Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål omkring kørebog og kørsel

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg af og til bruger den private familiebil til virksomheds relaterede ting, som fx besøg for kunder, leverandører, revisor osv.

Jeg fører selvfølgelig kørebog, med dato, destinations adresse, antal kørte km og formål. Er det i orden at føre denne i et excel ark?

Er det korrekt forstået at der i virksomhedens regnskab ikke skal bogføres noget omkring kørsel, men at det blot giver mig et øget privat fradrag svarende til kr. 3,80 pr. km?

Jeg håber jeg kan få be- eller afkræftet om jeg har forstået kørsel i privat bil korrekt.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:23

Hej Rune

Det er helt fint at føre dit kørselsregnskab i et excel ark.

Du skal bogføre kørslen i din enkeltmandsvirksomhed. Debet i driften (opret en konto der hedder "skattefri km. godtgørelse" eller tilsvarende), og kredit på enten bankkontoen eller mellemregningskontoen, alt efter om du vælger at hæve pengene på firmakontoen, eller lader dem stå.

Dette vil give virksomheden et lavere skattemæssigt resultat, og du får derved dit fradrag.

Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 37
Fra  Dansk Handels Consult Skrevet kl. 09:23
Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 09:36

Tak for svarene, så lærte jeg også noget nyt. Skal kørslen bogføres løbende pr. tur, eller blot som en samlet post ved årets afslutning?

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 37
Fra  Dansk Handels Consult Skrevet kl. 11:27

personligt bogfører jeg kørebogen pr. 31.12 - så behøver jeg kun gøre det én gang. Men har du brug for et korrekt regnskab løbende, så bogfør løbende.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06

Du må godt nøjes med at tage pengene ud og bogføre i bogholderiet 31/12 eller som det passer dig. men du skal føre bogen helt løbende, ha den i bilen eller skaffe en elektronisk.

Hvad selve kørebogen angår så skal den selvklart føres løbende med:

km stand start - km stand slut = km

fra og til

formål (ex kunde Petersen)

dato

Jeg ved ikke hvordan man som person indberetter, men tror man skal indberette kørsel og diæter i rubrik 29. Er det et selskab, har arbejdsgiveren pligt til indberetning af diæter og kørsel

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 14:24

Jeg ved ikke hvordan man som person indberetter, men tror man skal indberette kørsel og diæter i rubrik 29. Er det et selskab, har arbejdsgiveren pligt til indberetning af diæter og kørsel

Kommer man ikke til at få fradraget to gange så? Hvis det både føres som en udgift i virksomhedensregnskab (og således bliver en del af det skattemæssige resultat) OG bagefter skriver det på den private selvangivelse. Eller er der noget jeg misforstår?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:35

Som nævnt ved jeg ikke noget om personlige selskaber, der må det være som du skriver. Det er i selskaber (hvor der udbetales skattefri godtgørelse) at arbejdsgiver har pligt til at opgive det. Det koster jo ikke skat, men er vel ren statistik og kontrol. Selskabet har det så også som udgift og trækker det fra i skat når de udbetaler den skattefrie godtgørelse som så også fremgår af personens selvangivelse, ikke som et fradrag til ham, men som en udbetalt skattefri godtgørelse. I det personlige må det jo også være en udgift som vel udbetales over mellemregningen, men jeg aner ikke, om modtager så, hvis det er ejeren, også skal ha det på selvangivelse som modtaget skattefri diæt (ikke fradrag men blot oplysning), det ved de kloge herinde sikker, jeg kan kun selskaber egentligt

har lønmodtager fået det vil det fremgå af felt 48 - du kan læse her side 3 øverst om selvangivelse og skattefrie diæter - 

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=90528

som ejer af personlig virksomhed er man jo så bare ikke lønmodtager og det er derfor jeg ikke aner om det skal i rubrik 48 - det har jo ikke skattemæssig betyding af nogen som helst art.

Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der skal ikke indberettes til Skat da det sidestilles med et fradrag for kørselsudgifter. Det er blot beregningen der sker på samme måde som godtgørelser der udbetales

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 08:24

Ok hvis jeg tidligere har haft et privat indskud og vil betale tilbage på det kan jeg så ikke gøre følgende:

Debet på kørselsopgørelse i resultatopgørelsen og modkonto (kredit) på mellemregningskontoen i balancen

herefter følgende

Debet på mellemregningskontoen i balancen og modkonto (kredit) på banken i balancen.

Så vil jeg vil kunne overføre pengene fra virksomheden tilbage til privatkontoen - er det rigtigt forstået

Henrik

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)