Hej Benjamin. Jeg roder selv en del med hjemmeside programmering. Så kender da lidt til det :D Som de andre siger så skal du have en forståelse for HTML først, med CSS ovenpå, det er det tekst som sendes til browseren, og som den "omfortolker" til noget grafik. Det er faktisk super simpelt at lære, og hvis du kan lidt Python så vil du finde HTML super simpelt, det er egentlig ikke et programmering sprog, navnet siger egentlig meget godt hvad det er, HTML = HyperText Markup Language. til sidst kan du kigge lidt på noget Javascript, evt "bare" JQuery som er et javascript library. Jeg kan ikke selv ren JavaScript, men meste JQuery rimelig godt. Alt dette kaldes også ClientSide Programmering, da det er noget som håndteres på brugerens computer. Når du har styr på den del, skal du igang med ServerSide programmering, det kan være PHP, ASP(old school), Java(ik det samme som JavaScript), VB.NET eller C#.NET(C# udtales C Sharp), osv. men det var de mest brugte. Jeg kan selv PHP lige som en million milliard andre også kan. Og det er super nemt at komme igang med. Men havde du tænkt dig at bruge det til at tjene nogle pengene senere i livet, så ville jeg gå efter C#.NET. C#.NET er det sværeste hvilket også betyder at der er knap så mange som kan det, måske "kun" en milliard i forhold til PHP ;) Men du har langt større job muligheder med det. Så valget er egentlig dit. Og man kan ikke sige hvad der er bedst for det afhænger af opgaven det skal afvikle, og programmøren. Det svarer egentlig lidt til at spørge om Kristendommen eller den Muslimske tro er bedst. Det er oftest dette folk sammenligner det med. |
Arh ja glemte lige en enkelt ting.
Tag evt et kig på http://www.nemprogrammering.dk/ de har en masse gode video guides på dansk er super nemt at gå til.