Hej Jeg skriver da jeg har behov for lidt hjælp. Vi har overtaget en grillbar, og i forbindelse med opstart af det, har jeg lidt spørgsmål til hvordan forskellige ting skal bogføres for at det er korrekt. Vi overtog grillen 1. november og kommer til at lave et regnskab for i år på 2 måneder. Vi har indskudt 130.000 fra vores egen konto, til Grillen. Skal dette bogføres i regnskabet som egenkapital primo, eller på en mellemregningskonto i balance under egenkapitalen? Vi har derefter overført 90.000 til ejeren, som et depositum. Disse 90.000 er jo ikke en udgift, og skal vel ikke med i resultatopgørelsen, men de skal vel i balancen. Men hvor? Bør det står under "debitore og andre tilgodehavender" eller f.eks. under andre aktiver hvor der laves en konto der hedder "betalt depositum". Tak for hjælpen: Hilsen Gert |
Det du skriver er alt rigtig. Jeg vil bar kaste mere lys på.
130.000 kr. bogføres på konto for Egenkapital primo.
90.000 kr. skal bogføres på konto for depositum under Tilgodehavender. (du kan opret en, hvis du ikke har en i forvejen). Husk du kan trække momsen, hvis der er moms på de 90.000.
Men jeg ved ikke om, de resterende beløb (40.000)? Er det et købssum på inventar, skal det også bogføres under konto for Inventar primo under Aktiver. Der burde ikke være moms på inventar ved overdragelse af en virksomhed.
Med venlig hilsen
Farid