Jeg går med tanker om at købe en ejendom/hus på 146 kvm lidt udenfor København igenem min virksomhed. Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på, da tanken er at købe ejendommen, sætte den i stand, for derefter at sælge den igen, her tænkes specielt på skat etc.?
Hvis det er en ejendom du bebor er der ikke noget skat i (dog særlige krav hvis grundarealet er større end 1.400 m2). Er det en udlejningsejendom eller ejer du den så kort tid at du ikke relt set kan siges at have beboet den er det noget andet. Det duer heller ikke at flytte til ejendommen for at legitimere beboelse hvis du har anden bolig til rådighed i perioden.
Hvis ikke ejendommen udlejes skal du være opmærksom på at du vil blive opkrævet ejendomsværdiskat og den vil ikke blive betragtet som en del af din virksomhed.
Er du håndværker og har du haft flere lignende projekter kan der blive tale om næringsbeskatning.
Med istandsættelsesperiode m.v. og en kort ejerperiode er mit udgangspunkt at du ikke vil bebo ejendommen selv og så vil der blive tale om avancebeskatning af den avance som formentlig er årsagen til at du kaster dig ud i det. Du kan slippe billigere her og nu hvis du vælger at udleje ejendommen og lægger den ind i en virksomhedsordningen som du viderefører med anden aktivitet efterfølgende. Der kan du "slippe" med en foreløbig skat på 25% men prisen er at du udover den resterende skat skal svare arbejdsmarkedsbidrag når du engang hæver midlerne ud af ordningen. En alternativ løsning kunne være at købe ejendommen via et et selskab men det er generelt en dårlig ide at købe en beboelsesejendom i et selskab hvis ikke den udlejes fuldt ud.
Skat 100.000 kr. (25%) når vi forudsætter at salget sker i samme indkomstår hvorved der ikke opnås 10.000 kr. fradrag (pr. ejerår). Herudover vil de resterende 300.000 kr. (75%) blive beskattet med 27/42% når midlerne tages ud af selskabet eller dette lukkes.
Okay, giver god mening. Syntes at have læst et sted at man efter en årrække kan slippe billigere i skat? Hvis dette er rigtigt, kan man så leje ud i den givne periode?
Det du tænker på er formentlig det omtalte 10.000 kr. fradrag (som iøvrigt ikke har nogen værdi i år hvor der er lavet forbedringer for mere end 10.000 kr. Du har muligvis hørt om et procentvis ejertidsnedslag. Det er afskaffet for flere år siden.