Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål angående SummaSummarum

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Trods min lille erfaring med regnskab så er jeg usikker lige nu.
Jeg har hentet prøve versionen af SummaSummarum, og skal lige være sikker på at det er korrekt det jeg gøre.

30.000 kr kontant, taget fra privat konto og puttet i kontant kassen i virksomheden.
Hvordan bogføres dette?

Mit bud er:
Kontonummer 62200 "indskudt kontant i virksomhed".
Og til afstemning vælges "kasse".
Men skal beløbet skrives i Debet eller kredit?

Efterfølgende betales disse 30.000 som depositum.
Konto 56300 "Deposita" bruges.
Skal dette skrives i debet eller kredit?

Et almindelige kontant salg på 1000 kr, vil jeg jo bogføre på kontonummer 1000, nemlig varesalg.
jeg vil jo mene det skal skrives i debet, og afstemmes med "kassen".

Mit problem er at hvis jeg følger min logik, og debetere et kontant salg, så står der minus nede i bunden, hvir afstemningskonti er vist.

En forklaring til at oplyse mig vil jeg sætte pris på.

Men

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jep 62200 indskudt kontant og afstemning kasse. Det lette trick ligger i, at når du sætter beløbene ind i kassekladen, så viser summa for neden hvad bevægelse er på f-eks kasse og bank, og du kan også trykke "simuler" hvor du får set bogføringen inden du bogfører, og så kan du jo ændre

Det lige så lette trick er, at tænke på bank og kasse. Hæves der beløb fra dem så krediteres de bank eller kasse, og sættes der beløb ind i dem, så debiteres bank eller kasse. Da det meste vil ha bank eller kasse som modkonto, vil du dermed altid vide om det skal debet eller kredit på den anden konto

ud fra det - du sætter jo penge kontant ind i kasse så den skal debeteres, og så giver det jo helt sig selv, at 62200 skal krediteres

simuler og bogfør - og du vil se at kassen går op med 30.000 kr

og så hæver du penge i kassen, også giver det sig, at de 30.000 skal krediteres kassen (og du kan nu, hvis du har bogført den øverste linje først se, at kasse som stod på 30.000 kr før - nu går ned på 0    og tilsvarende debeteres på deposita

tilsvarende hvis det var via banken du gjorde tingene, og i princippet skal betalinger over 10.000 kr af denne slags gøres elektronisk, så du bør køre transaktionen ved at gå via banken og flytte pengene fra din bank til sælgers bank - både for at overholde loven og for bevis for dit depositum, det ville være mit råd i alle fald.

Uanset hvad: I starten - gå i filer - opret sikkerhedskopi - og læg f.eks. denne i en mappe i dropbox eller eksternt medie så du altid kan få den, uanset hvad der sker med din computer. Så vil Summa nu hver gang du lukker programmet, helt selv lægge en sikkerhedskopi samme sted, og laver du fejl, kan du til enhver tid bare indlæse den, og starte derfra igen

held og lykke

vh

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 19:03

Hej John

Tak for dit svar, super brugbart.

Jeg sidder og leger lidt med programmet og synes egentlig ganske godt om det, det ser ud til at det har alt det jeg har brug for.

Men der er lige et spørgsmål mere der har meldt dig.

Vi startede forpagtningen 1/11-2012, uden varelager.
Vi køber løbende vare ind, men har ikke et kontrol af vores varelager på daglig basis, dog kan man hver aften på kassebonnen se hvor meget der er solgt i hver vare gruppe.

Vi har en plan om at lave status hver 3. måned, dog første gang efter 2. måneder, i forbindelse med årsskiftet.

Hvordan håndteres dette?

Varebeholdingen er jo et omsætningsaktiv, og skal med i statusopgørelsen.
Men lad os sige at der ved status den 31/12-12 forefindes et varelager med en indkøbspris ex moms på 10.000 kr (rundt talt for nemhedens skyld).

Kan du give mig en forklaring på det John, hvordan jeg skal håndtere det?

På forhånd mange tak - dig hjælp og vejledning er virkelig værdsat.

Hilsen

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14

Ja enten laver du opgørelse, og jeg ved ikke om netop griller er mere under luppen der, men enten hver måned eller mindst hvert kvartal, eller du regulere efter kassebonen, så du flytter varen fra varelager med værdi, til vareforbrug, så lageret går tilsvarende ned.
Tilsvarende lægges nykøb ind i varelagerstatus som værdi til indkøbspris

Jeg må erkende, at jeg slet ikke selv opererer med varelager som sådan, så nogen med en grill eller lignende, kan måske være mere konkrete
Vh

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 19:49

Hej John
Tak for det.

Endnu et spørgsmål har meldt sig.

Ved dagligt salg, så debiteres beløbet på kassen, og krediteres på varesalg.
Men da vi ikke får hele beløbet ind i kassen, da noget kommer dagen efter via dankort, som kommer direkte på bankkonto.

Jeg har lavet en mellemregningskonto uner "likvide beholdninger" så beløbet krediteres kassen, debiteres mellemregningen, og når pengene kommer ind på bankkontoen, så krediteres beløbet på mellemregning og debiteres på bankkonto.

Jeg er overbevist om at "set uppet" er korrekt, bortset fra at det er en mellemregnings konto.

Burde jeg ikke lave en "tilgodhavender dankort"? som høre hjemme under tilgodehavender.
Det burde vel være på den måde.
Lad os tage i forhold til årsafslutning, så vil dankortsalg den 31/12 først komme på bankkontoen i 2013, så det bør vel opføres som tilgodehavender, for at det står rigtigts i årsregnskabet.

Er det ikke måden at gøre det på?

Hilsen

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25

Det som faktureres men ikke er betalt via bank kører over tilgodehavender, f.eks 56100 - og når det betales, så modsat - kredit tilgodehavender og debet bank, som så stemmer. Du kan godt højreklikke, og se du vælger status og aktiver, og lave en ny konto ex 56150 - tilgodehavender dankort hvis du vil ha det på en sådan.

Mellemregning har det ikke noget med at gøre

vh

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 22:34

Tak for svar John.

Jeg startede ud med mellemregning, men fik godt på fornemmelsen af det var forkert.

Endnu en gang tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42

ByensGrill:

Tak for svar John.

Jeg startede ud med mellemregning, men fik godt på fornemmelsen af det var forkert.

Endnu en gang tak.

du er klart på rette vejBig Smile

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)