Jeg sælger min arbejdskraft ved at varetage opsøgende salg, repræsentation og kundeservice på vegne af danske virksomheder. Derved præsenterer jeg mig jo med deres navn og virke. Deraf "på vegne af".
Hvis man skal se spøgelser kunne det give anledning til at overveje om den virksomhed du reelt udøver i Spanien er tilstrækkeligt til at statuere et fast driftssted af de danske virksomheder. I så fald vil de danske virksomheder være skattepligtige til Spanien af den indkomst der kan henføres til den virksomhed du udøver på vegne af de danske virksomheder i Spanien.
Der behøver heller ikke at være så meget teori i det og den lå også i mit baghoved. Hvis der indgås bindende salgsaftaler på vegne af pågældende virksomhed i Spanien så vil der kunne statueres fast driftssted. Det er jo så ikke Supertankerens problem. Dog kan man jo sige at hvis Supertankeren indgik aftaler på vegne af virksomhederne så ville det jo være svært at hævde at han agerede i eget navn og så var vi tættere på et lønmodtagerlignende arbejde, hvor der dog stadigvæk kan siges at gælde en særpraksis i forhold til agenturer.
Måden at løse det på i praksis og det som typisk også sker er at virksomheden i Danmark har udstukket nogle klare rammer i form af en rammeaftale og at der hvis vi kan tale om aftaler fremfor formidling af kontakt til den danske virksomhed alene er tale om foreløbige aftaler som skal konfirmeres i DK.
Men det bliver Supertankerens problem når de danske kunder finder ud af at de har et fast driftssted i Spanien og dermed skal til at opgøre en spansk skattepligtig indtægt, indsende selvangivelse mv. Nåh, nu skal vi jo ikke male fanden på væggen.
Jeg er enig i at det i praksis kan løses på den måde du skriver men i dette tilfælde forholder det sig ikke nødvendigvis sådan da der ikke er en DBO mellem DK og Spanien. Med andre ord er det national spansk ret der skal afgøre om den virksomhed Supertankeren udøver er tilstrækkeligt til at udgøre et fast driftssted. Det er tvivlsomt om Spanien har en intern definition på "fast driftssted" da dette i de fleste EU-medlemsstater følger DBO'erne. Ikke desto mindre er der en risiko for at en spansk national definition er strammere end den der følger af OECD-modellen samt den tidligere DK - SP DBO.
Nuvel, det er måske at stramme skruen og sikkert også mere end vi kan kloge os på i et forum uden at undersøge retsstillingen i Spanien mv.