Det tror jeg ikke du har for du har ikke fået svar på dit spørgsmål: Et enkeltmandsfirma er som ordet siger det et firma der ejes af en person personligt. Et firma der ejes personligt af flere personer er pr. definition et I/S.
I kan gå fra I/S til ApS via det der hedder en skattefri virksomhedsomdannelse, men der er nogle formkrav der skal opfyldes.
Det handler ikke om hvad der er smartest. Det handler om hvilken risiko du og din partner er villig til at løbe. I ApS formen hæfter du med den kapital der er indskud plus de hæftelser du/I separat har afgivet f.eks. overfor banken og andre. Det fremhæves ofte at det ud fra en skattemæssig betragtning er en fordel at drive personligt ejet virksomhed (enkeltmandsvirksomhed/ I/S), da et evt. underskud kan fradrages i anden personlig indkomst. Jeg vil anfægte det synspunkt. 1 Vi driver jo ikke som udgangspunkt virksomhed for at skabe underskud. 2 Et evt. underskud i selskabsform (ApS /A/S) fremføres jo som fradrag i kommende år, hvorfor der jo ikke tabes noget da virksomheden forhåbentlig giver overskud på sigt. Den skattemæssige "fordel" synes for mig lagt mindre væsentlig end det forhold, at opstår der problemer med den personligt ejede virksomhed, har det som udgangspunkt væsentligt større negative konsekvenser for dig og din partner end du måske har vurderet i dag.
At vurdere det i det konkrete tilfælde kræver dog mere indsigt end du giver her, hvorfor de svar du får vil være generelle og ikke fyldestgørende.
Jeg er meget enig i dine betragtninger Bertil på den lange bane. Men i virkelighedens verden kan det være meget svært at vurdere ved opstart om en virksomhed kan give overskud på sigt eller det viser sig at være noget som ikke kan bære. Samtidig kan det være et problem for mange at skaffe kapital til at stifte et selskab for fra start.
Den ideelle model er for mig at se det jeg beskriver ovenfor hvor man starter op i I/S og efter et år til to kan man så omdanne til selskab hvis det viser sig at være bæredygtigt.
Et underskud kan ganske rigtigt fremføres i et ApS men hvis det ikke bliver til noget og de går ud og får lønansættelse kan underskuddet ikke bruges til noget overhovedet.
Rigtig nok at vi ikke havde fået svar på hvad der bedst kunne betale sig, men basereret på første svar og svar privat, så besluttede jeg at vi skulle have I/S, da vi simpelthen ikke har kapital.
Nu kan jeg så spørge om jeg gjort noget forkert, for jeg har gjort det at jeg har lavet et I/S hvor jeg så sagde at vi overtager den nuværende enkeltmands virksomhed. Umiddelbart virkede det som det indlysende at gøre, men er der noget forgjort i det?
Nu kan jeg så spørge om jeg gjort noget forkert, for jeg har gjort det at jeg har lavet et I/S hvor jeg så sagde at vi overtager den nuværende enkeltmands virksomhed. Umiddelbart virkede det som det indlysende at gøre, men er der noget forgjort i det?
Hvis der ikke var aktier eller værdi hvad er det så det nye I/S overtager? Hvis det er noget af værdi, så skal det jo med i afslutningsregnskabet for den personlige ekeltmandsvirksomhed - og ind i I/S et og så skal det gamle enkeltmands lukkes/afmeldes - der skal laves slut regnskab og du som ejer skal også afslutte det i selvangivelsen + du skal lave din sidste moms indberetning for det cvr til januar, baseret på kvartal 4 - også selv om det måtte være en 0 indberetning
Samme jo så for det Nye I/S - regnskab til 31/12 - ind i skat med resultatet og momsangivelser fremover
Er du i tvivl, så tag fat i en af de gode amino regnskabsfolk der kan klare det for dig via indscanninger - du søger bare under freelancer - eller selvsagt hvis du allerede har en eller anden på at starte jeres I/S, så kan han sikkert også lige lukke det andet
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er meget enig i dine betragtninger Bertil på den lange bane. Men i virkelighedens verden kan det være meget svært at vurdere ved opstart om en virksomhed kan give overskud på sigt eller det viser sig at være noget som ikke kan bære. Samtidig kan det være et problem for mange at skaffe kapital til at stifte et selskab for fra start.
Den ideelle model er for mig at se det jeg beskriver ovenfor hvor man starter op i I/S og efter et år til to kan man så omdanne til selskab hvis det viser sig at være bæredygtigt.
Et underskud kan ganske rigtigt fremføres i et ApS men hvis det ikke bliver til noget og de går ud og får lønansættelse kan underskuddet ikke bruges til noget overhovedet.
Kan der ikke være en fare for at Skat underkender fradrag af "underskud" i forbindelse med løn med begrundelsen at der er tale om en en hobbyvirksomhed. Eller lad mig for klarhedens skyld spørge, hvor lang tid kan en enkeltmandsvirksomhed give underskud som fradrages i anden personlig indkomst før Skat erklærer den for hobbyvirksomhed.