Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra IS til APS og nu frustreret over sygedagpenge

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er 3 der har haft et IS sammen i et par år, og blev nu omdannet til Aps. Den ene er nu blevet deltidssygemeldt,og vi har desværre ikke fået ordentligt fastlagt, hvor lang tid, man har ret til fuld løn fra virksomheden. Hvad er rimeligt, har nogen et bud.

mvh

LeneLone 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

PT 1 har ikke så meget med direkte svar at gøre, men når man ser spørgsmålet bliver man bange for, at I har overset, både i I/S og nu ApS at ha klare regler for mange ting, hvem bestemmer, hvem må bruge hvilke penge op til hvilke grænser og indgå aftaler OG hvordan kommer den ene ud hvis hun/han vil det.

I et ApS er folk jo generelt at betragte som ansatte når de får løn. Man kan naturligvis ha kontrakter med aftaler osv, men som udgangspunkt vil man være ansat, også selv om man er medejer, og der vil man som udgangspunkt følge samme regler som ansatte der ikke er medejere.

Den generelle regel er at man opnår ret til løn under sygdom efter 8 ugers ansættelse hvor man har haft mindst 74 timers beskæftigelse ialt

Den ansatte har som udgangspunkt ret til løn eller dagpenge under sygdom - og jeg kunne formode i - uden en aftale, vil være at betragte som i alle fald funktionærlignende - og det vil sige normal løn under sygdom, som er dokumenteret. Jeg ved IKKE hvordan deltidssyg virker, måske f.eks. Expresso har noget at byde ind med, men jeg forestiller mig at der stadigt bare betales normal løn

normalt betragter man de første 30 dage som arbejdsgiver perioden, og det vil være det mindste for dig nu vil jeg mene.

Om den ansatte så skal ha via dig efter de 30 dage - eller skal ha sygedagenge via kommunen vil jeg tro, hvis ikke du får bedre svar herinde, at kommunen kan svare dig på hvis du beskriver alt for dem. Skal du betale, bør du/I efter de 30 dage få refunderet dagpengene fra kommunen.

Selvstændige kan tegne forsikring for sygedagpenge, men om det er relevant for 3 ejere af et ApS ved jeg ikke. 

I alle fald, få gennemgået alle jeres rutiner omkring at ha ApS sammen, om ansættelser, forsikringer - arbejdsskadeforsikring lovpligtig osv

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:29

Den generelle regel er at man opnår ret til løn under sygdom efter 8 ugers ansættelse hvor man har haft mindst 74 timers beskæftigelse ialt

Korrekt, hvis der ikke er tale om funktionærvilkår, og der ikke er overenskomstmæssige vilkår i ansættelsen.

For funktionærer, som jeg uden at have forudsætninger for at udtale mig om, men som jeg gætter på, at den sygemeldte medarbejder må være omfattet af, så gælder det, at der skal betales fuld løn under sygdom fra og med den 1. sygedag.

Hvis medarbejderen opfylder beskræftigelseskravet, dvs. har været tilmeldt arbejdsmarkedet de seneste 26 uger og har været beskæftiget i mindst 240 timer, så vil I kunne få refusion fra kommunen efter 30 dages sygdom.

Cookie:
Jeg ved IKKE hvordan deltidssyg virker, måske f.eks. Expresso har noget at byde ind med, men jeg forestiller mig at der stadigt bare betales normal løn

Helt korrekt - stadig fuld løn under den delvise sygdom. Hvis fraværet er mindre end 4 timer pr. uge, så ydes der ikke refusion. Men fravær over 4 timer ugentlig kan der opnås refusion for.

HUSK SYGEFRAVÆRET SKAL ANMELDES PÅ VIRK.DK SENEST 5 UGER EFTER 1. FRAVÆRSDAG. Overskrides denne frist, så tæller 1. fraværsdag fra den dag, som indberetningen laves. Dvs. først 30 dage herefter kan der opnås refusion. Der er kort proces - kommunerne giver afslag i alle sager ved for sen anmeldelse.

Cookie:
Selvstændige kan tegne forsikring for sygedagpenge, men om det er relevant for 3 ejere af et ApS ved jeg ikke.

Det er meget relevant - og jeg kan kun anbefale det. De penge er givet godt ud.

Tilmeldt 2. Jun 08
Skrevet kl. 22:24

Tusind tak for dit svar. Vi har også det meste på plads med at det lovformelige, og vi har haft advokat og revisor til at hjælpe/ rådgive og udfærdige det nødendige (Troede vi).

Vi har arbejdsskadeforsikring og forsikring for dagpenge. Så vi troede at alt var på plads, men ak! vi havde blot overset, at en kunne blive deltidssyg.

I kontrakterne, står der at vi kan opsige samarbejdet med den der bliver syg, men det er vi jo ikke interesseret i, da vi selvfølgelig håber på at vor højt skattede kollega snart bliver rask igen.

Men dit svar har alligevel hjulpet mig så meget, at jeg tror det burde stå i vore ansættelseskontrakter, - her må vi skulle have tilføjet i hvor lang tid medarbejderen kan modtage fuld løn fra virksomheden, og hvis man normalt har ret til det i 30 dage, tror jeg det er det vi skal bruge.

Tusind tak for din hjælp

mvh LeneLone

Tilmeldt 2. Jun 08
Skrevet kl. 22:34

Vi er alle ansat som funktionærer, og vi får refunderet dagpenge fra forsikringen. Beskæftigelseskrav og de ting er alle ok. Det virker på den måde for den sygemeldte, at virksomheden får refunderet for 10-15 timer pr. uge. - men da det har stået på over en længere periode, er vi begyndt af spekulere på hvornår hun overgår til delvis løn for hendes arbejdstimer, og sygedagpenge for resten.

Men som jeg ser det ud fra jeres svar, må vi kunne sammenlægge sygetimerne, og når vi når op på sammenlagt 30 dages sygdom, overgår medarbejderen til en blanding af løn og sygedagpenge. Den er lidt rodet, - og vi vil nemlig gerne have det på plads inden nytår.

Tusind tak for jeres gode svar.

mvh

LeneLone

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:26

LeneLone:
 Men dit svar har alligevel hjulpet mig så meget, at jeg tror det burde stå i vore ansættelseskontrakter, - her må vi skulle have tilføjet i hvor lang tid medarbejderen kan modtage fuld løn fra virksomheden, og hvis man normalt har ret til det i 30 dage, tror jeg det er det vi skal bruge.

UPS - Nej, den går ikke.

Da medarbejderne er ansat under funktionærloven, så har de ret til fuld løn under sygdom - hele tiden - og ikke blot i 30 dage.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:33

LeneLone:

Vi er alle ansat som funktionærer, og vi får refunderet dagpenge fra forsikringen. Beskæftigelseskrav og de ting er alle ok. Det virker på den måde for den sygemeldte, at virksomheden får refunderet for 10-15 timer pr. uge. - men da det har stået på over en længere periode, er vi begyndt af spekulere på hvornår hun overgår til delvis løn for hendes arbejdstimer, og sygedagpenge for resten.

Men som jeg ser det ud fra jeres svar, må vi kunne sammenlægge sygetimerne, og når vi når op på sammenlagt 30 dages sygdom, overgår medarbejderen til en blanding af løn og sygedagpenge. Den er lidt rodet, - og vi vil nemlig gerne have det på plads inden nytår.

Den pågældende medarbejder overgår på intet tidspunkt til delvis løn og sygedagpenge for resten. Det er fuld løn hele tiden - og lige indtil ansættelsesforholdet evt. stopper helt.

Jeg ved, at det er en gentagelse fra mit forrige indlæg, men hvis det oprindelig svar har skabt forvirring, så hellere en ekstra gang. Sad

Håber, det står mere klart nu - ellers er du velkommen til at skrive en mail til post@payday.dk for yderligere forklaring.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)