Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dobbeltbeskatning - er det så slemt ?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man nu ér flyttet til Spanien så skal man så vidt jeg har forstået dobbeltbeskattes af indkomst fra Danmark, og det der er tilbage skal beskattes i Spanien. 

Min tanke er at det måske ikke er så slemt endda som det måske lyder, for jeg har hørt (men ikke set det bekræftet) at man så omvendt ikke betaler almindelig skat i Danmark men en reduceret skatteprocent.

Lægger man den ene og den anden skat sammen bliver det måske stort set det samme som almindelig Dansk skat ?

Nogen der ved noget om den slags ?

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 14:08

Korrekt. Men syntes ikke det "mildt" som du siger. Hvirfor skal man beskattes med dansk skat når man bor i Spanien - der har lav beskatning normalt ?

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 14:20

Ja, se det er jo det der er det store spørgsmål. Der er jo ikke nogen dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Spanien.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:12

Jeg mener, at Spanien har opsagt dobbeltbeskatningsaftalen med Danmark. Sidder dog med telefonen lige nu, så kan ikke lave et større undersøgelsesarbejde.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:13

Ahhh... Læser lige det 3. Indlæg :-) Der er ingen aftale :-)

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 15:45

Hvis man er officielt fraflyttet Danmark kan man vel aldrig komme til at betale dansk skat, det kan da kun være som udstationeret?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det du måtte have hørt er ikke rigtigt:

Hvis du har opgivet din bolig i Danmark. Dvs. solgt den eller den er udlejet uopsigeligt i mere end 3 år skal din danske skattepligt ophøre og så vil du kun være skattepligtig til Danmark af indtægter der optjenes i Danmark.

Har du ikke opgivet din bolig i DK er du stadig skattepligtig til Danmark og så kan vi tale om dobbeltbeskatning. Da der ikke er nogen overenskomst kan du ikke påberåbe dig at være skattepligtig til 2 lande og kræve at det ene land "viger".

Taler vi om lønindkomst vil du kunne få nedslag så du reelt set ikke betaler skat i Danmark, forudsat at du ikke opholder dig i DK i mere end 42 dage over en vilkårlig 6 måneders periode. Taler vi om selvstændig virksomhed er det noget andet. Der kan du få nedslag for den skat du betaler i Spanien men husk lige på at en stor del af de spanske skatter betales via sociale afgifter og private forsikringer

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 13:27

Dobbeltbeskatning kan potentielt indtræde uanset om du er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark. Hvis vi tager udgangspunkt i dine oplysninger lyder det som om du har opgivet din bopæl her til lands. Dette kræver muligvis en yderligere overvejelse eller to. Der kan også ske det at du efter intern ret i begge lande er fuldt skattepligtig til både Spanien og Danmark.

Såfremt du er begrænset skattepligtig til Danmark og fuldt skattepligtig til Spanien vil der ske dobbeltbeskatning af de indtægter der (selvom du er bosiddende i Spanien) er skattepligtige til Danmark. Dette er et klassisk eksempel på juridisk dobbeltbeskatning. Et nemt og ligetil eksempel er udbytter eller aktieavancer. Da der ikke er en dobbeltbeskatningsaftale med Spanien er du henvist til at søge lempelse for danske skatter i henhold til de nationale spanske regler. De fleste europæiske lande lemper for juridisk dobbeltbeskatning ved at indrømme en credit for den skat du har betalt i udlandet.

Et eksempel: Du oppebærer 100 i udbytte fra DK. Udbytterne beskattes med 28% iht DK lovgivning. Samme udbytter beskattes med 35% iht spansk lovgivning. Hvis Spanien indrømmer creditlempelse betales 7% i spansk skat.

Reelt vil der derfor ikke blive tale om dobbeltbeskatning.

Såvidt jeg husker lemper Spanien for dobbeltbeskatning efter creditmetoden men det må du ikke hænge mig op på.

Jeg ved at der ifb med opsigelsen af dbo'erne med Frankrig og Spanien var et par artikler i SkatUdland om konsekvenserne. Dem kan du sikekrt finde på bibliotekerne rundt omkring. Ellers må du sende en PM hvis du vil vide mere.

Mvh & go' vind derude

/Banditten

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 13:34

Nu har jeg lige tjekket i IBFD for dig og Spanien indrømmer ganske rigtigt lempelse for udenlandske skatter efter "ordinary credit method", dvs. at du ved opgørelsen af den spanske indkomstskat får lempelse for den laveste af 1) den danske skat på den danske indkomst eller 2) den spanske skat af den udenlandske indkomst.

Håber du forstår (-:

/Banditten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:47

Samme princip har vi jo her i landet men en beskatning svarende til den danske med tillæg af spanske socialafgifter m.v. kan meget vel vel være værre end dobbeltbeskatning. Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)