Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket programmeringssprog?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Benjamin.

Jeg roder selv en del med hjemmeside programmering. Så kender da lidt til det :D

Som de andre siger så skal du have en forståelse for HTML først, med CSS ovenpå, det er det tekst som sendes til browseren, og som den "omfortolker" til noget grafik. Det er faktisk super simpelt at lære, og hvis du kan lidt Python så vil du finde HTML super simpelt, det er egentlig ikke et programmering sprog, navnet siger egentlig meget godt hvad det er, HTML = HyperText Markup Language. til sidst kan du kigge lidt på noget Javascript, evt "bare" JQuery som er et javascript library. Jeg kan ikke selv ren JavaScript, men meste JQuery rimelig godt. Alt dette kaldes også ClientSide Programmering, da det er noget som håndteres på brugerens computer.

Når du har styr på den del, skal du igang med ServerSide programmering, det kan være PHP, ASP(old school), Java(ik det samme som JavaScript), VB.NET eller C#.NET(C# udtales C Sharp), osv. men det var de mest brugte.

Jeg kan selv PHP lige som en million milliard andre også kan. Og det er super nemt at komme igang med. 

Men havde du tænkt dig at bruge det til at tjene nogle pengene senere i livet, så ville jeg gå efter C#.NET.

C#.NET er det sværeste hvilket også betyder at der er knap så mange som kan det, måske "kun" en milliard i forhold til PHP ;) Men du har langt større job muligheder med det.

Så valget er egentlig dit. Og man kan ikke sige hvad der er bedst for det afhænger af opgaven det skal afvikle, og programmøren. Det svarer egentlig lidt til at spørge om Kristendommen eller den Muslimske tro er bedst. Det er oftest dette folk sammenligner det med.

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 22:32

Arh ja glemte lige en enkelt ting.

Tag evt et kig på http://www.nemprogrammering.dk/ de har en masse gode video guides på dansk er super nemt at gå til.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 00:31

Jeg er stor tilhænger af C++ men bruger det efterhånden sjældent. Hvis man vil være hardcore programmør er det rigtigt godt at kende til C++ men jeg vil egentlig anbefale ethvert objektorienteret sprog.

Selv i PHP kan man arbejde med klasser og objekter. Og det synes jeg er vigtigt at lære som programmør. Alle kan lave et script som virker. Men at kunne lave skalerbar, struktureret kode er virkelig vigtigt. Og det gør man typisk hvis man forstår at arbejde med objektorienterede sprog.

Mvh Carsten

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 01:50

Du skal helt klart starte med HTML. Det er grundsproget som alle hjemmesider er opbygget af. Jeg har engang skrevet en lille tutorial om HTML, hvis du vil have et hurtigt overblik. Ellers kan jeg varmt anbefale de tutorials der er på HTML.dk. 

Når du engang har lært det skal du først gå igang med CSS der er et sprog til at lave et godt design til din hjemmeside. Til slut skal du enten lære PHP eller ASP.net der er dynamiske programmeringssprog som gør det muligt at få noget funktionalitet på hjemmesiden.

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 02:50

Start med html :-)

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 08:46

Mit vigtigste værktøj når jeg programmerer er min blyant og min ternede blok. Hvis man lærer et programmeringssprog så er skridtet til næste ikke så langt og der vil være fordele i at kunne flere sprog.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 01:15

Niels har en vigtig pointe - måske især til når du er nået lidt længere.

Mange begår den fejl at stirre sig blinde på at lære sprog og teknologier, når det der virkelig rykker er en stærk teoretisk baggrund, kreativitet og tankearbejde. Når det er sagt kan udforskning af nye sprog og teknologier være en kanon måde at få nye idéer på - og så er der jo heller ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen, igen hvis andre har gjort det godt før ;-)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra København N
Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 39
Fra  FindGaven.Nu Skrevet kl. 02:07

Fedt at du også brænder for matematik. Dem der forstår både matematik og software kan virkelig skabe nogle spændende ting.

Jeg ville klart fortsætte i python og kigge på google app engine. Når du nu også interesserer dig for matematik så er python også rigtig godt når du i fremtiden skal igang med at kode lidt mere advancerede algoritmer :-).

Når du skal lave websider kommer du ikke uden om programmeringssproget javascript. Så start evt. med at lære html og javascript og gem python/php lidt af vejen. Med de to ting alene kan man nu nå rigtig langt. Så kan du altid koble det andet på senere.

Held og lykke

Svært ved at finde de gode gaveidéer? Check FindGaven.Nu

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)