Hej alle Amino'er Vi er kommet i et væsentligt problem angående patent (skriftlig godtgørelse) og rettigheder hertil. Vi er nemlig i gang med at lave en aftale med en større producent af et fysisk produkt, og før de er interesseret i en eventuel aftale, så skal de selvfølgelig have informationer om hvad vores produkt kan tilføje af værdi til deres håndgribelige produkt (skal siges at vi tilføjer en teknologisk nyskabelse --> medfører besparelser og forøget konkurrenceevne for producent). Sagen er, at der jo skal underskrives en godtgørelse på, at producenten ikke stjæler idéen eller på nogen måde udnytter den til eget formål uden vores accept. Har dog hørt adskillige nye iværksættere som har underskrevet en godtgørelse, hvor producenten simpelthen stjal idéen og kørte den i retten. Eftersom de helt store virksomheder kan køre sagen i retten i flere år med adskillige advokater, så er der ikke rigtigt noget at gøre. Så mit spørgsmål går egentligt på, hvad man burde gøre hvis man gerne vil have en aftale i hus med en større producent, og om der er andre alternativer end en patent godtgørelse? De bedste hilsner Joachim |
Hej Joachim
Den "godtgørelse du taler om, er det ikke NDA du mener?. hvis du har patent eller du har ansøgt det er der jo ingen grund til at sikre dig, det er jo så gjort!
Selvfølgelig hvis du ikke har ansøgt patent endnu er det godt at sikre sig på de punkter det er muligt, blandt andet med at få modpart til at underskrive en NDA.
Det er altid muligt for dem der vil at stjæle som du nævner, også at gøre det. Der er også folk der bryder ind i huse og forbryder sig på andre ting selv om de jo ikke må.--du kan aldrig sikre dig 100% mod folk der VIL være uærlige- Thats it.
Så uanset hvor meget du skriver af aftaler osv, skal du før du præsenter dit produkt bruge din sunde fornuft- undersøg om det firma og de personer du skal fremlægge det for også ved hjælp af simpel google falder i med ikke positive ord eller har dårlig omtale på nogle af de måder du kan frygte.
Tjek firmaet enten gennem Proff eller cvr, blot for at se om firmaet har omsætning, ejerforhold og hvor lang tid firmaet har eksisterede og tænk på om der skulle være nogle fare signaler du føler dårlig mave fornemelse om.
Jeg har arbejdet og arbejder rigtig meget med firmaer hvor jeg både handler med nationale og internationale firmaer har patenter, sælger ideer, udvikling osv. det er lidt en skrøne i min verden at firmaer er så vilde for at stjæle som du skriver du har hørt om med iværksætter der bliver snydt- i mange tilfælde er nye iværksætter der ikke har gjort sit hjemme arbejde godt nok, og kommet med en (for dem) genial ide og fremlagt det til firmaer, som måske har arbejdet på selv samme ide i mdr eller år, men straks tror folk at det er stjålet og at man har eneret til alt hvad man går og tænker, og hvis andre tænker det samme, har de stjålet det, sådan er virkligheden bare ikke.
Selvfølgelig bliver noget også stjålet, men slet ikke i de mængder som folk frygter og sætte skræk i andre for!- jeg har altid sørget for at have mine ideer osv nedfældet og beskrevet 100% og derefter er det lagt hos min advokat som har signeret for modtagelse og dato- derved har jeg sikret mig lidt hvis nu folk laver det alligevel ordret..
Hvis man vil have solgt et produkt bliver man nødt til at være åben og vise hvad man har- det bliver ikke solgt ved at ligge i en skuffe, livet er fuld af chancer, man skal bare turde at gribe nogle af dem og komme videre til næste hvis den første ikke lykkes.husk chancer skal både tages og udnyttes!
At handle med et firma om et produkt og ide er en tillidssag- og det er dig selv der udvælgere firma og mål, men man skal også passe på at man ikke overskriver og mistror så meget at man skubber en mulig køber fra sig( de ved jo ikke om det er godt eller skidt det du vil fremvise dem)- derfor sikre dig med måde og fornuft som balance punkt!
håber det gav lidt hjælp
og pøj pøj med de/B0 Schønemann