Hejsa Trods min lille erfaring med regnskab så er jeg usikker lige nu. 30.000 kr kontant, taget fra privat konto og puttet i kontant kassen i virksomheden. Mit bud er: Efterfølgende betales disse 30.000 som depositum. Et almindelige kontant salg på 1000 kr, vil jeg jo bogføre på kontonummer 1000, nemlig varesalg. Mit problem er at hvis jeg følger min logik, og debetere et kontant salg, så står der minus nede i bunden, hvir afstemningskonti er vist.
En forklaring til at oplyse mig vil jeg sætte pris på. Men |
Jep 62200 indskudt kontant og afstemning kasse. Det lette trick ligger i, at når du sætter beløbene ind i kassekladen, så viser summa for neden hvad bevægelse er på f-eks kasse og bank, og du kan også trykke "simuler" hvor du får set bogføringen inden du bogfører, og så kan du jo ændre
Det lige så lette trick er, at tænke på bank og kasse. Hæves der beløb fra dem så krediteres de bank eller kasse, og sættes der beløb ind i dem, så debiteres bank eller kasse. Da det meste vil ha bank eller kasse som modkonto, vil du dermed altid vide om det skal debet eller kredit på den anden konto
ud fra det - du sætter jo penge kontant ind i kasse så den skal debeteres, og så giver det jo helt sig selv, at 62200 skal krediteres
simuler og bogfør - og du vil se at kassen går op med 30.000 kr
og så hæver du penge i kassen, også giver det sig, at de 30.000 skal krediteres kassen (og du kan nu, hvis du har bogført den øverste linje først se, at kasse som stod på 30.000 kr før - nu går ned på 0 og tilsvarende debeteres på deposita
tilsvarende hvis det var via banken du gjorde tingene, og i princippet skal betalinger over 10.000 kr af denne slags gøres elektronisk, så du bør køre transaktionen ved at gå via banken og flytte pengene fra din bank til sælgers bank - både for at overholde loven og for bevis for dit depositum, det ville være mit råd i alle fald.
Uanset hvad: I starten - gå i filer - opret sikkerhedskopi - og læg f.eks. denne i en mappe i dropbox eller eksternt medie så du altid kan få den, uanset hvad der sker med din computer. Så vil Summa nu hver gang du lukker programmet, helt selv lægge en sikkerhedskopi samme sted, og laver du fejl, kan du til enhver tid bare indlæse den, og starte derfra igen
held og lykke
vh