Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål angående bogføring

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skriver da jeg har behov for lidt hjælp.

Vi har overtaget en grillbar, og i forbindelse med opstart af det, har jeg lidt spørgsmål til hvordan forskellige ting skal bogføres for at det er korrekt.

Vi overtog grillen 1. november og kommer til at lave et regnskab for i år på 2 måneder.

Vi har indskudt 130.000 fra vores egen konto, til Grillen.

Skal dette bogføres i regnskabet som egenkapital primo, eller på en mellemregningskonto i balance under egenkapitalen?

Vi har derefter overført 90.000 til ejeren, som et depositum.

Disse 90.000 er jo ikke en udgift, og skal vel ikke med i resultatopgørelsen, men de skal vel i balancen. Men hvor?

Bør det står under "debitore og andre tilgodehavender" eller f.eks. under andre aktiver hvor der laves en konto der hedder "betalt depositum".

Tak for hjælpen:

Hilsen

Gert

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:57

Det du skriver er alt rigtig. Jeg vil bar kaste mere lys på.

130.000 kr. bogføres på konto for Egenkapital primo.

90.000 kr. skal bogføres på konto for depositum under Tilgodehavender. (du kan opret en, hvis du ikke har en i forvejen). Husk du kan trække momsen, hvis der er moms på de 90.000.

Men jeg ved ikke om, de resterende beløb (40.000)? Er det et købssum på inventar, skal det også bogføres under konto for Inventar primo under Aktiver. Der burde ikke være moms på inventar ved overdragelse af en virksomhed.

Med venlig hilsen

Farid

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47148
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52

Farid Zahidi:
Men jeg ved ikke om, de resterende beløb (40.000)?
hvis ikke som du skriver at det er inventar - så går de 130 t jo ind i bank mod Egenkapital - og så går der 90 t ud som depositum under tilgodehavender og så er der 40 t tilbage som jeg bare står i banken, og kan være brugt på alle måder som jo bogføres afhængigt af til hvad

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 19:09

Hej

Tak for jeres svar, jeg kan godt se at mit spørgsmål/forklaring skulle være uddybet noget mere.

5/10-2012 30.000 overført fra privat konto til virksomhedskonto, for derefter at blive brugt som depositum samme dag.

1/11-2012 130.000 overført fra privat konto til virksomhedskonto. Brugt på følgende måde:

60.000 depositum.

10.000 varelager uden moms. Hvor skal dette beløb skrives. de 10.000 tages jo fra bankkontoen, men skal køb af varelager være en post i balancen, som almindeligt varekøb?

20.000 køb af forskellige maskiner fra tidligere forpagter, bl.a. køkkenmaksine, pålægsmaskine, slushicemaskine (alle maskiner som ikke indgår i forpagtningsaftalen), disse skal vel kontoeres som "små anskaffelser" og må straksafskrives i dette år, da ingen maksine udgør en alene værdi på over 10.000, og fordi de kan bruges uafhængig af hinanden.

15.000 forpagtningsafgift (uden moms) for november måned. dette er en almindelig drift omkostning, og skal jo konteres der, og ikke som depositum.

5.000 brugt til at købe kassebeholdningen (mønter og sedler) disse penge er jo bare taget som udgift på bankkonto og som indtægt på kassen.

Rest beløb 20.000 er tilbageværende startkapital på bankkonto ved start.

Er dette ikke korrekt forstået?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16

det eneste åbne jeg kan se er 10.000 kr varelager uden moms. Det kan vi ikke vide hvad er - er det noget du har købt af private eller hvad er det for lager uden moms og hvad mener du med i balancen som almindeligt varekøb.

De varer du køber til salg skal i balancen som debet varelager mod kredit bank hvor penge tages (og dermed påvirker de ikke resultatet) - og når de bruges, så bliver de til vareforbrug og går ud af balancens varelager som de bruges

Det kan gøres dagligt eller ved jævnlige varelager optællinger hvor du regulerer lager mod forbrug, jeg ved ikke om der er specielle krav til grillbarer for myndighedernes kontrol med varerlager, vareforbrug osv

vh

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 19:41

Hej
De 10.000 i varelager, er et varelager der var på grillen da vi overtog fra den tidligere forpagter.

Ifølge kontrakten er vi forpligtig til at købe varelager til indkøbspris ved overtagelse.

Varelageret blev talt og værdien var lige under 10.000.

Jeg vil mene de skal konteres som almindeligt varekøb i kasserapporten, dog uden moms.

Hilsen
Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:14

ByensGrill:
følge kontrakten er vi forpligtig til at købe varelager til indkøbspris ved overtagelse.

Varelageret blev talt og værdien var lige under 10.000.
Håber nogen ved bedre end jeg her (ret sandsynligt) men købte i hele forretningen for en samlet pris ex ved at købe et selskab, så er alt jo uden moms. 

Var det fra et personligt selskab, og ting er købt vurderet hver for sig, så ville jeg mene at sælger skulle "opløse" momsen, altså betale den betalte moms tilbage, men det er jo nok en anden sag - det skal i alle fald optages som varelager i status og skrives væk efterhånden som det bruges

vh

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 12:28

Ok - tak for dit svar.

Hilsen

Gert

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)