Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket videokamera skal jeg købe?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 10. Mar 12
Indlæg ialt: 366
Fra  Pravour Filmbureau Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. Jeg har stødt på utrolig mange kloge og alvidende mennesker herinde. Derfor er jeg også sikker på der sidder nogle med erfaringer og ekspertise i video/film produktion og videohardware helt generelt. 

Jeg står og skal til at købe mit første "rigtige" videokamera. Jeg ønsker i den forbindelse ligeledes, at kunne tilbyde videoproduktion lidt ude i fremtiden, hvilket skal tænkes med ind i mit valg.

Jeg har kigget på utroligt mange videokameraer, men er bestemt ikke sikker i min sag. Er det en fordel at kameraet er skulderbåret eller er det bedre det er med et kompakt design? Skal det være full HD nu eller er HD rigeligt? Skal det optage på SD-kort eller er bånd stadig fint? Kameraet skal umiddelbart mest benyttes til coporate videoproduktioner.

Jeg har kigget lidt på disse, men er slet ikke sikker:

1. Canon XH A1

2. Panasonic AG-HMC 80 EJ

3. Panasonic HDC-MDH1

4. Sony HD1000E

Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer og hvad I ville kunne anbefale mig at se nærmere på. Mit budget er omkring max 10-13.000 så det skal nok findes brugt.

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 00:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Jonas

Først og fremmest, ville det være rart at vide, hvilken type af videoproduktion som du påtænker at udbyde.

Personligt har jeg aldrig været meget for skulderbårne kameraer, da jeg bedre kan lide fleksibiliteten i de håndbårne kameraer. Spørger du mig er kameraer på størrelse med en Sony NX5 fantastisk, da man har alle nødvendige indstillinger ved hånden, uden at kameraet er stort eller enormt tungt. Det bedste er nok at prøve en række forskellige modeller af, for at se hvad du lettest kan arbejde med.

Vær opmærksom på at nogle brugte ENG-kameraer både benytter bånd og hukommelseskort. Eksempelvis har esee næsten lige haft brugte Sony HVR-Z7 til salg, som har kunne benytte begge dele. Nogle brugere foretrækker stadig båndbaserede camcorders (blandt andet flere uddannelsesinstitutioner). Dette skyldes i høj grad, at de allerede har båndmaskiner til indlæsning, og at de ikke vil rode med forskellige filformater. At køre med en båndbaseret løsning i SD, er derfor det "lette valg" for denne kundegruppe, hvilket ikke er ensbetydende med, at det er det bedste valg for dig der starter "fra scratch". Benytter du eksempelvis Edius på en almindelig PC, kan du sagtens redigere fuld HD flydende. 

Som sagt er det svært at vejlede nærmere, uden at kende mere til dit behov. Er du på jagt efter et kamera til corporate / erhvervsbrug, ville jeg kigge på et Panasonic AG-AC90. Her får du den nyeste teknik og de nødvendige features til en rigtig god pris. Davt har lige nu et AG-AC90 med taske og 32 GB class 10 SD-kort, til 12.985 DKK + moms.

Husk dog at et godt kamera sjældent er nok for langt de fleste. Lydsiden spiller en stor rolle, hvilket stiller krav til nogle ordentlige mikrofoner og et par ordentlige hørebøffer. Vil du "boome" lyden, kunne en Røde NTG-1 med tilhørende boomstang og XLR-kabel være et godt bud. Sådan et sæt vil nok løbe op løbe op i ca. 2000 DKK + moms. Skal du have et microport sæt, kan Sennheisers G3-serie fås for 3.600 DKK + moms, inklusiv en udmærket knaphulsmikrofon til begynderbrug. Et par høretelefoner er et must, hvilket fås i mange prisklasser. Skal det være godt, kan Sennheisers HD 25-1-II erhverves for ca. 1100 DKK+moms. 

Slutteligt bør du overveje et kamerastativ. Skal du ikke panorere og tilte så meget, er et billigt stativ fra eksempelvis Dynacore mere end fint. Er dit kamera tungt, eller har du brug for et ekstra holdbart staiv og et lækkert og smooth kamerahoved, er priserne noget højere (starter fra en 5-6k + moms).

Jeg har skrevet lidt om vigtigheden af video, søgemaskineoptimering af video samt videoudstyr på emil-blucher.dk/blog/video-seo. Har du ikke set min blogpost før, er der derfor et tips eller to at hente her :)

- Emil

Tilmeldt 16. Aug 11
Indlæg ialt: 645
Skrevet kl. 00:31

Kan kun nævne et navn Peter Bjerke. Lad han guide dig og du får det bedste produkt!
peterbjerke.dk

Danmarks fedeste herre ure finder du på www.eyki.dk

Fra Lystrup
Tilmeldt 1. Nov 05
Indlæg ialt: 614
Fra  wilhelmsen.tv Skrevet kl. 01:01

jeg har lige købt mit Canon x a 10 som er et helt genialt kamera. høj opløsning og rigtig gode muligheder for tilslutning af lyd.

prisen lå på ca 10000 inkl lidt udstyr.

desuden har jeg storebror til overstående kamera der heder x f 100 det koster lidt mere men har endnu bedre tilslutningsmuligheder .

begge kameraer kan filme i HD og bruger kort til at gemme på.

desuden kan der tilsluttes alverdens udstyr som monitor og lys og begge kameraer virker perfekt til f.eks green screen

det gode ved disse 2 er størrelsen som er dejlig lille og at man kan udskifte hukommelsen samtidigt med man filmer

Fra Korsør
Tilmeldt 10. Mar 12
Fra  Pravour Filmbureau Skrevet kl. 07:05

Hej Emil Blücher. Først vil jeg gerne takke for dit yderst uddybende svar, det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på! Jeg har måske ikke udtrykt mig helt klart, men det skal benyttes til coporate videoproduktion for virksomheder. Jeg glæder mig til at høre om du i den sammenhæng kan komme med endnu flere eksempler på kameraer. Hvad bruger du f.eks. selv til dine videoproduktioner? Jeg er lidt usikker på om det kamera jeg køber skal være Full HD eller om HD er rigeligt? Jeg tænker umiddelbart det må være mere fremtidssikret at købe full hd eller spiller det ingen rolle?

Eyki.dk: Jeg har været inde at se lidt på hans website, men umiddelbart ser det ud til han kun tag billeder?

Christian Wilhelmsen: Mange tak for dit svar. Jeg vil kigge lidt nærmere på dem :)

Fra Korsør
Tilmeldt 10. Mar 12
Fra  Pravour Filmbureau Skrevet kl. 10:40

Jeg må indrømme jeg er blevet lidt varm på Canon XH A1, men er så bare usikker på om det trækker meget ned at kameraet ikke optager i full hd og optager på bånd?

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 13:48

Jonas Krogslund:
Jeg må indrømme jeg er blevet lidt varm på Canon XH A1, men er så bare usikker på om det trækker meget ned at kameraet ikke optager i full hd og optager på bånd?

Lad os starte ned at prøve at vende den om: Hvorfor er det at du er blevet lun på ovenstående model? Herudover kunne det være rart at kende dit behov lidt nærmere. Skal du kunne klippe dine klip sammen i en fart, eller har du god tid til at redigere dine klip? Kommer du til at optage i mørke omgivelser ofte? Hvor vigtig er god billedstabelisering for dig? Hvad er din erfaring med video?

Skal dine videoer udelukkende publiceres på YouTube, ville jeg ikke gå så meget op i, om formatet hedder 1440x1080 eller 1920x1080 - uanset hvad komprimeres dine filer kraftigt. Skal du i stedet vise dine klip på en 50" skærm, er sagen en anden :)

Personligt vil jeg altid foretrække camcorders som kører på flashkort, og dermed ikke benytte camcorders som udelukkende optager på bånd. Det skyldes nok mest, at jeg sætter pris på et hurtigt workflow, hvilket jeg får med en løsning baseret på hukommenseskort. Dermed ikke sagt at du sagtens ville kunne leve med en båndbaseret løsning.

Jonas Krogslund:
Jeg glæder mig til at høre om du i den sammenhæng kan komme med endnu flere eksempler på kameraer. Hvad bruger du f.eks. selv til dine videoproduktioner?

Kom med lidt mere info, så skal jeg se om jeg kan hjælpe. Her i huset lader vi som oftest eksterne samarbejdspartnere om selve optagelserne. I de få tilfælde hvor vi selv klarer det hele, lejer vi som oftest Sony NX5'er. I takt med at vores in-house behov bliver større, køber vi nok også et NX5 kamera. Får jeg lyst til at skyde en webvideo til nettet, bruger jeg blot vores lille Canon Legria HF200. På ingen måde high-tech, men ganske udmærket når behovet pludselig melder sig. Nedenstående er et eksempel på en hurtig video optaget med HF200'eren, og viser fint at camcorders i 25-30k klassen ikke altid er et must :)

- Emil

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)