Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til I/S?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Da vi er to der har startet en enkeltmandsvirksomhed, har vi fået anbefalet at ændre det til I/S, hvordan gør vi det? 

Og hvad er i korte træk forskellen på Aps og I/S og hvad er smartest til en nyopstartet virksomhed der ikke har den største kapital?

På forhånd tak.

- Casper D :-) 

Fra Viborg
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 663
Fra  Dyrhøj Marketing Skrevet kl. 12:24

Hej Casper,

Forskellen på Aps og I/S er følgende:

I/S - Ingen krav til indskud - Man hæfter personligt og solidarisk (private formue)

Aps - Mindste krav til indskud er 80.000 kr. - Man hæfter begrænset (kun for virksomhedens værdi og formue)

Venlig Hilsen

Martin Dyrhøj

Tilmeldt 27. Oct 12
Skrevet kl. 12:30

Tak for svar. Det er alt hvad jeg skal bruge, så til andre, så behøver ikke brug tid på at svare :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:51

Det tror jeg ikke du har for du har ikke fået svar på dit spørgsmål: Et enkeltmandsfirma er som ordet siger det et firma der ejes af en person personligt. Et firma der ejes personligt af flere personer er pr. definition et I/S.

I kan gå fra I/S til ApS via det der hedder en skattefri virksomhedsomdannelse, men der er nogle formkrav der skal opfyldes.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 20:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

CasperD92:
hvad er smartest til en nyopstartet virksomhed

Det handler ikke om hvad der er smartest. Det handler om hvilken risiko du og din partner er villig til at løbe.
I ApS formen hæfter du med den kapital der er indskud plus de hæftelser du/I separat har afgivet f.eks. overfor
banken og andre.
Det fremhæves ofte at det ud fra en skattemæssig betragtning er en fordel at drive personligt ejet virksomhed
(enkeltmandsvirksomhed/ I/S), da et evt. underskud kan fradrages i anden personlig indkomst. Jeg vil anfægte
det synspunkt.
1 Vi driver jo ikke som udgangspunkt virksomhed for at skabe underskud.
2 Et evt. underskud i selskabsform (ApS /A/S) fremføres jo som fradrag i kommende år, hvorfor der jo ikke tabes noget
   da virksomheden forhåbentlig giver overskud på sigt.
Den skattemæssige "fordel" synes for mig lagt mindre væsentlig end det forhold, at opstår der problemer med den
personligt ejede virksomhed, har det som udgangspunkt væsentligt større negative konsekvenser for dig og
din partner end du måske har vurderet i dag.

At vurdere det i det konkrete tilfælde kræver dog mere indsigt end du giver her, hvorfor de svar du får vil være generelle
og ikke fyldestgørende.

Mvh
Bertil V. Thomsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:55

Jeg er meget enig i dine betragtninger Bertil på den lange bane. Men i virkelighedens verden kan det være meget svært at vurdere ved opstart om en virksomhed kan give overskud på sigt eller det viser sig at være noget som ikke kan bære. Samtidig kan det være et problem for mange at skaffe kapital til at stifte et selskab for fra start.

Den ideelle model er for mig at se det jeg beskriver ovenfor hvor man starter op i I/S og efter et år til to kan man så omdanne til selskab hvis det viser sig at være bæredygtigt.

Et underskud kan ganske rigtigt fremføres i et ApS men hvis det ikke bliver til noget og de går ud og får lønansættelse kan underskuddet ikke bruges til noget overhovedet.  

Tilmeldt 27. Oct 12
Skrevet kl. 22:59

Rigtig nok at vi ikke havde fået svar på hvad der bedst kunne betale sig, men basereret på første svar og svar privat, så besluttede jeg at vi skulle have I/S, da vi simpelthen ikke har kapital.

Nu kan jeg så spørge om jeg gjort noget forkert, for jeg har gjort det at jeg har lavet et I/S hvor jeg så sagde at vi overtager den nuværende enkeltmands virksomhed. Umiddelbart virkede det som det indlysende at gøre, men er der noget forgjort i det?  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:38

Nej umiddelbart ikke for det er jo hvad I gør men i forhold til Skat og CVR skal I have et nyt CVR-nr. og afmeldes tilmeldes moms

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46

CasperD92:
Nu kan jeg så spørge om jeg gjort noget forkert, for jeg har gjort det at jeg har lavet et I/S hvor jeg så sagde at vi overtager den nuværende enkeltmands virksomhed. Umiddelbart virkede det som det indlysende at gøre, men er der noget forgjort i det?

Hvis der ikke var aktier eller værdi  hvad er det så det nye I/S overtager? Hvis det er noget af værdi, så skal det jo med i afslutningsregnskabet for den personlige ekeltmandsvirksomhed - og ind i I/S et og så skal det gamle enkeltmands lukkes/afmeldes - der skal laves slut regnskab og du som ejer skal også afslutte det i selvangivelsen + du skal lave din sidste moms indberetning for det cvr til januar, baseret på kvartal 4 - også selv om det måtte være en 0 indberetning

Samme jo så for det Nye I/S - regnskab til 31/12 - ind i skat med resultatet og momsangivelser fremover

Er du i tvivl, så tag fat i en af de gode amino regnskabsfolk der kan klare det for dig via indscanninger - du søger bare under freelancer - eller selvsagt hvis du allerede har en eller anden på at starte jeres I/S, så kan han sikkert også lige lukke det andet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattekonsulenterne ApS:

Jeg er meget enig i dine betragtninger Bertil på den lange bane. Men i virkelighedens verden kan det være meget svært at vurdere ved opstart om en virksomhed kan give overskud på sigt eller det viser sig at være noget som ikke kan bære. Samtidig kan det være et problem for mange at skaffe kapital til at stifte et selskab for fra start.

Den ideelle model er for mig at se det jeg beskriver ovenfor hvor man starter op i I/S og efter et år til to kan man så omdanne til selskab hvis det viser sig at være bæredygtigt.

Et underskud kan ganske rigtigt fremføres i et ApS men hvis det ikke bliver til noget og de går ud og får lønansættelse kan underskuddet ikke bruges til noget overhovedet.  

Kan der ikke være en fare for at Skat underkender fradrag af "underskud" i forbindelse med løn med begrundelsen at der er tale om en en hobbyvirksomhed. Eller lad mig for klarhedens skyld spørge, hvor lang tid kan en enkeltmandsvirksomhed give underskud som fradrages i anden personlig indkomst før Skat erklærer den for hobbyvirksomhed.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)