Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markup vs. omkostninger

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg er relativt ny i det med at profitmargener og den slags, men here it goes:

På vores webshop er vi ved at definere de ideelle priser for os og er i den forbindelse i tvivl om hvad man skal regne med ift. markup. Indtil videre har jeg gjort det som følger, og kunne rigtig godt tænke mig jeres feedback:

pris = (indkøbspris+emballage)*markup

Porto udregnes særskilt v checkout.

KH

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:17

Det er vel svært at sige noget fornuftigt om uden at vide hvilket produkt der er tale om.

Generelt er det vel et spørgsmål om hvad markedet kan bære. Er det unikke produkter kan din markup være højere end hvis det er produkter der findes i hundredvis af andre shops.

Mvh Carsten

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 14:19

Giver fin mening. Det er musiksalg - oplag på 500-1000 stk. Dog opdagede jeg selv, at ved at lave min udregning som ovenfor kom jeg til at gange emballage med markup hvilket jo er lidt fjollet:)

http://tambourhinoceros.net

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kristoffer

Jeg går ud fra at du mener:

pris = (indkøbspris+emballage) + (indkøbspris+emballage)*markup

180 = (100+20) + (100+20)*50%

Med din (af mig korrigerede) model kan du hurtigt tro, at du ved denne salgspris har en fortjeneste hvor du reelt har et tab for her tager du ikke markedsføringsomkostningerne ved salget med i billedet - og de er ofte en meget stor del af dine udgifter.

Så prøv denne:

pris = (indkøbspris+emballage+markedsføringsomkostninger for netop dette salg) + (indkøbspris+emballage) *markup

260 = (100+20+80) + (100+20)*50%

Her tager jeg ikke dine markedsføringsudgifterne med i mark-up'en; men de bidrager til prisen på varen:

Jo større markedsføringsomkostninger, jo dyrere bliver du nødt til at sælge din vare med samme markup.

Du vil derfor typisk opleve at billige produkter i en hård konkurrence giver tab hvor dyre produkter med en lav konkurrence giver en god fortjeneste.

Har du en ordentlig Back-end, kan du måske tillade dig at sælge med tab første gang hvis du kan hente det hjem senere.

Venlig hilsen,

Christian

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 10:39

Tusind tak for det grundige svar.

Jeg er ikke helt med på din korigering af min metode... Måske er der lidt begrebsforvirring i spil hos mig. Min forståelse af markup er, at man f.eks. kan have en markup på 2.5, hvilket så betyder at ens salgspris er 2.5 gange større end ens omkostninger, right?

God pointe med markedsføringsomkostninger, den er noteret.

Backend-mæssigt kører vi drupal 7 / ubercart 3. Du kan se shoppen her: http://tambourhinoceros.net/shop - der udvikles ganske heftigt på den disse dage, så noget ser måske lidt funky ud når i kigger.

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 20:41

Kristoffer Rom:
På vores webshop er vi ved at definere de ideelle priser for os og er i den forbindelse i tvivl om hvad man skal regne med ift. markup

Altså jeg er ikke meget for markup modellen.. eller cost plus...

Det er vigtigere at starte i den anden ende og undersøge HVAD kan jeg få for varen? Kan jeg få mere hvis jeg gør sådan.. eller mindre hvis jeg gør sådan... ( fx ændret emballage, kavantitet. levering, bundling eller..)

Med markup modellen risikerer du at tage et (for) dyrt produkt ind og forsøge at sælge det endnu dyrere.

Hvis  du i stedet siger:

Salgspris i markedet

- salgsomkost

- indkøbspris

=                avance

Hvis avancen ikke er OK, må du regulere  på salgsomkost eller indkøbspris.  

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 09:18

Kristoffer Rom:

... en markup på 2.5, hvilket så betyder at ens salgspris er 2.5 gange større end ens omkostninger, right?

Right.

Og så er jeg forøvrigt 100% enig med Peter.

Har aldrig brugt Markup modellen til noget som helst i 15 år.

Ser i stedet på, hvad jeg eller en kunde kan få for en vare under de givne omstændigheder og kigger herefter på hvordan vi kan øge fortjenesten.

Venlig hilsen,

Christian

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 09:25

spændende spændende! Min umiddelbare tilgang har ligget et sted midt imellem... Forstået på den måde at jeg selvfølgelig også kigger på markedet og ikke bare en markup hevet ud af den blå luft.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 09:28

og helt konkret i vores pladebutik er jeg endt med en art format-differencieret markup for netop at ligge rigtigt ift markedet

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)