den del ville jeg ha ordret med under det sidste punkt - 

Opsigelse vil kunne afhænge af typen af arbejde. Hvis det er over 8 timer om ugen og arbejdet har karakter af funktionærarbejde, ja så vil han, uanset timeløn være under funktionæroven. Har han været ansat, men ude nogle år, vil han så starte på ny anciennitet.

Er det ikke funktionær, men f.eks lager og opfyldning eller arbejdsmand i produktionen, er der ikke krav til opsigelse som kan være fra dag til dag - så der kan du selv afgøre hvor flink du vil være

Jeg mener der skal APV også for midlertidigt ansatte men læs evt her:

http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdspladsvurdering/tema%20om%20arbejdspladsvurdering/sporgsmal-og-svar-om-arbejdspladsvurderi.aspx

overordnet lyder det da som en win win for dig at få pensionisten ind, og for pensionisten at få lidt at rive i, til en normal løn vel

vh

Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 09:40

Hej John,

tak for dine altid gode input. Det er ikke en funktionær. God ide at indsætte hele sætningen med timetallet så er der ihvertfald ikke nogen tvivl om det,

Ja det er ene win-win situation og egentligt er der slet ikke behov for alt det papirarbejde da der fuld tillid mellem undertegnede og den pågældende person. Men vi er jo tvunget til at have formalia i orden og derfor kan de lige så godt laves ordentligt fra starten.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:45

Duffy:
egentligt er der slet ikke behov for alt det papirarbejde da der fuld tillid mellem undertegnede og den pågældende person. Men vi er jo tvunget til at have formalia i orden og derfor kan de lige så godt laves ordentligt fra starten.
Ja både for loven og helt generelt, så er det NU hvor man har præcis den der fulde tillid, at man kan lave aftalen. Hvis først man er uenige, så er det jo ikke muligt længere Big Smile så helt enig i, også i forhold med fuld tillid, skal man ha en korrekt kontrakt - den er jo så bare en fornøjelse at lave, når man ved begge er glade

vh

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)