Vi er 3 der har haft et IS sammen i et par år, og blev nu omdannet til Aps. Den ene er nu blevet deltidssygemeldt,og vi har desværre ikke fået ordentligt fastlagt, hvor lang tid, man har ret til fuld løn fra virksomheden. Hvad er rimeligt, har nogen et bud. mvh LeneLone |
PT 1 har ikke så meget med direkte svar at gøre, men når man ser spørgsmålet bliver man bange for, at I har overset, både i I/S og nu ApS at ha klare regler for mange ting, hvem bestemmer, hvem må bruge hvilke penge op til hvilke grænser og indgå aftaler OG hvordan kommer den ene ud hvis hun/han vil det.
I et ApS er folk jo generelt at betragte som ansatte når de får løn. Man kan naturligvis ha kontrakter med aftaler osv, men som udgangspunkt vil man være ansat, også selv om man er medejer, og der vil man som udgangspunkt følge samme regler som ansatte der ikke er medejere.
Den generelle regel er at man opnår ret til løn under sygdom efter 8 ugers ansættelse hvor man har haft mindst 74 timers beskæftigelse ialt
Den ansatte har som udgangspunkt ret til løn eller dagpenge under sygdom - og jeg kunne formode i - uden en aftale, vil være at betragte som i alle fald funktionærlignende - og det vil sige normal løn under sygdom, som er dokumenteret. Jeg ved IKKE hvordan deltidssyg virker, måske f.eks. Expresso har noget at byde ind med, men jeg forestiller mig at der stadigt bare betales normal løn
normalt betragter man de første 30 dage som arbejdsgiver perioden, og det vil være det mindste for dig nu vil jeg mene.
Om den ansatte så skal ha via dig efter de 30 dage - eller skal ha sygedagenge via kommunen vil jeg tro, hvis ikke du får bedre svar herinde, at kommunen kan svare dig på hvis du beskriver alt for dem. Skal du betale, bør du/I efter de 30 dage få refunderet dagpengene fra kommunen.
Selvstændige kan tegne forsikring for sygedagpenge, men om det er relevant for 3 ejere af et ApS ved jeg ikke.
I alle fald, få gennemgået alle jeres rutiner omkring at ha ApS sammen, om ansættelser, forsikringer - arbejdsskadeforsikring lovpligtig osv
vh