Små låneudbydere hvor lånene er finansieret af investorer, er de seneste år begyndt at blomstre op. I dag er http://www.lendingclub.com/ omtalt i Finanswatch.dk. LendingClub har eksisteret siden 2007 og har indtil videre udlånt 1.000.000.000 dollars og givet investorerne omkring 87.000.000 dollars i rentepenge. Der er endnu ingen kundegrupper som har givet tab, så længe man har sørget for at sprede sine penge ud over flere låntagere. Jeg har længe gået og overvejet, om sådan noget kunne fungere i Danmark, eller om Danmark simpelthen er for lille - Hvad tror du? |
Jeg er bange for at Danmark er for lille et land. Og så tror jeg også vi er lidt mere påpasselige med vores penge, og derfor hellere sætter dem i det sikre som en låst konto i banken, obligationer eller investeringsforeninger. Amerikanerne er jo i højere grad opdraget til at satse, for at tjene.
Og så har den amerikanske side den fordel at alle (så vidt som jeg har forstået) har en kreditvurdering som afhænger af deres evne til at betale deres regninger, hvilke lån de har, og hvad de har stillet sikkerhed i, og at denne samlede kreditvurdering er offentlig tilgængeligt, og hele tiden opdateres på baggrund af dine afdrag og lånoptagning (sådan forstod jeg det i hvert fald da en amerikaner prøvede at forklarer mig hvordan en regning kunne sende folk på gaden fordi den smadrede deres kreditvurdering). Det er altså nemt både at ansøge og bedømme låntagere, da de bare skriver deres kreditværdi ind, også kan man undersøge om denne stemmer.