Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent godtgørelse?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er

Vi er kommet i et væsentligt problem angående patent (skriftlig godtgørelse) og rettigheder hertil. Vi er nemlig i gang med at lave en aftale med en større producent af et fysisk produkt, og før de er interesseret i en eventuel aftale, så skal de selvfølgelig have informationer om hvad vores produkt kan tilføje af værdi til deres håndgribelige produkt (skal siges at vi tilføjer en teknologisk nyskabelse --> medfører besparelser og forøget konkurrenceevne for producent).

Sagen er, at der jo skal underskrives en godtgørelse på, at producenten ikke stjæler idéen eller på nogen måde udnytter den til eget formål uden vores accept. Har dog hørt adskillige nye iværksættere som har underskrevet en godtgørelse, hvor producenten simpelthen stjal idéen og kørte den i retten. Eftersom de helt store virksomheder kan køre sagen i retten i flere år med adskillige advokater, så er der ikke rigtigt noget at gøre. 

Så mit spørgsmål går egentligt på, hvad man burde gøre hvis man gerne vil have en aftale i hus med en større producent, og om der er andre alternativer end en patent godtgørelse?

De bedste hilsner

Joachim

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 23:42

Hej Joachim

Den "godtgørelse du taler om, er det ikke NDA du mener?. hvis du har patent eller du har ansøgt det er der jo ingen grund til at sikre dig, det er jo så gjort!

Selvfølgelig hvis du ikke har ansøgt patent endnu er det godt at sikre sig på de punkter det er muligt, blandt andet med at få modpart til at underskrive en NDA.

Det er altid muligt for dem der vil at stjæle som du nævner, også at gøre det. Der er også folk der bryder ind i huse og forbryder sig på andre ting selv om de jo ikke må.--du kan aldrig sikre dig 100% mod folk der VIL være uærlige- Thats it.

Så uanset hvor meget du skriver af aftaler osv, skal du før du præsenter dit produkt bruge din sunde fornuft- undersøg om det firma og de personer du skal fremlægge det for også ved hjælp af simpel google falder i med ikke positive ord eller har dårlig omtale på nogle af de måder du kan frygte.

Tjek firmaet enten gennem Proff eller cvr, blot for at se om firmaet har omsætning, ejerforhold og hvor lang tid firmaet har eksisterede og tænk på om der skulle være nogle fare signaler du føler dårlig mave fornemelse om.

Jeg har arbejdet og arbejder rigtig meget med firmaer hvor jeg både handler med nationale og internationale firmaer har patenter, sælger ideer, udvikling osv. det er lidt en skrøne i min verden at firmaer er så vilde for at stjæle som du skriver du har hørt om med iværksætter der bliver snydt- i mange tilfælde er nye iværksætter der ikke har gjort sit hjemme arbejde godt nok, og kommet med en (for dem) genial ide og fremlagt det til firmaer, som måske har arbejdet på selv samme ide i mdr eller år, men straks tror folk at det er stjålet og at man har eneret til alt hvad man går og tænker, og hvis andre tænker det samme, har de stjålet det, sådan er virkligheden bare ikke.

Selvfølgelig bliver noget også stjålet, men slet ikke i de mængder som folk frygter og sætte skræk i andre for!- jeg har altid sørget for at have mine ideer osv nedfældet og beskrevet 100% og derefter er det lagt hos min advokat som har signeret for modtagelse og dato- derved har jeg sikret mig lidt hvis nu folk laver det alligevel ordret..

Hvis man vil have solgt et produkt bliver man nødt til at være åben og vise hvad man har- det bliver ikke solgt ved at ligge i en skuffe, livet er fuld af chancer, man skal bare turde at gribe nogle af dem og komme videre til næste hvis den første ikke lykkes.husk chancer skal både tages og udnyttes!

At handle med et firma om et produkt og ide er en tillidssag- og det er dig selv der udvælgere firma og mål, men man skal også passe på at man ikke overskriver og mistror så meget at man skubber en mulig køber fra sig( de ved jo ikke om det er godt eller skidt det du vil fremvise dem)- derfor sikre dig med måde og fornuft som balance punkt!

håber det gav lidt hjælp

og pøj pøj med de/B0 Schønemann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:50

Hej Bo

Det er nemlig en NDA som jeg mener, og det er klart, at modparten skal underskrive dokumentet for at kunne komme så tæt på sikkerhed som overhovedet muligt. Det er klart, at man aldrig kan være helt 100 på, at nogen ikke vil snyde dig eller hvad ved jeg, men som udgangspunkt vil det jo være en god ide med en NDA.

Vi er i gang med at tage kontakt til forskellige virksomheder, heriblandt en af de største på markedet, da de gerne vil stå for markedsføringen af deres part af produktet (den fysiske del). So far so good, men siger tak for hjælpen og her har jeg selvfølgelig - som du tidligere nævnte - undersøgt virksomhederne for mistænkelige eller usammenhængende ting, og har ud fra dette fundet frem til to virksomheder (heriblandt den største på det globale marked). 

Mvh. Joachim

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 13:01

pø pøj og held og lykke herfra!

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 08:38

Hej Joachim

Det problem, som du beskriver, optræder mange gange, når en idehaver kontakter en større virksomhed med henblik på at samarbejde. Den store udfordring består i, dels at identificere omfanget og beskaffenheden af idehavers ide/koncept/projekt og dels at blive enige om de vilkår, der skal etableres i forbindelse med samarbejdet.

Fordele ved at ansøge om patent

Ofte vælger idehaver at får udarbejdet og indleveret en patentansøgning inden der tages kontakt til en ekstern samarbejdspartner. Der er flere grunde til at anvende denne fremgangsmåde. For det første afgrænses og identificeres idehavers ide helt konkret i patentansøgningen. Man kan derfor let efterfølgende afgøre, hvorvidt den eksterne samarbejdspartner bevæger sig ind på idehavers ”territorium”. For det andet giver patentansøgningen idehaver ejerskab til en potentiel rettighed. Hvis der ikke indleveres en patentansøgning (eller en anden immateriel rettighed som f.eks. en brugsmodelansøgning eller en designregistrering), kan det være svært at etablere et samarbejde, fordi idehaver ikke har nogen egentlig rettighed og derfor reelt ikke har noget ”at handle med”.

Fordele ved ikke at ansøge om patent

Der er flere ting, der kan tale imod patentering af en ide. For det første, skal man være opmærksom på, at patentering kan være en dyr affære og at der sjældent komme noget godt ud af at patentere, med mindre patentansøgningen udarbejdes af en professionel patentrådgiver. For det andet skal man være opmærksom på, at det ofte er vanskeligt at etablere brugbare rettigheder i den indledende fase, fordi de konstruktive detaljer og elementer, der først ser dagens lys senere i udviklingsprocessen (dvs. når der laves en prototype, eller der laves field-test), ikke kommer med i en patentansøgning, der indleveres tidligt i forløbet.

Mulighed for at samarbejde uden indlevering af en patentansøgning

Ofte vil det være muligt at lave en samarbejdsaftale, hvor den eksterne samarbejdspartner underskriver en hemmeligholdelsesaftale, en såkaldt NDA (non-disclosure agreement). En sådan aftale muliggør, at der kan indledes et samarbejde, hvor den eksterne samarbejdspartner ikke kan ”stjæle ideen”. I praksis kan denne løsning dog være forbundet med usikkerheder, bl.a. fordi de ideer, der opstår sammen med den eksterne samarbejdspartner efter underskrivning af aftalen, normalt IKKE vil være omfattet af aftalen. Det vil i praksis sige, at den eksterne samarbejdspartner ved at indgå i samarbejdet, gradvist får større og større ejerskab af ideen, hvilket ikke altid er hensigtsmæssigt for idehaveren.

Du er velkommen til at kontakte mig, såfremt du har brug for en uddybende forklaring eller vil drøfte sagen med mig.

Venlig hilsen

Niels Uth

Patentrådgiver, cand.scient., ph.d.

T. 24 43 82 02 

nu@tropa.dk

www.tropa.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)